آموزش خط نستعلیق, آموزش خوشنویسی, مقالات آموزشی, وبلاگ

نکاتی در آموزش خوشنویسی

آموزش خط نستعلیق

نکاتی در آموزش خوشنویسی برای هنرجویان و دانش آموزان خوشنویسی :

*

درخوشنویسی خط نستعلیق نوشتن حروف و کلمات با قرار گیری پهنای قلم نی با زاویه ای بین 60 تا 65 درجه نسبت به خط افقی بر روی صفحه کاغذ شروع شده و ادامه پیدا می کند. از این رو عادت دادن دست به این زاویه فرود قلم یا اصطلاحا” زاویه قلم گذاری اولین گام در آموزش خط نستعلیق می باشد.

.

آموزش خط نستعلیق

آموزش خط نستعلیق

.

*قلم گذاری را باید تحت زاویه دقیق مورد نظر -63.5درجه- تا جایی انجام داد و تمرین کرد که دست و مغز به طور کامل به این عمل عادت کرده و این روش قلم گذاری کلیشه ذهن شود.

* نقطه در خوشنویسی خط نستعلیق علاوه بر اینکه بخشی از حروف و کلمات را تشکیل می دهد به عنوان واحد اندازه گیری در خوشنویسی نیز شناخته شده و از این لحاظ از اهمیت خاصی برخوردار است. حروف و کلمات در جهت نگارش صحیح و اصولی با نقطه اندازه گیری می شوند و معیار سنجش آن ها نقطه نیم نقطه و صفر می باشد. مثلا” می گوییم الف سه نقطه است.

برای اجرای نقطه قلم را بر روی کاغذ با همان زاویه قلمگذاری گفته شده قرار داده و همزمان در جهت راست و ÷ایین حرکت می کنیم تا یه لوزی کامل پدید آید.

* عرض قلم به فاصله بین نوک سمت راست -لت وحشی- و نوک سمت چپ -لت انسی- قلم گفته می شود که در واقع همان پهنای زبانه قلم است. عرض یا پهنای قلم نیز یکی از معیار های اندازه گیری و سنجش در خط نستعلیق است و معمولا” برای تعیین ضخامت در حرکت های مختلف خوشنویسی استفاده می شود مثلا می گوییم حرف الف به اندازه یک سوم عرض قلم -پهنای قلم- ضخامت داشه و از بالا به پایین نوشته می شود.

.

آموزش مجازی هنر های تجسمی در آموزشگاه هنر سایت مرجع هنری قلمتراش داتکام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *