آموزش کار با ورق طلا, مقالات آموزشی, وبلاگ

نقاشی با ورق طلا

نقاشی با ورق طلا

تکنیک های نقاشی با ورق طلا

قرن هاست که هنرمندان و افراد علاقمند به هنر به این امر پی بردن که استفاده از ورق طلا جذابیت بسیار زیادی به آثار هنری میبخشد، از آثار تاریخی به جا مانده از دوران باستان گرفته تا شاهکار های خلق شده توسط هنرمندان معاصر نشانگر این امر است. بنابراین بدون شک براقیت و ظرفات بسیار زیاد ورق طلا در آثار هنری عامل مجذوب کننده بسیاری از مخاطبین هنر میباشد.

هنرمندان امروزی در بسیاری از آثار هنری خلق شده خود، همانند گذشته علاقه ی شدیدی به استفاده از این متدهای خاص و خیره کننده دارند و راه آنها را برای تولید آثار فوق العاده در پیش گرفته اند. هر چند بسته به اقتضای زمان برخی ابزار و روش ها تغییر کرده است اما پایه و بنیان آنها یکسان مانده است. برای مثال امروزه استفاده از ورق طلا به جای طلای اصلی بسیار رواج پیدا کرده است. زیرا هدف تولید یک اثر چشمگیر با طرح هایی منحصر به فرد است.

در ادامه برای علاقمندان به هنر شرح مختصری از متد نقاشی با ورق طلا را شرح داده شده است.

ورق طلا چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از متریال هایی که در گذشته بسیار مورد استفاده قرار میگرفت شبیه سازی شده است و مورد استفاده ی وسیع قرار گرفته است. این کار به هدف ۱- مراقبت از منابع و ذخایر طبیعی آن ماده ۲- کم کردن هزینه های تولید و مصرف صورت گرفته است.

در مورد طلا و ورق طلا نیز همین امر صادق است. با ساخت ورق طلا نه تنها تاثیر بسزایی در کاهش هزینه های هنرمندان و نیز تولید کنندگان رخ داد، بلکه با کمترین تغییر در ویژگی های ظاهری طلا، صنعتگران توانستند ماده ای پرکاربرد بسازند. البته لازم به ذکر است ورق طلا به دو صورت عیاردار و تزیینی در جهان موجود است که با توجه به قیمت سرسام آور طلا در ایران مدل عیاردار آن به ندرت و به سختی در ایران یافت میشود.

شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر راجع به ورق طلا از لینک زیر استفاده کنید

ورق طلا چیست و چه کاربردی هایی دارد؟

روش استفاده از ورق طلا در نقاشی

به طور کلی میتوان نقاشی با ورق طلا را به دو روش کلی تقسیم بندی کرد

     ۱-نقاشی روی ورق طلا

     ۲-نصب ورق طلا روی نقاشی

روش اول اگر شما مایل هستید روی بوم نقاشی کنید، میتوانید با ترفند نصب ورق طلا روی پارچه، ورق طلا را روی بوم نصب کنید. بدین صورت که با استفاده از چسب ورق طلا میتوانید آن را روی بوم چسبانده و سطح را کاملا پرداخت کنید و سطح را برای کشیدن نقاشی روی آن آماده کنید.

در اینجا به این نکته توجه داشته باشید، در صورتی که میخواهید روی ورق طلا را با رنگ پوشش دهید و طرح روی آن بکشید، نیازی به اعمال تثبیت کننده از جمله وارنیش یا لاک الکل ندارید. زیرا شما پس از اتمام نقاشی خود لازم است از فیکساتیو استفاده کنید که این امر هم برای سطح ورق طلا و هم سطح نقاشی شده کافی میباشد.

توجه داشته باشید که در هنگام کشیدن طرح خود روی بوم از وسایل نوک تیز و زبر استفاده نکنید. این امر باعث خراشیدگی روی سطح و یا حتی بلند شدن ورق طلا از روی بوم میشود.

پس از اتمام کار، فرصت کافی برای خشک شدن رنگ های به کار رفته شده در نقاشی را به آن بدهید و سپس از فیکساتیو استفاده کنید. در غیر این صورت هیچ تضمینی برای از بین نرفتن کار خود و مخلوط شدن رنگ ها به شما داده نمیشود.

روش دوم نقاشی با ورق طلا بدین صورت است که تکه های کوچکی از طرح شما مزیین به ورق طلا میشود. برای این کار لازم است شما به طور معمول نقاشی خود را با رنگ روغن، آب رنگ و … روی بوم بکشید. این کار تنها به تخصص شما در وابسته است. در ادامه به دو راهکار برای چسباندن ورق طلا روی رنگ روغن اشاره خواهیم کرد.

ورق طلا در نقاشی خط

چسباندن ورق طلا روی رنگ روغن

۱- اگر برای اولین بار است که میخواهید از ورق طلا در طراحی خود استفاده کنید و هدف شما در نقاشی با ورق طلا، استفاده از آن تنها در قسمت های خاصی از طرحتان است، به شما پیشنهاد میشود که از روش معمول برای چسباندن ورق طلا استفاده کنید. در این روش اولین کار این است که به حتما نقاشی خود فرصت استراحت و خشک شدن بدهید. این کار کاملا وابسته به نوع رنگ به کار رفته شده در نقاشی، مقدار رنگ مصرفی و ضخامت لایه های رنگ روی بوم و آب و هوای محیط است. حداقل بین ۳ تا ۴ روز لازم است وقفه بین اتمام کار و اعمال ورق طلا وجود داشته باشد. هرچه بیشتر نقاشی شما خشک شده باشد، کیفیت کار نهایی پس از چسباندن ورق طلا بهتر است. این کار به شما آزادی عمل را میدهد که هرکجای طرحتان که میخواهید چسب ورق طلا بزنید و سپس ورق طلا را روش آن بچسبانید. این کار این اجازه را به شما میدهد که دقت و ظرافت زیادی در کار خود به خرج دهید و نگران خراب شدن کار خود نباشید.

۲- در صورت داشتن کمی مهارت در کار کردن با ورق طلا، میتوانید به صورت مستقیم ورق طلا را مستقیم روی رنگ بچسبانید. در واقع در این روش از رنگ روغن بجای چسب ورق طلا استفاده میکنید. در واقع پس از اتمام کار نقاشی خود، قبل از اینکه به طور کامل طرح شما خشک شودیعنی زمانی که هنوز رنگ ها خیس هستند میتوانید ورق طلا را به آن بچسبانید. البته این کار نسبت به روش اول کمی سختتر است زیرا هر اشتباه کوچکی ممکن است باعث شود ورق طلا به قسمتی دیگر از طرح شما بچسبد و یا باعث بهم ریختگی رنگ های به کار رفته شده در نقاشی شما شود. اما در صورت داشتن کمی مهارت میتوانید به آسانی این کار را انجام دهید.

در نهایت پس از انتخاب هرکدام از روش های زیر باید این را در نظر داشته باشید که برای تثبیت کار خود باید از فیکساتیو استفاده کنید. این کار هم رنگ های به کار رفته شده در نقاشی شما را تثبیت میکند هم از ورق طلای به کار رفته شده در طرح شما محافظت میکند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *