مقالات آموزشی, وبلاگ

شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و نقش آن بر پیدایش و تکامل خط نستعلیق(قسمت پنجم)

شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و نقش آن بر پیدایش و تکامل خط نستعلیق(قسمت پنجم)

پیدایش وتکامل خط نستعلیق در گذر زمان

واضعین خط نستعلیق

قلم نستعلیق، پس از شکل گیری و پیدایش به همت خوشنویسان در دوره های مختلف شاهد ویژگی ها و اختلافاتی در چند جزئی در ساختار حروف، کلمات، اتصالات و نیز ترکیب بندی ها شد و در نتیجه این اختلافات جزئی، خوشنویسی نستعلیق در هریک از دوره ها از هم متمایز گشت. برخی از خوشنویسان شاخص هر دوره، ابتکارات و خلاقیت های نوینی را در ارتقاء زیبایی و تکامل خط نستعلیق به کار بردند که منجر به شکل گیری، تکمیل و ترویج روش نگارش آنان شد. در ابتدا ظهور خط نستعلیق دو سبک مختلف از این خط در برخی شهرهای ایران ظاهر شد.

یکی شیوۂ جعفر و اظهر تبریزی که بعدها سلطانو بعدها فرزندان او عبدالرحیم و عبدالکریم و پیروانشان در ظرف زمانی و مکانی محدود آن را رواج دادند.». (فضائلی، ۱۳۶۲، ۴۴۹) اختلافی که در این دو سبک وجود دارد به دو شکل قابل تقسیم است؛ در شیوه غربی کلمات و حروف بسیار تند و تیز نوشته شده و مدها در عین صافی زیاده از حد قیاس، بلند است و دوایر در عین استواری از اندازه معمول بزرگ تر است. در شیوه شرقی یا خراسانی اندازه کلمات و حروف معتدل و این سبک همان است که پس از تکامل در طی چهار قرن به صورت زیبایی کنونی به دست ما رسیده است ولی شیوه غربی پس از مدتی چون مورد قبول کاتبان واقع نشد، خودبه خود از بین ایرانیان رفت و فقط آثار آن هنوز در نستعلیق نویسی افغانستان به ویژه هند و پاکستان باقی مانده است.

با متروک شدن و به کنار رفتن شیوه غربی، شیوه شرقی یا خراسانی با سپری نمودن مراحل ابتدایی خود، به تدریج و دست به دست هنرمندان خوشنویس هم چنان قدم به تکامل و پخته تر شدن نهاد. بعد از سلطانعلی مشهدی و با آغاز دوره صفوی با وجود خوشنویسانی چون میر علی هروی (متوفی ۹۵۱)، مالک دیلمی (متوفی ۹۶۹ ق)، بابا شاه اصفهانی (متوفی ۹۹۶ ق) و محمد حسین تبریزی (متوفی ۹۸۵ ق) خط نستعلیق به اوج رسید تا زمانی که نوبت به میرعماد الحسنی سیفی قزوینی(۹۶۱۱۰۲۴ هق) رسید. او نستعلیق را وارد فصل جدیدتری از نوآوری ها نمود. وی در ده سال آخر عمر خود شیوه مستقلی اختیار کرد که پس از آن همه خوشنویسان از او پیروی کردند با آغاز حکومت قاجار، قلم نستعلیق به ویژه در نیمه دوم قرن سیزدهم هق. وارد مرحله دیگری از تحولات و تغییرات شد.

با ورود صنعت چاپ و تاثیر گذاری آن بر خوشنویسی نستعلیق، شرایط برای ابداع میرزا محمد رضا کلهر (۱۳۱۰-۱۲۴۵هق) فراهم شد همانطور که قبلا گفته شد میتوان مدعی شد که روش خط نستعلیق کنونی زائیده ی ابتکار و اندیشه های اوست.

[/vc_cta][vc_cta h2=”” h4=”چهره های مشهور و تاثیر گذار خط نستعلیق” txt_align=”right” style=”flat” color=”white”]

میر علی تبریزی ؛ فرزند حسن از جمله خوشنویسان بزرگ عصر امیر تیمور گورکانی و پسرش شاهرخ تیموری است. وی اولین کسی است که حروف و قلم نستعلیق را قاعده مند کرد . چنانکه صاحب هنروران گوید «میرعلی به این خط روش روشن داد». سلطان على مشهدی در منظومه خود او را واضع خط نستعلیق می داند.
 
                 نسخ تعلیق گر خفی و جلی است        واضع الاصل خواجه میر علی است
 
تاریخ وفات وی را فقط صاحب «شاهد صادق» و «سپهر» در تذکره خود سال ۸۵۰ هجری قمری ذکر کرده اند. آنچه مسلم است وی اولین کسی است که نستعلیق را صورتی منظم بخشید و چارچوبی بر آن وضع کرد و در قالب یک خط مستقل در آورد و به فرزندش میر عبدالله آموخت از آثاری که مسلما متعلق به اوست مرحوم بیانی شرحی در احوال و آثار خوشنویسان خود آورده است (Encyclopaedia iranica-2011). از دیگر بزرگان نستعلیق باید از جعفر تبریزی (بایسنقری) شاگرد با واسطه میر علی تبریزی نام برده شود. آثار بازمانده او، یک نسخه خمسه نظامی و امیر خسرو دیلمی (در متن و حاشیه) با رقم علی و تاریخ ۸۲۴، نسخه کلیات سعدی با رقم علی با تاریخ ۸۴۰ ه. ق.
میرزا جعفر تبریزی ( قبله الکتاب و گاهی کمال الدین خوانده می شد) متوفی ۹۱۴ ه.ق. اصلی ترین کار وی ابداع در مفردات خط نستعلیق و از مهم ترین آثار او شاهنامه بایسنقری است.
اظهر تبریزی از معروف ترین خوشنویسان نستعلیق قرن ۹ هق. شاگرد جعفر بایسنقری میر علی هروی گفته: نسبت خط نستعلیق اظهر به جعفر مانند عبدالله صیرفی است به یاقوت مستعصمی در ثلث. سلطانعلی مشهدی از شاگردان اظهر تبریزی است. نظام الدین سلطانی معروف به سلطان علی مشهدی (۸۳۹-۹۲۶ هق) ملقب به «سلطان الخطاطین» از خوشنویسان ایرانی قرن نهم و دهم ایران است. تمام کتیبه های مصر، مدارس هرات را که از بناهای سلطان حسین بایقرا و امیر علیشیر نوائی است، سلطانعلی به خط نستعلیق اعلان جلی نوشته است. شیوه او در نستعلیق نویسی نزد خوشنویسان دربار گورکانیان هند بسیار مورد توجه بود. مهمترین تالیف او رساله منظومی است در قالب مثنوی که به قواعد خط پرداخته به آن عنوان «صراط السطور» را داده اند و میر علی هروی آن را «صراط الخط» نامیده است.در همین برهه زمانی و همزمان با استادان شیوه خراسان در بخشغربی ایران نیز شیوهای نو توسط عبدالرحمن خورازمی ایجاد شد. معاصر با اظهر تبریزی و سلطانعلی مشهدی، در دربار سلاطین آق قویونلو به کتابت مشغول بوده است. عبدالرحیم بن عبدالرحمن خورازمی (انیسی)، خوشنویس و مصاحب سلطان یعقوب آق قویونلو است. 

این نوشته برگرفته از مقاله (شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و نقش آن بر پیدایش و تکامل خط نستعلیق) نوشته مریم شفیعی علویجه و آزاده محرابی می باشد.

این مقاله ادامه دارد…

علاقمندان و همراهان به این مطلب میتوانند بخش های بعدی را از لینک های زیر بخوانند:

شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و نقش آن بر پیدایش و تکامل خط نستعلیق(قسمت اول)

شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و نقش آن بر پیدایش و تکامل خط نستعلیق(قسمت دوم)

شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و نقش آن بر پیدایش و تکامل خط نستعلیق(قسمت سوم)

شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و نقش آن بر پیدایش و تکامل خط نستعلیق(قسمت چهارم)

شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و نقش آن بر پیدایش و تکامل خط نستعلیق(قسمت ششم)

شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و نقش آن بر پیدایش و تکامل خط نستعلیق(قسمت هفتم)
شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و نقش آن بر پیدایش و تکامل خط نستعلیق(قسمت هشتم)

شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و نقش آن بر پیدایش و تکامل خط نستعلیق(قسمت نهم)
شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و نقش آن بر پیدایش و تکامل خط نستعلیق(قسمت دهم)
 

کتاب روش جامع آموزش خط نستعلیق

تالیف و خط : اسماعیل نژاد فرد لرستانی

آموزش سطرنویسی، چلیپا نویسی، کتابت نویسی، قطعه نویسی 

آشنایی با وسایل خوشنویسی و دیگر موارد مورد نیاز جهت آموزش خط

آموزش به شیوه خودآموز وبدون نیاز به استاد

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *