آموزش کار با ورق طلا, مقالات آموزشی, وبلاگ

تکنیک چسباندن ورق طلا روی شیشه

تکنیک چسباندن ورق طلا روی شیشه

آموزش نصب ورق طلا روی شیشه

تکنیک چسباندن ورق طلا روی شیشه یکی از جذاب ترین کار های هنری است که آموزش آن بسیاری از خانم های خانه دار و یا حتی افراد هنرمند را به خود علاقمند کرده است. بی شک شما بسیاری از قاب های هنری را دیده اید که با یک ورق فلزی براق از جمله ورق طلا ، ورق نقره و یا ورق مس مزیین شده اند. حال آنکه به طور وسیع و در پس زمینه از این ورق ها استفاده شده است یا اینکه به طور منحصر به فرد در قسمت هایی از طرح و نقش ها به کار رفته اند. تابلو های نقاشی و هنری را میتوان به دو روش طراحی کرد و از ورق طلا در آنها استفاده کرد. روش اول و مرسوم این است که طرح مورد نظر خود را بر روی بوم و یا کاغذ و مقوا کشیده و پس از اتمام کار در هنگام قاب گیری برای محافظت بیشتر روی آن یک تکه شیشه قرار میدهند. روش دوم که خود نوعی خاص از هنر به شمار می آید این است که طرح را با استفاده از ابزار و لوازم خاص بر روی شیشه بکشید. در این کار باید توجه داشته یاشید که طرح کشیده شده توسط شما به طور قرینه و آینه ای در معرض نمایش قرار گرفته میشود، هرچند این امر چیزی از جذابیت کار شما کم نمیکند.

منابع مختلف تکنیک چسباندن ورق طلا روی شیشه را به روش های مختلف ارائه داده اند که اکثر آنها بسیار پیچیده و گیج کننده میباشند. این در حالی است که ما در این مقاله سعی کرده در چند مرحله به آسانترین شکل ممکن برای شما نحوه نصب ورق طلا بر روی شیشه را توضیح دهیم. به طوری که نیاز به تجربه ی بسیار بالا در ورق کاری نداشته باشید و به راحتی بتوانید یک اثر هنری بسیار زیبا خلق کنید.

قبل از شروع لازم است یادآور شویم که شما میتوانید روی هر شیشه ی صافی که میخواهید میتوانید این کار را انجام دهید. ولی پیشنهاد ما این است اگر برای اولین بار است که این کار را میخواهید امتحان کنید از شیشه ی یک قاب معمولی استفاده کنید که هم در هزینه ی کمتری برای شما داشته باشد هم بتوانید در پایان کار اثر هنری خود را قاب کرده و از آن لذت ببرید.

ورق طلا چیست و چه کاربردی دارد؟

۱- آماده سازی شیشه

پس از تهیه ی قاب ذکر شده در بالا، پیش از هرکاری لازم است سطح شیشه را برای نصب ورق طلا روی آن آماده کنید. برای این کار لازم است ابتدا شیشه را از داخل قاب در آورده و از یک پارچه ی نرم و نخی برای تمیز کردن شیشه استفاده کنید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید ذره ای گرد و خاک و یا آلودگی و یا حتی اثر انگشت بر روی شیشه به جا مانده باشد. این اولین و مهمترین اصل در هنگام نصب ورق طلا روی شیشه است زیرا مستقیما بر کیفیت کار نهایی شما تاثیر مستقیم دارد.

پس با دقت تمامی آلودگی ها را از سطح پاک کنید. همچنین مراقب باشید در هنگام کار کردن شیشه از هرگونه اسیب مانند خراش خوردن و یا شکستن به دور باشد.

۲- کشیدن طرح بر روی شیشه

طرح مورد نظر خود را انتخاب کنید. میتوانید از شابلون های مختلف و طرح های آماده استفاده کنید. حتی میتوانید خودتان طرحی بر کاغذ کشیده و یا طرحی کپی کنید از آن استفاده کنید. پس از انتخاب طرح، آن را زیر شیشه قرار داده و آن را بر سطح شیشه فیکس کنید به طوری که سطح شیشه و  طرح کاملا بهم چسبیده و در حین کار احتمال تکان خوردن و یا جدا شدن این دو سطح از هم صفر شود. سپس توسط یک مداد و یا خودکار طرحتان را بر روی شیشه کپی کنید. اگر مایل هستید میتوانید از مدادهای مخصوص که برای طراحی روی سطوح  شیشه ای و یا سرامیکی طراحی شده اند استفاده کنید.

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که طراحی حرفه ای کار میکنید و یا میتوانید بدون الگو نقاشی و طرح های زیبا بزنید میتوانید از این مرحله صرفه نظر کنید و بدون هیچ شابلونی مستقیما طرح را از ذهن خود پیاده کنید و روی شیشه نقش بندی کنید.

پس از اینکه طرح اولیه را روی شیشه پیاده کردید قبل از اینکه آن را رنگ کنید کمی آن را بسنجید و در نظر داشته باشد که این طرح به طور قرینه در معرض نمایش واقع میشود پس کمی به جزئیات آن توجه کنید تا در نهایت از کار خود رضایت کامل داشته باشید.

هنگامی که از طرح و جزئیات آن رضایت کامل پیدا کردید میتوانید آن را با رنگ مخصوص شیشه استفاده کنید و طرح خود با رنگ آمیزی و تکمیل کنید.

میدانید که رنگ نیاز به زمان برای خشک شدن و تثبیت شدن دارد. در این کار نیز این قضیه استثنا نمی باشد. بسته به نوع رنگ، طرح کشیده شده و میزان رنگ استفاده شده پیشنهاد میشود بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت طرح خود را رها کنید تا کاملا خشک شود. در ادامه ی کار دچار مشکل نشود.

۳- آماده سازی سطح برای اعمال چسب ورق طلا

پس از اینکه به سطح زمان کافی برای استراحت کردن دادید و مطمئن شدید که رنگ استفاده شده در طرحتان کاملا خشک شده است میتوانید اولین مرحله از چسباندن ورق طلا یعنی اعمال چسب بر روی سطح را انجام دهید. ابتدا باید چسب ورق طلا را کمی رقیق کنید. چسب مونالیزا یکی از چسب هایی است که میتوانید از آن به راحتی در هنگام کار با ورق طلا استفاده کنید. حلال این چسب آب است که سهولت کار با این چسب را تضمین کرده است. بسته به مساحت سطح مورد نظرتان باید با نسبت ذکر شده بر روی دستور العمل چسب آن را با آب مخلوط کرده و سپس از آن استفاده کنید.

چسب آماده شده را با یک قلمو مویی به کل سطح بزنید. دقت کنید تمام سطح آغشته به چسب ورق طلا شود. و کوچکترین نقطه ای از دید شما پنهان نماند. البته این به آن معنی نیست که برای محکم کاری سطح شیشه را بیش از حد به چسب آغشته کنید. این کار باعث میشود یک لایه ی کلفت از چسب بر روی سطح شیشه ایجاد شود که روی کیفیت نهایی کار تاثیر منفی دارد. پس با مقدار مناسب، با دقت کافی چسب ورق طلا را بر روی کل سطح اعمال کنید.

پس از این کار یک وفقه ۳ تا ۶ ساعته میان اعمال چسب و چسباندن ورق طلا روی سطح لازم است. هرگز به شما پیشنهاد نمیشود که بلافاصله پس از اعمال چسب ورق طلا را روی آن بچسبانید زیرا اول اینکه چسباندن ورق طلای بسیار نازک روی سطح کاملا خیس از چسب ورق طلا کاری کاملا دشوار است و مورد دوم این که اگر این کار را انجام دهید احتمال ایجاد سطح کاملا ناهموار و غیر یک دست با حباب ها و یا شکافت های زیاد در ورق طلا بالا میبرد.

نگران خشک شدن و غیر قابل استفاده شدن چسب نباشید. چسب مونالیزا حتی با گذشت ۲۴ ساعت از کشیدن آن بر هر سطحی میتواند خاصیت چسبندگی خود را حفظ کند.

البته میتوانید با سشوار یا پنکه به فرایند خشک شدن چسب سرعت ببخشید که اینکار به طور جدی پیشنهاد نمیشود.

 ۴ تکنیک استفاده از ورق طلا

۴- نصب ورق طلا

پس از اینکه از خشک شدن چسب به میزان کافی اطمینان حاصل کردید، میتوانید پروسس چسباندن ورق طلا را شروع کنید. از تمیز بودن دست های خود مطمئن شوید. کمی چسبندگی و یا حتی رطوبت آب یا کرم های نرم کننده باعث ایجاد اختلال در فرایند کاری شما میشود. به نحوی که ورق طلا به پوست شما چسبیده، پاره و یا چروک میشود که این باعث از بین رفتن ورق طلا میشود.

برای بلند کردن هر ورق میتوانید حتی از موچین و یا از یک قطعه چوب نازک یا چاقو استفاده کنید. در هر صورت برای انجام اینکار هیچگونه عجله ای به خرج ندهید، با دقت و با حوصله کار را انجام دهید.

سعی کنید هر برگ از ورق طلا را صاف و بدون خمیدگی روی شیشه قرار دهید. اگرچه ممکن است با این حال کمی ورق های چسبیده شده بر روی شیشه چروکیده شوند که این امر کاملا طبیعی است که در مرحله ی بعدی به آن میپردازیم.

این کار را تا جایی تکرار کنید که تمام سطح شیشه پوشیده از ورق طلا شود و نقطه ای از سطح بدون ورق طلا نماند.

۵- پرداخت و جلا کاری

زمانی که تمامی سطح شیشه را ورق طلا پوشش دادید، باید به کمک یک قلمو و یا یک تکه پنبه چسبندگی آن را به سطح بیشتر کنید. این کار باعث میشود ورق های چسبیده شده به سطح به طور یک دست و یک پارچه بر روی سطح پخش شوند و قسمت های اضافه ی آن از روی سطح جداش شده و کاملا سطح صاف شود. با این کار شما میتوانید سطح خود را پرداخت کنید و همچنین براقیت و جلای خاصی به سطح ورق طلا بدهید. نکته ی جالب این است که میتوانید شما در هنگام پرداخت سطح شیشه خرده های ورق طلا را که از سطح شیشه جدا میشود را جمع آوری کنید و در نقاطی که احتمالا ورق طلا به آن نچسبیده است، استفاده کنید.

در نهایت پس از اتمام کار حتما سطح خود را بررسی کنید تا هیچ نقطه ای دور از چشم شما بدون ورق طلا نماند.

۶- ایجاد لایه ی محافظ

پس از اینکه تمام سطح شیشه را با ورق طلا پوشاندید و آن را پرداخت کردید میتوان گفت کار شما به پایان رسیده است. اما نکته ی قابل توجه این است که ورق طلا بر روی هر سطحی که کار شود نیاز به یک لایه ی محافظ دارد. به دلیل خاصیت فلزی ورق طلا این ورق در اثر تماس مستقیم با هوا ممکن است اکسید شود و رفته رفته تغییر رنگ دهد و یا از سطح شیشه کنده شود. پس در اینجا باید حتما اقدامات لازم جهت جلوگیری از خراب شدن و بی کیفیت شدن اثر هنری را انجام داد. بهترین کار این است که از رنگ های اکرلیک و یا وارنیش در انتهای کار استفاده کرد تا عمر کار هنری خود را افزایش دهید.

نکته جالب دیگر این است که به هنگام نقاشی روی شیشه و ترکیب آن با ورق طلا به شما پیشنهاد میشود از دو رنگ قرمز و یا طلایی استفاده کنید. رنگ قرمز به دلیل ایجاد کنتراست قویی که با رنگ طلایی ورق طلا ایجاد میکند یک ترکیب بسیار فوق العاده ومنحصر به فرد را خلق میکند. رنگ طلایی نیز به دلیل همرنگ بودند با ورق طلا باعث میشود اشتباهات و یا خطاهای احتمالی ایجاد شده در کار کمتر به چشم مخاطب قابل شناسایی باشد.

۷- حرف آخر

برای نصب ورق طلا روی شیشه، راه ها و روش های متفاوتی وجود دارد که روش شرح داده شده یکی از آسانترین راهکار ها به شمار می­ آید. مطمئنا این کار میتواند برای شما جذابیت زیادی داشته باشد زیرا شما با کمترین هزینه میتوانید تغییرات بسیار زیادی در ظاهر خیلی از وسایل خود ایجاد کنید. برای مثال اگر سرویس غذاخوری قدیمی و شیشه ای دارید که میخواهید در ظاهر آن تغییر ایجاد کنید این کار یک روش بسیار موثر و جذاب میباشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *