آموزش کار با ورق طلا, مقالات آموزشی, وبلاگ

نصب ورق طلا روی گچ

نصب ورق طلا روی گچ

چگونه ورق طلا را روی دیوار بچسبانیم

یکی از کاربردهای جذاب و چشم نواز ورق طلا، نصب ورق طلا روی گچ بری ها و دیوار های داخل خانه است. به دلیل براقیت و و رنگ طلایی خیره کننده، این امر در سال های اخیر بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است و میتوان علاقه ی روز افزون مردم در به کار بردن ورق طلا در وسایل روزمره ی زندگی خود را مشاهده کرد.

اگر شما اهل ایجاد تنوع در منزل خود هستید میتوانید ازنصب ورق طلا روی گچ و دیوارهای خانه ی خود استفاده کنید و محیط اطراف خود را بسیار خاص و ویژه تزیین کنید.

برای این کار میتوانید از افراد متخصصی که حرفه ی آنها رنگ و نصب کاغذ دیواری است کمک بگیرید، اما این نکته را توجه داشته باشید که این امر هزینه ی بسیاری زیادی برای شما در بر دارد. نکته ی جالب این است که برخلاف نصب کاغذ دیواری، نصب ورق طلا برای همگان امکان پذیر است. از افراد مبتدی گرفته تا کسانی که به صورت حرفه ای چندین سال است با ورق طلا کار میکنند میتوانند ورق طلا را به راحتی بر دیوار نصب کنند. تنها نکته ی اصلی که باید در نصب ورق طلا لحاظ شود این است که به دلیل ضخامت بسیار کم و ظرافت و خاصیت شکنندگی بالایی که دارد، در هنگام کار نیاز به توجه و دقت بسیار دارد. با رعایت کردن نکات مربوط به نصب ورق طلا میتوانید سطحی صاف و بدون عیب ایجاد کنید. برای این امر میتوانید با مراجعه به مطالب منتشر شده در رابطه با آموزش کار با ورق و ویدیو های منتشر شده در آپارات و یوتیوب تکنیک های استفاده از ورق طلا را آموزش ببینید و بعد از آن به راحتی از ورق طلا استفاده کنید.

۴ تکنیک استفاده از ورق طلا

تکنیک های نصب ورق طلا بر روی دیوار:

۱- اولین اقدام جهت نصب ورق طلا روی دیوار گچی این است که سطح مورد نظر را خوب بررسی کنید. اگر از قبل سطوح ناهموار ماننده قطره های رنگ و یا حباب های کوچک در سطح ایجاد شده است با کاردکی آن ناهمواری ها را جدا کرده و سعی کنید سطح را کاملا یکنواخت کنید.

۲- تمام حفره ها وسوراخ های ایجاد شده توسط میخ و یا پونز که در سطح ایجاد شده است را با مقداری بتونه و یا گچ پر کنید. برای این کار میتوانید مقداری گچ را توسط یک ماله و یا حتی یا چوب با ضخامت نسبتا کم استفاده کنید. اجازه دهید این گچ یا بتونه ی اعمال شده بر دیوار خشک شود. سپس با یک سنباده روی سطح بکشید. این کار برای این است که سطح گچ گرفته شده ی جدید دقیق هم تراز و هم سطح دیوار باشد. سپس با یک پارچه خرده های گچ یا بتونه ی پخش شده روی دیوار را پاک کنید.

۳- اصلی ترین مرحله در انجام و نصب ورق طلا بر هر سطحی این است که باید آن سطح کاملا تمیز شود به صورتی که حتی هیچگونه گرد و خاکی بر روی سطح وجود نداشته باشد. برای این کار میتوانید از مقداری آب گرم و یک پارچه کمک بگیرید. بدین صورت که پارچه را با آب نمدار کنید و روی هر قسمتی از دیوار که میخواید ورق طلا نصب کنید بکشید تا کاملا تمیز شود. سپس زمان کافی برای استراحت سطح وخشک شده به آن بدهید.

۴- دور تا دور سقف، پنجره ها، در ها و تمامش درز هایی که نمیخواهید ورق طلا به آن بچسبد را با نوار بپوشانید تا در هنگام اعمال چسب ورق طلا ، به سایر نقاط چسب مالیده نشود.

۵-قبل از اینکه چسب ورق طلا را برای چسباندن به دیوار بزنید لازم است از ۲ لایه بتونه استفاده کنید. لایه ها را کاملا با دقت و به صورت کاملا یک دست به دیوار بزنید. پس از اعمال اولین لایه از بتونه حدود ۴ ساعت باید به سطح استراحت دهید تا خشک شود. این را توجه داشته باشید، در صورتی که در مکان زندگی شما رطوبت هوا بالاست این زمان برای خشک شدن بیشتر از ۴ ساعت میباشد. در اخر پس از زدن دومین لایه بتونه نیز باید تا زمان خشک شدن کامل سطح دست نگه دارید و از کار کردن روی سطح خیس بپرهیزید.

۶- با آماده کردن سطح دیوار برای چسباندن ورق طلا، از یک سمت اتاق چسب ورق طلا را به دیوار بمالید. بهتر است از چسب هایی که حلال آنها آب است استفاده کنید زیرا کار کردن با این مدل چسب ها بسیار آسان است و زمان کمی برای آماده سازی از شما میگیرد. از طرفی حلال آنها آب است که به راحتی در همه جا پیدا میشود.

۷- پس از اینکه چسب را کامل به همه سطح مورد نظر خود زدید، نباید بلافاصله ورق طلا را به سطح بچسبانید. بین دو عملیات چسب زدن و نصب ورق طلا حداقل باید حدود ۳ الی ۴ ساعت  وقفه زمانی ایجاد شود.

۸- با گذشت مدت زمان ذکر شده، حال سطح برای دیوار برای چسباندن ورق طلا آماده شده است. از بالاترین نقطه دیوار (سقف) شروع کنید و لایه های ورق طلا را به ترتیب به دیوار بچسبانید. با گذاشتن هر ورق طلا بر روی دیوار با انگشت خود به ارامی بر روی سطح دیوار دست بکشید تا حباب هوای مبحوس شده بین دیوار و ورق طلا به ارامی از آن خارج شود. این کار را به کمک یک برس مویی نرم نیز میتوانید انجام دهید. با انجام این حرکت، علاوه بر اینکه هوای پشت ورق طلا را خارج میکنید به بهتر چسبیدن ورق طلا به دیوار نیز کمک میکنید.

۹- با قلموی نرم به آرامی تمام ورق طلا ها را خوب به سطح بچسبانید تا از چسبیده شدن آنها به سطح به خوبی مطمئن شوید. با این کار شما اضافه های ورق طلا را نیز از سطح دیوارتان جدا کرده و سطح را یک دست میکنید. چسباندن ورق طلا را تا جایی ادامه دهید که تمام سطح دیوارتان از ورق طلا پوشیده شود و هیچ نقطه خالیی در سطح دیوارتان وجود نداشته باشد.

۱۰- در آخرین مرحله برای تثبیت کار خود از وارنیش استفاده کنید. این کار به تمام افرادی که از ورق طلا استفاده میکنند پیشنهاد میشود زیرا از خراب شدن و تغییر رنگ دادن ورق طلا طی گذر زمان جلوگیری میکند . به کار واثر هنری عمر طولانی تری میبخشد. همچنین از ورق طلا در برابر خش ، کندگی و چروکیدگی جلوگیری میکند.

برای خشک شدن وارنیش لازم است به سطح ۲۴ ساعت زمان دهشد. این کار از اسیب های احتمالی به سطح ورق طلا کاری شده جلوگیری میکند.

با اتمام این عملیات، رسما کار شما نیز برای چسباندن ورق طلا بر روی دیوار تمام شده است. حال میتوانید از اثر چشم نواز خلق شده لذت ببرید.

! به هیچ عنوان در فضایی که هوای تازه در جریان نیست برای نصب ورق طلا اقدام نکنید !

برای ایجاد براقیت چشم گیر در سطح ورق طلا میتوانید از مهره عقیق استفاده کنید. بدین صورت که مهره عقیق را بر کل سطح ورق طلا کاری شده و یا قسمتی که میخواهید طرح براق داشته باشد، بکشید تا براقیت خیره کننده و جذاب ایجاد شود.

1 دیدگاه در “نصب ورق طلا روی گچ

  1. مهدی پورقاسمی گفت:

    سلام و ممنون از توضیحاتتون
    میشه از بتونه استفاده نکنیم؟
    اون دو لایه بتونه که گفتین رو نمیشه نزنیم؟
    نمیشه فقط روی گچ بزنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *