آموزش کار با ورق طلا, مقالات آموزشی, وبلاگ

چگونه از چسب ورق طلا استفاده کنیم

چگونه از چسب ورق طلا استفاده کنیم

ورق طلا یکی از متریال هایی است که به صورت گسترده امروزه مورد استفاده ی هنرمندان قرار میگیرد. اگر چه از دیر باز و دوران باستان نیز ورق طلا مورد استفاده قرار میگرفته است اما تولید و نحوه ی استفاده از آنها همچنان به صورت یک راز باقی مانده است و کسی نمیتواند به طور دقیق نحوه تولید اولین ورق طلا را توضیح دهد. البته میتوان حدس هایی درباره ی طرز استفاده از آنها زد ولی باز هم نمیتوان خیلی دقیق راجع به مواد اولیه ورق طلا  و حتی ماده ای که به عنوان چسب از آن استفاده میکردند اظهار نظر کرد.

اما این نکته کاملا واضح است که مطمئنا موادی که مصریان باستان به کار میبردند کاملا مرغوب بوده است. به طوری که با گذشت هزاران سال، اجسام به جای مانده از آنها کاملا سالم و با کیفیت بالا باقی مانده اند.

اگر شما  از آن دسته افراد خوش ذوقی هستید که برای محیط اطراف خود اهمیت قائل هستید، میتوانید از ورق طلا برای تزیین وسایل خانه و محیط کار خود استفاده کنید. نکته جالب در استفاده از این ورق های طلا این است که روی تمام وسایل با هرجنسی از جمله چوب، فلز، پلاستیک و .. میتوانید استفاده کنید.

آموزش کار با ورق طلا

آموزش ورق طلا روی مبل چوبی

اما سوال اصلی اینجاست که چگونه از چسب ورق طلا استفاده کنیم ؟

بهترین روش استفاده از چسب ورق طلا

۱/ قبل از هر چیزی، سطحی که شما مایل هستید ورق طلا روی آن کار کنید باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه کثیفی و گرد و خاک باشد. برای این کار بهتر است سطح را با یک قلمو تمیز کنید. اگر حتی قلمو تمیز در دسترس نداشتید میتوانید با یک تکه پارچه نم دار این کار را انجام دهید و سپس اجازه دهید سطح خشک شود به صورتی که کمترین رطوبتی نداشته باشد.

۲/ چسب مورد نظر خود را به کمک یک قلموی مویی یا فومی به سطح مورد نظر به صورت یک دست پخش کنید. توجه داشته باشید که چسب را باید به صورت کاملا یک دست در کل سطح پخش کنید، در غیر این صورت چسب ممکن است یک جا جمع شود و باعث بوجود آمودن برامدگی های ناخواسته در سطح کار شما شود که این عمر باعث بوجود آمدن زائده هایی غیر معقول در کار شما شود.

پس از اینکه سطح را با دقت و کاملا یکنواخت به چسب آغشته کردید حتما باید به سطح فرصت استراحت دهید. این به این معنی است که نباید بلافاصله پس از آغشته کردن به چسب ورق طلا را روی سطحتان بچسبانید. به شما توصیه میشود حتما دستور العمل همراه با چسب را مطالعه کنید. بسته به نوع چسب مورد استفاده ی شما این مدت زمان استراحت چسب بین ۱ تا ۳ ساعت و یا حتی تا ۱۲ الی ۲۴ ساعت متفاوت است.

۳/ بسته به سطح مورد نظرتان اگر سطحی که میخواد روی آن ورق طلا کار کنید کوچک است، ورق طلا ها را نسبت به آن سطح برش دهید. البته توجه داشته باشید که هرگز نباید ورق طلا از سطح شما کوچکتر و یا حتی هم اندازه باشد. زیرا این کار باعث بهم ریختن یکنواختی سطح میشود. از طرف دیگر اگر سطح شما نسبتا بزرگ است به راحتی میتوانید از هر برگ از ورق طلا به طور کامل استفاده کنید.

 

توجه کنید که برای برش زدن ورق طلاها نباید به هیچ عنوان از چاقوی تیز استفاده کرد. زیرا این کار باعث شکستگی و خورد شدن کل ورق طلا میشود. بنابر این میتوانید از لبه ی پشتی چاقو استفاده کنید.

 

ورق طلا چیست و چه کاربردی دارد؟

۴ روش استفاده از ورق طلا 

 

۴/ ورق طلا را به آرامی بلند کنید. میتوانید برای این کار از تکه ای چوب نازک یا موچین کمک بگیرید. البته میتوانید با انگشتان خود نیز ورق طلا را بلند کنید که در این روش باید کاملا مواظب باشید که ورق پاره یا چروکیده نشود.

۵/ با دقت ورق را روی سطح آغشته شده به چسب بچسبانید. لازم به ذکر است که بلافاصله بعد از چسب زدن نباید این عملیات را انجام دهید و بین ۱ تا ۳ ساعت چسب نیاز به استراحت کردن دارد.

اگر در هنگام بلند کردن برگه و یا جابجایی آن ورق پاره شده ، نگران نباشید هنوز هم ورق طلا قابل استفاده است !

۶/ این عملیات را تا زمانی که تمامی سطح مورد نظرتان کاملا با ورق طلا پوشیده نشده است تکرار کنید تا کل سطح چسب زده شده کاملا کاور شود.

۷/ با یک قلموی مویی نرم به آرامی و به صورت ضربه ای روی ورق طلا های چسبانده شده بر سطح ضربه بزنید. این تکنیک هم باعث چسبیده شدن ورق به سطح میشود هم باعث میشود اضافه های ورق طلا از آن جدا شده و سطح صاف و تمیز شود.

۸/ بعد از اینکه تمامی سطح را از اضافات ورق طلا تمیز کردید حتما سطح خود را بسنجید که اگر قسمتی از سطح شما در مرحله ی اول از دیدتان پنهان مانده بود و ورق طلا به خوبی نچسبیده بود دوباره به آن ورق طلا بچسبانید تا اثری کاملا یک دست و بدون هیچ گونه اشکال داشته باشید.

۹/ در نهایت پس از اتمام کار به شما توصیه میشود که از اسپری های وارنیش یا کیلر برای تثبیت کار خود استفاده کنید. زیرا پس از مدت زمانی ممکن است در اثر مجاورت با هوا ورق های طلا دچار تغییر رنگ شود و یا حتی از روی کار بلند شوند.

توجه:

اگر در هنگام چسب زدن دست شما با چسب برخورد کرد و مقداری چسب به دست شما چسبید، حتما قبل از تماس با ورق طلا دست خود را به طور کامل و دقیق بشویید تا از چسبیدن و خراب شدن ورق طلا به دست خود جلوگیری کنید.

4 دیدگاه در “چگونه از چسب ورق طلا استفاده کنیم

  1. لیلا گفت:

    جسب ورق طلا خارجی با چسب ورق طلا ایرانی فرق داره واقعا؟

    1. میلاد مهری گفت:

      از لحاظ کیفیت باهم متفاوت هستند ولی بسته به کارایی که دارین باید چسبتون انتخاب کنید بهترین بندهایی که میتونم پیشنهاد بدم (مونالیزا – تایتباند – مانتی) و توی مارک های ایرانی چسب وق طلا دریژنو و مهر جزو مارک های عالی هستند که چسبشون خارجی هست و توی ایران بسته بندی میشن چسب ورق وستا هم کیفیت متوسطی داره و کاربردی هست

  2. ساغر گفت:

    سلام اگر به یه جایی اشتباهی چسب زدیم چطوری میشه پاک کرد چسب رو؟

    1. سارا گفت:

      با آب بشویید، چسب در آب حل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *