آموزش کار با ورق طلا, مقالات آموزشی, وبلاگ

ورق طلا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

ورق طلا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

هزاران سال است که هنرمندان برای خلق شاهکارهای هنری از طلا در آثار هنری خود استفاده می کنند. با اینکه همیشه طلا ارزش و اعتبار بالایی در بین تمام اقشار جوامع داشته است همیشه استفاده از طلای خالص برای همگان امکان پذیر نبوده است و مردم از دیرباز به استفاده از ورق های نازک طلا برای مزین کردن وسایل خود تشویق شده اند. در دوران باستان این ورق ها از چکشکاری دستی فلزات ارزشمندی ازجمله طلا و نقره به ورق های بسیار نازک به وجود می آمدند که روند اینکار بسیار زمانبر و طاقت فرسا بود همچنین نیاز به مهارت بالا درکنترل کامل چکش و دقت بالای چشم داشت. امروزه اینکار عمدتا توسط دستگاه های اتوماتیک انجام می شود که کیفیت و انطباق محصول را تضمین می کند. تمام مراحل دیگر فرایند تولید توسط کارگران ماهر و با تجربه انجام می شود.

ورق طلا به عنوان یکی از جدیدترین متریال های شناخته شده در کارهای تزئینی و همچنین مصارف خوراکی و صنعتی به حساب می آید، ورق طلا به دلیل داشتن ماهیت ذاتی که در ساختار خود دارد کاربری بسیار ساده و راحتی داشته و همچنین دارای تنوع رنگ و جنس مختلف می باشد.

طلا از زمان گذشته بسیار دور به دلیل ارزشمند بودن و گران قیمت بودن بین همه اقشار جامعه و بین همه مردن جایگاه ویژه ای داشته و رنگ طلایی به عنوان یک نماد برای این محصول شناخته میشود و قشرهای مختلف در صنعت های مختلف سعی کرده اند تا از این رنگ بهره های بالایی جسته و جذابیت های بصری بیشتری به کارهای خود بدهند. در گذر قرنها روش طلاکاری وسایل تغییرات بسیاری کرده است و از آنجایی که ارزش طلای خالص هرروزه رو به افزایش است خرید ورق طلا و ورق طلای مایع مردم را بیش از پیش به استفاده از آن علاقمند ساخته است. مردم نیز با توجه به صرف هزینه های کمتر برای تهیه بدلیجات این فلز مبالغی را پرداخت کرده و اشتیاق به داشتن آن نشان می دهند. یکی از آسانترین و سریعترین راه برای در اختیار داشتن انواع مختلف و متعدد ورق طلا خرید اینترنتی ورق طلا است که به سادگی با در نظر گرفتن مدل و رنگ، متریال مورد نظر هنرجوها به راحتی در دسترس آنهاست.

با توجه به مدارک و اشیاء کشف شده در اهرام و ابنیه های بجا مانده از مصریان باستان، متوجه میشویم که مصری های باستانی یکی از متخصص ترین جوامع در استفاده از طلا و طلاکاری در انواع هنرها بوده اند. کشف ورق طلای نازک استفاده شده در ماسک های مومیایی ها، وسایل و مبلمان سلطنتی به جا مانده از آنها بیانگر این ادعاست. پیش از آن چینی ها از ورق طلا برای تزئین چوب، سفال و دیگر منسوجات با طرح های زیبا از طلا بسیار استفاده میکردند. یونانیان باستان نیز نه تنها از طلا برای تزیین چوب و سنگ در صنعت مجسمه سازی استفاده ی زیادی میکردند بلکه همچنین تبحر کافی برای پوشش دادن سایر وسایل و سطوح فلزی با ورق طلا را داشته اند. رومیان باستان نیز با تقلید از یونانیان از این هنر بهره برداری کرده ودیوار های معابد و کاخ هایشان را با ورق های طلایی درخشان زینت دادند.

همانطور که در بالا ذکر شد، در گذشته برای تزئین ظروف مختلف، ابزار و لوازم تزئینی و ساختمان های مختلف از تکنیک های طلاکاری و آبکاری طلا استفاده می کرده اند ولی این تکنیک نیز به دلیل استفاده از طلای خالص در آن نسبتا گران قیمت بوده.

برای روشن تر شدن این صحبت یک مثال ساده گفته میشود، ساخت یک ظرف ساده از فلز طلا احتیاج به صرف هزینه های بسیار زیادی دارد و شاید بتوان گفت فقط مورد استفاده در خانواده های سلطنتی می باشد.

حال فرض کنید همین ظرف از یک فلز عمولی مانند مس ساخته شود و فقط لایه بیرونی آن طلاکاری شود و یک لایه آب طلا روی آن داده شود در این صورت نیز قیمت تمام شده به شدت کاهش میابد و ظاهر یک کار طلایی را خواهد داشت ولی استفاده از آب طلا نیز به خودی خود گران قیمت می باشد.

امروزه استفاده از تکنولوژی باعث شده تا استفاده از ورق هایی با نازکی چندین میکرون متداول شود که به صورت یک پوشش روی هر سطحی قابل چسباندن بوده و کاملا به رنگ طلای خالص می باشند، این مواد در استفاده ساده و راحت و سریع بوده و در هزینه تا صدها برابر از طلا ارزانتر می باشند و به سادگی با صرف هزینه ای ناچیز یک ظرف طلایی خواهید داشت.

ورق طلا یک لایه بسیار نازک ( دهم میلیمتر ) از فلزهای مختلف بوده که روکشی طلایی رنگ داشته و به راحتی قابل چسباندن بر روی هر سطحی میباشد.

طریقه استفاده و چسباندن این ورقها برای افرادی که تجربه کار با آنها را داشته باشند بسیار آسان است و تنها نیاز به دقت و تمرکز بالایی دارد. همچنین برای افراد مبتدی فایل های زیادی برای آموزش چسباندن ورق طلا روی کار موجود است که با دسترسی به آنها طرز استفاده از این ورقها را فرامیگیرند.

طرح ها و مدل های متنوع موجود در بازار استفاده از ورق طلا را برای هنرجوها بسیار آسان کرده است.

در آثار هنری گاها برای خلق و تولید آثار جذاب و پیچیده از ورق طلای خرد استفاده میکنند. همچنین در بسیاری از تکنیک های ورق کاری و پتینه کاری ورق طلای خرد نیز کاربرد دارد که در شکل و ظاهر و نتیجه نهایی بسیار تاثیر گذار میباشد. جهت استفاده از این ابزار امکان خرد و ریز کردن ورق طلاهای معمولی وجود ندارد به همین دلیل کارخانجات صنعتی به صورت مکانیزه ورق های طلا را به صورت خرد شده و در بسته بندی های مخصوص نیز ارائه می کنند. بسیاری از ورق طلا های خرد شده با تنوع رنگی زیاد در بازار عرضه شده و شامل انواع مختلف ورق ها با طیف رنگی متنوع دردسترس میباشد. استفاده از این ورق طلای خرد این امکان را میدهد که هنرمندان با به کار بردن آنها در آثار هنری خود یک اثر بدیع و هنری ایجاد کنند.

از مزایای ورق طلای خرد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  به دلیل داشتن طیف وسیعی از رنگ ها، استفاده از آنها برای هنرمندان راحت شده است و برای ایجاد خلاقیت در آثار هنری خود سختی و مشقت کمتری را تحمل میکنند.
  • باعث بهینه سازی زمان و وقت صرف شده هنرمندان برای ایجاد جزییات به آثار هنری خود میشود.

همچنین با داشتن تخصص و در دست داشتن وسایلی چون چسب ورق طلا ، وارنیش، مهره عقیق، قلمو و… میتوانید باعث بهبود و تضمین کیفیت کار خود شودید و همچنین پروسه تولید آثار هنری خود را بهبود ببخشید.

یکی دیگر از مهمترین و پرکاربردترین متریال های موجود برای خلق اثار هنری طلاکاری شده، ورق طلاهای طرح دار است. به دلیل طرح، نقش و رنگهای متفاوت به کار رفته شده در این ورق ها  مورد استقبال بسیاری از هنرمندان قرار گرفته است و استفاده و کاربرد آنها رو به افزایش است. شما با دردست داشتن ورق طلای طرحدار میتوانید به طیف عظیمی از ترکیب رنگهای خاص و چشمگیر دسترسی داشته باشید. به همین دلیل با روی کار آمدن این ورق ها سهولت کار با ورق طلا فراگیر شده است و مورد استقبال زیاد هنرمندان و هنرجوها قرارگرفته است زیرا سختی کار با انواع مختلف ورق طلا، چسباندن و ترکیب انواع آنها را کاسته است و در این سالها طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

نکته مهم درمورد استفاده از ورق طلاهای طرحدار این است که اگرچه چسباندن و کارکردن با آنها به سادگی استفاده از ورقهای ساده است اما حتما باید به این نکته توجه داشت که طرح های ایجاد شده در آنها با فرایند اکسید کردن و ترکیب شیمیایی برخی فلزات دیگر ایجاد شده اند، از اینرو پس از اتمام کار حتما باید پروسس نگه داری و مراقبت از آنها را به خوبی انجام داد تا از ازبین رفتن و خراب شدن آنها در زمان کوتاه جلوگیری شود. به همین منظور محصولات زیر به شما معرفی میشود تا با خرید آنها و استفاده از آنها بهبود چشمگیری در کیفیت آثار خود داشته باشید.

یکی از کاربردهای متداول و بسیار زیاد در مصرف ورق طلا و سایر ورق های تزئینی استفاده در مصارف ساختمانی می باشد، در ساخت تزئینات مختلف، کار در ابزارهای ساختمانی و پتینه کاری از این متریال بسیار زیاد استفاده میشود.

ساخت سالن هایی مجلل و مکان هایی با زیبایی چم نواز یکی از کاربردهای عمومی این نموه ورق ها در ابنیه و بناهای مسکونی تجاری می باشد

از دیگر مصارف ورق طلا استفاده در لوازم آرایشی و بهداشتی می باشد، بسیاری از آرایشگاه های بزرگ و مطرح و لاکچری شهر ها برای تزئین صورت و ابرو و مژه های مشتریان خود از ورق طلا استفاده می کنند.

همچنین بسیاری از شرکت های ساخت کرم های آرایشی از تکه های ورق طلا در محصولات خود استفاده کرده و یک تلالو درخشان را به پوست مصرف کنندگان خود می دهند.

از دیگر مصارف ورق های تزئینی طلا استفاده در مواد خوراکی و غذایی می باشد، در شیرینی فروشی های بزرگ لااکچری شهر ها انواع دسر و شیرینی با تزئینات طلا ارائه میشود، این محصولات کاملا تزئینی و بسیار تشریفاتی هستند و مورد استفاده اقشار خاص جامعه هستند

همچنین در نوشیدنی ها و بستنی های مختلف گران قیمت از تکه ها و خرده های طلا استفاده میود، این مواد هیچ گونه آسیبی به دستگاه گوارش نرسانده و به طلای خوراکی مشهور هستند

از دیگر کاربردهای ورق طلا در درمان برخی بیماری های پوستی و همچنین افزایش تمرکز حواس و آرامش میباشد، در کلینک های فوق تخصصی با استفاده از خواص طلا و همچنین القای حس طلا دوستی بر بیماری های روحی و روانی مختلفی غلبه میشود.

در کلینیک های پوست و زیبایی نیز از ورق طلا و مشتقات آن به جهت بهره وری در زیمنه ارتقا نرمی و لطافت پوست استفاده میشود و به درمان برخی بیماری های پوستی نیز کنک می شود.

از دیگر مصارف در کاربرد ورق طلا استفاده در تزئینات مختلف از جمله بدلیجات و جواهرات میباشد، در ساخت بسیاری از بدلیجات و یا در طراحی جواهرات مختلف از ورق طلا استفاده میشود.

توجه به این نکته مهم میباشد که در کارگاه های حرفه ای بدلیجاتی با ورق طلا ساخته میشود که ارزش آنها از خود جواهرات طلایی بیشتر میباشد و دارای کیفیت و ظرافت بسیار بالایی هستند.

ورق طلا به دلیل سادگی در کار و همچنین زیبایی در اجرا در ساخت بدلیجات موارد استفاده بسیار بالایی دارد و میتوان گفت یکی از متریال های اصلی این حرفه محسوب میشود

علاقه شدید انسان ها به وسایل خاص و آنتیک از دیر باز باعث شده است که میل به تجملگرایی در آنها روز به روز افزایش پیدا کند. از اینرو علاقه ی شدیدی به استفاده از رنگ طلایی در مصنوعات خود دارند. یکی از بهترین روش ها استفاده از رنگ طلایی در وسایل خانه از جمله مبلمان، سایر وسایل چوبی و حتی زینت دادن دیوار خانه ها است. بهترین روش برای تولید این منسوجات آنتیک استفاده از ورق طلا است.

ورق طلا به خاطر داشتن رنگی نزدیک به طیف رنگی طلای خالص مورد استفاده ی وسیعی در وسایل لوکس قرار گرفته است.اگرچه به کار بردن ورق طلا در منسوجات کار آسانی نیست و نیاز به تبحر خاص و تجربه کافی دارد اما امروزه شاهد استقبال زیاد مردم از این نوع مبلمان های جذاب و لوکس هستیم که همین امر روز به روز باعث پیشرفت صنعت طلاکاری میشود.

یکی دیگر از مواد پرکاربرد در صنعت طلاکاری مبلمان و وسایل چوبی و فلزی استفاده از ورق طلای مایع است که باعث سهولت کار در وسایلی با طرح های پیچیده و خاص میشود. از آنجایی که اگر عملیات چسباندن ورق طلا به درستی و با دقت انجام نشود باعث از بین رفتن روکش ورق طلا در وسایل میشود و همچنین عمر وسیله به شدت کاهش میابد. بنابراین توصیه ما این است که برای افزایش طول عمر وسایل و مبلمان با طرحهای پیچیده و جلوگیری از پوسته شدن ورق طلا در این وسایل از ورق طلای مایع استفاده شود.

ورق طلا در حقیقت نوعی از ورق ها تزئینی می باشد که رنگ طلایی رنگ داشته و معمولا به عنوان یک ورق بسیار پر مصرف و محبوب به حساب می آید، برخی از مصرف کننده ها و اساتید این نمونه از ورق ها را با کدهای رنگی میشناسند که ورق طلا در رده کد رنگ ۲٫۵ و ۲ قرار میگیرد و بسته به کد رنگ دارای درخشندگی و شفافیت های مختلفی است ولی در مجموع ورق طلا به رنگ طلای حقیقی بسیار نزدیک بوده و بعد از اجرا یک زیمنه و پس زمینه کاملا طلایی رتنگ را بوجود می آورد.

این نمونه از ورق ها فقط یک روکش طلایی رنگ داشته و از هیچ گونه طلایی در ساخت آنها استفاده نمیشود که به اصطلاح به ورق های بدون عیار نیز مشهور هستند و صرفا از نوعی خاص فلز ساخته میشوند و بر روی آنها روکشی طلایی رنگ کشیده شده است.

ورق نقره تزئینی قابل استفاده در کارهای هنری و ساختمانی

ورق نقره تزئینی که به ورق نقره بدون عیار نیز شناخته میشود از لحاظ ظاهری بسیار شبیه نقره بوده ولی از لحاظ جنس و خاصیت با نقره تفاوت دارد، در ساخت این نمونه از ورق فلز نقره به کار نرفته و فقط رنگ نقره ای دارند و برای پوشش سطوحی مورد استفاده هستند که میخواهید رنگ نقره ای کاملا شبیه نقره به آنها بدهید ولی هزینه های بالای نقره کاری را پرداخت نکنید.

ورق مس تزئینی قابل استفاده در کارهای هنری و تزئینی

ورق مس که در کارهای هنری از جمله ساخت تابلوهای دکوراتیو و نقاشیخط مورد استفاده قرار میگیرد هیچ گونه عیاری از فلز مس را نداشته و از جنس مس نمیباشد، این نمونه از ورق ها از نوعی فلز با خاصیت کشسانی بالا تهیه میشوند که قابلیت ورقه شدن تا ضخامت های بسیار پایین را دارند ( ضخامت ورق مس تزئینی یک دهم میلیمتر میباشد) همانگونه که گفته شد ضخامت بسیار پایین و ظرافت بالای آنها باعث میشود که در صورت نداشتن مهارت در اجرا با کوچکترین حرکتی پاره شوند، این نمونه ورق در حالت عادی با فوت کردن نیز امکان پاره شدن دارند.

ورق طلا بسیار ظریف و نازک بوده و برای برداشتن و کار کردن بهتر است از دستکش یا یک قطعه چوب استفاده شود تا هیچ گونه آسیبی به ورق نرسد.

بهترین روش جهت نگهداری ورق های تزئینی در حالت خام و بعد از اجرا

ورق طلا قبل از اجرا و در حین اجرا و همچنین بعد از اجرا احتیاج به نگهداری و مراقبت های خاص دارد، این نوع نگهداری و توجه به نکات بسیار معمولی در استفاده از آن باعث بالا رفتن طول عمر و افزایش مدت استفاده خواهد شد، همچنین به زیبایی ظاهری و جلا و شفافیت کار نیز می افزاید.

 

نگهداری و مراقبت قبل از اجرا:

در نگهداری از ورق طلا در زمان خام بودن و به صورت ورقه ای به نکات اساسی زیر توجه کنید، معمولا جنس ورق های طلا از فلزات بسیار نازک با خاصیت کشسانی می باشد و این نازک بودن ورق فلزی باعث میشود که با هوای اطراف به خوبی واکنش داده و فورا اکسید شود و یا از انعطاف و نرمی آن کاسته شده و خشک و شکننده شود.

تاریخ تولید ورق طلا در میزان نرمی و انعطاف آن موثر است پس همیشه سعی کنید ورق هایی را تهیه کنید که تاریخ تولید نزدیک و به روزتری دارند و همچنین در صورت تهیه بسته های بزرگ و تعداد برگ بالا از ورق طلا در کنار آن از یک رطوبت گیر استفاده کنید تا رطوبت هوای اطراف را به خود گرفته و ورق ها دچار زنگ زدگی نشوند.

بهتر است از رطوبت گیرهای معمولی دانه ای یا پودری و یا مایع در جعبه ورق طلا استفاده شود و به میزان مصرف از ورق ها برداشته شود.

 

نگهداری از ورق طلا در حین اجرا:

مورد بعدی و نکته دیگر نگهداری خوب و کامل از ورق طلا در حین اجرا و جلوگیری از پارگی و بالارفتن میزان پرتی ورق میباشد، ورق های تزئینی چون دارای ضخامت بسیار کم بوده و نازک هستند به راحتی در برداشتن و چسباندن و جابجا کردن ممکن است پاره شوند پس در انجام این کار نکاتی را رعایت کنید تا کمترین میزان آسیب را به ورق های خام وارد کنید.

برای برداشتن ورق ها از دستکش های نخی استفاده کنید تا به دستان شما نچسبیده و پاره نشوند، بهترین روش جابجایی استفاده از یک خط کش چوبی و یا یک تکه چوب به صورت گیره و انبار میباشد که ورق ها به آن نچسبند.

در کمترین فاصله ممکن دسته ورق طلا را نسبت به سطح کار قرار داده تا در سریع ترین زمان ممکن ورق ها به کار چسبانده شوند.

سعی کنید بسته به نوع چسب ورق طلا حداقل ۱ تا ۴ ساعت بعد از چسب کاری اقدام به چسباندن ورق روی سطح کار بکنید.

 

نگهداری از ورق طلا بعد از اجرا:

شاید این قسمت بیشتر مربوط به بهره برداری باشد ولی اساتید و عزیزانی که کار اجرایی می کنند نیز به این نکات توجه کنند و آنها را به خریداران محصولات خود ارائه دهند، بزرگترین مشکل ورق های تزئینی امکان اکسید شدن و زنگ زدن و تغییر رنگ دادن است، چون این ورق ها از فلزات مختلف و نازک تشکیل شده اند و به راحتی چار آسیب و ترکیب با رطوبت قرار می گیرند.

قطعا بعد از اجرا و در زمان کوتاهی تا تحویل کار به خریدار این اتفاق نمی افتد ولی در گذر زمان کارها دچار این مشکل میشوند که خریدار نسبت به نحوه کار شما بی اعتماد میشود، برای جلوگیری از این کار بهترین عمل استفاده از فینیشر و یا وارنیش هایی روی سطح کار می باشد که از رسیدن رطوبت به سطح جلوگیری می کند و طول عمر کار را افزایش می دهد.

حتما از چنین موادی در حد مطلوب و اعلا روی کار خود استفاده کنید، اگر سطح زیر کارتان چوبی است و یا ابزارهایی در منازل است از لاک الکل و همچنین کیلر نیز میتوانید برای پوشش دادن استفاده کنید.

این که چه نوع ماده ای برای پوشش روی سطح استفاده کنید دقیقا به نوع کار و میزان ارزش جهت هزینه کردن برای این مواد مربوط می باشد.

بعد از اتمام کار و نهایی شدن و تحویل به خریدار توصیه کنید که سطح کار را با دستمال مرطوب و نمدار پاک کنند و از کشیدن دستمال خیس و یا شستشوی سطح کار جدا خودداری کنند.

 

1 دیدگاه در “ورق طلا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

  1. حسین گفت:

    سلام لطفا یه شمار جهت خرید ورق طلا در ابزارآلات ساختمانی برام بفرستین سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *