آموزش کار با ورق طلا, مقالات آموزشی, وبلاگ

طراحی پارچه با ورق طلا

طراحی پارچه با ورق طلا

تکنیک چسباندن ورق طلا روی پارچه

پیشتر در سایت قلمتراش راجع به  اینکه ورق طلا چیست، کاربرد ها و تکنیک های مختلف ورق طلا صحبت کرده ایم که میتوانید تمامی مطالب مرتبط با ورق طلا را با مراجعه به وبلاگ و مقالات آموزشی دریافت نمایید.

اما در این پست قرار است دست به یک کار غیر معمول و بسیار منحصر به فرد بزنیم. طراحی پارچه با ورق طلا !!!

طراحی پارچه با ورق طلا

خاصیت های براقیت و رنگ طلایی ورق طلا، برای بسیاری از افراد مطلوب و پسندیده است. در واقع خیلی از افراد علاقه ی  شدیدی به این دارند که لباس ها و یا ابزار و لوازم منزل خود را با طلا و یا چیزی شبیه به طلا آذینبندی کنند. میل به استفاده از این متریال به تازگی در افراد ایجاد نشده است. اجساد و یافته های کشف شده در بناهای تاریخی از مصر و یونان باستان تصدیق این امر است. زیرا در گذشته نیز تمامی پادشاهان علاقه ی شدیدی به استفاده از طلا و ورق طلا در ابزار و وسایل شخصی مانند تاج و البسه وحتی وسایل غیر شخصی خود مانند مبلمان و دیگر وسایل موجود در قصر های خود داشتند.

بنابراین میتوان گفت نه تنها استفاده از وسایل آنتیک و خاص امروزه طرفداران بسیاری دارد بلکه در گذشته نیز نشان زندگی اشرافیان و مردمانی از طبقات بالای جامعه بوده است.

اگر شما عاشق مد و لباس هستید، حتما به لباس هایی بر خورده اید که با طرح های طلایی رنگ مزین شده اند. اما بسیاری از این طرح ها با رنگ های معمولی طراحی شده اند که همین باعث مصنوعی بودن رنگ طلایی و در نهایت به مرور زمان کدر شدن رنگ و طرح آن میشود. یکی از جذاب ترین و منحصر به فردترین کارها، طراحی پارچه با ورق طلا است. ورق طلا به دلیل داشتن خاصیت براقیت و همچنین ذات فلزی و نازک طلا، به راحتی در هر کار هنری از آن استفاده میشود و میتواند جذابیت چشم نوازی ایجاد کند. اما این سوال برای همه پیش می آید که تکنیک چسباندن ورق طلا روی پارچه چگونه است و با چه روش هایی میتوان از آسیب به بافت پارچه اجتناب کرد. همچنین این اطمینان را داشت که به مرور زمان و در اثر استفاده و شستشوی آن ورق از روی پارچه بلند و یا کنده نشود.

برای چسباندن ورق طلا روی هر سطحی نیاز به تخصص و حرفه ی خاصی نیست. تمام افراد مبتدی هم میتوانند با دیدن ویدیوهای آموزش کار با ورق طلا به راحتی نحوه صحیح کار با آن و چسباندن ورق طلا را آموزش ببینند.

پس در ابتدا به شما پیشنهاد میکنیم فیلم های آموزش ورق طلا را تماشا کنید تا تمام ریزکاری های این حرفه برای شما مشخص شود.

مراحل چسباندن ورق طلا روی پارچه:

مرحله اول:

پیش از هر چیزی ابتدا باید پارچه یا لباس مورد نظر خود را بشورید. این امر برای این است که سطح پارچه را از هرگونه پرز و یا آلودگی پاک کنید. بنابراین تفاوتی نمیکند که از آن پارچه یا لباس تابحال استفاده نکرده اید یا نه. در مرحله ی اول آن را با آب بشورید تا پرز و کرک های چسبیده به پارچه از سطح آن جدا شود.

مرحله دوم:

چسب ورق طلا را متناسب با سطح مورد نظر خود تهیه کنید. چسب مونالیزای آلمانی به نسبت سایر چسب هایی که در بازار ایران وجود دارند، میتواند بهترین انتخاب باشد. زیرا حلال آن آب است و میتوانید با غلظت دلخواه چسب را آماده کنید. توجه داشته باشید که چسب ورق طلا خود به تنهایی استفاده نمیشود و حتما باید آن را با آب رقیق کنید.

بهتر است چسب را کمی رقیق تر از سایر مواقع دیگر درست کنید.این کار باعث میشود عمل چسبیدن ورق طلا روی پارچه کمی بهتر شود.

پس از تهیه­ ی چسب توسط قلمو طرح مورد نظر خود را روی پارچه بکشید. برای این کار، اگر نقش و طرح خاصی مد نظر دارید میتوانید از شابلون های موجود در بازار استفاده کنید، و یا حتی طرح خود را روی یک تکه کاغذ کشیده، طرح را خالی کنید و سپس کاغذ را روی کار خود فیکس کنید و بعد از آن چسب را به داخل نقش کشیده شده بمالید.

روش دیگر طراحی پارچه ها که بسیار جذاب نیز میباشد، استفاده از طرحهایی است که از الگوی خاصی پیروی نمیکنند و به صورت رندم با اشکالی کاملا نامنظم در سطح پدیدار میشوند، همانطور که در عکس مشاهده میکنید، قلموی چسبی خود را به صورت رندم به سطح پارچه بزنید و تولید یکسری شکل نامنظم کنید. در اینجا شما میتوانید از قلموی مویی و یا قلموی فومی استفاده کنید.

نکته مهم: حتما توجه داشته باشید در حین چسب زدن، چسب ورق طلا به خوبی به سطح پارچه چسبیده باشد تا بتواند استقامت لازم برای چسباندن ورق طلا را نیز داشته باشد.

 

توجه: پارچه نیز مانند سایر سطوح دیگر بعد از اتمام عملیات چسب زدن، نیاز به استراحت دارد. پس حتما چند ساعت فاصله میان مرحله ی اعمال چسب روی سطح و مرحله ی چسباندن ورق طلا بگذارید. 

 

مرحله سوم:

در این مرحله باید کمی دقت به خرج دهید. ورق طلا را به آهستگی و با دقت از داخل بسته بندی برداشته و بر روی سطحی که چسب اندود شده است بچسبانید. این کار را با دقت انجام دهید تا در حین انجام کار، ورق طلا بهم نچسبد و چروک نشود. زیرا در این صورت ورق طلای چسبیده شده به سطح شما دارای ضخامت یکسانی نمیباشد و حباب هایی در کار ایجاد میشود. بعد از گذاشتن ورق طلا روی سطح مورد نظر، مانند عکس زیر، به آرامی با یک قلموی تمیز و یا یک وسیله ی نرم دیگر ورق طلا را به سطح فشار دهید تا خوب به پارچه بچسبد و اتصال قویی بین چسب و ورق طلا ایجاد شود.

دقت داشته باشید که ورق طلا تنها در قسمت هایی از سطح پارچه میچسبد که از قبل چسب به آن زده باشید، و سایر قسمت های ورق طلا به راحتی از سطح جدا میشود. پس میتوانید به آرامی ورق طلا را از روی سطح برداشته و اضافه های آن را از سطحتان پاک کنید.

مرحله چهارم:

اگر تا به اینجای کار با ما همراه بوده و به دقت تمامی مراحل را تا به اینجا انجام داده باشید، کار شما تقریبا تمام شده است. اما نکته مهم دیگری که باید توجه داشته باشید این است که اگرچه چسب ورق طلا استقامت بالایی برای چسباندن ورق طلا ایجاد میکند اما ممکن است با شستشوی پارچه یا لباس رفته رفته این استقامت کم شده و به مرور زمان ورق طلا از سطح پارچه جدا شود. راه حل این کار این است که برای تثبیت کارتان میتوانید از چسب DM5 استفاده کنید. این چسب در کار های هنری بسیار پر کاربرد هستند و در اینجا نیز میتواند به شما کمک کند.

 

بی رنگ بودن و ضد آب بودن چسب DM5 باعث محبوبیت آن در بین هنرمندان شده است. همین ویژگی این چسب است که آن را به عنوان یک فیکساتیو برای پارچه استفاده میکنند. شما نیز میتوانید با یک قلمو لایه ای نازک و بیرنگ از این چسب را بر روی کار خود زده و کار هنری خود را تثبیت کنید. این کار باعث ضدآب شدن پارچه میشود و میتوانید اطمینان حاصل کنید که در هنگام شستشو هیچ گونه آسیبی به کار شما وارد نمیشود.

در نهایت شما توانسته اید ک پارچه یا لباس خود را بطور کاملا منحصر به فرد طراحی کرده و از آن لذت ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *