آموزش کار با ورق طلا, مقالات آموزشی, وبلاگ

کاربرد ورق طلا در نقاشیخط

آموزش خطاطی به کمک ورق طلا (methods of gold leaf lettering)

ورق طلا یک ورق بسیار نازک ساخته شده از فلز است که میتوانید به کمک آن آثار خود را مزیین کنید. اگر شما از آن دسته هنرمندان علاقمند به خلق آثار هنری و خاص هستید میتوانید از ورق طلا در ترمیم و یا تغییر وسایل خانه ی خود استفاده کنید.

در ایران هنر خطاطی از دیر باز مورد توجه هنرمندان زیادی بوده است و امروزه استفاده از ورق طلا در این هنر نقاشیخط نیز باعث تولید آثاری چشم گیر و بسیار زیبا شده است.

استفاده از ورق طلا مخصوصا در هنر خطاطی تلفیقی از هنر امروز و هنر اصیل ایرانیست که هم اصالت هنر ایرانیان را به رخ میکشاند هم در دنیای امروزی باعث ایجاد یک هماهنگی خاص با وسایل و مبلمان مدرن به کار رفته شده در منازل میشود.

اما به کار بردن ورق طلا در این آثار کار آسانی نیست و به مقداری تجربه و کمی حرفه احتیاج دارد. در حقیقت به هنر جدیدی که با ترکیب تکنیک های نقاشی و خوشنویسی به خلق اثر میپردازد نقاشیخط گفته میشود، در نقاشیخط ها از تکنیک های گوناگونی برای ایجاد جلوه های بصری زیبا میتوان استفاده کرد که یکی از این موارد به کارگیری ورق طلا و یا ورق نقره و مس تزئینی و یا عیار دارد میباشد.

ورق طلا چیست و چه کاربردی دارد؟

نقاشیخط

نقاشیخط

۵ چهار روش متداول استفاده از ورق طلا در خطاطی :

۱- چسباندن ورق طلا به روش معمول:

در این روش شما میتوانید همانند چسباندن ورق طلا روی یک سطح صاف اقدام به ورق کاری در سطح خوش نویسی شده خود کنید. فرض کنید مایل هستید یک بیت شعر در یک تابلوی خوش نویسی شده را با ورق طلا مزیین کنید، بدین ترتیب شما میتوانید با قلموی متناسب با سایز نوشته ها، چسب ورق طلا را به داخل آنها بکشید. (همانند رنگ کردن یک سطح)

در این صورت شما میتوانید بعد از انجام عملیات چسب زدن، ورق طلا را روی تابلو گذاشته و سپس با قلموی تمیز اضافه های ورق طلا را از روی تابلو پاک سازی کنید.

این کار به شدت به دقت بالایی نیاز دارد. چون هر نقطه از تابلو که چسبی شده باشد حتی به مقدار کم ، ورق طلا به آن میچسبد. بنابراین باید با دقت بسیار بالا این کار انجام شود.

نحوه صحیح استفاده از چسب ورق طلا

۲- استفاده از ورق های برچسبی:

ورق طلا های برچسبی نوعی از ورق طلا هستند که شما میتوانید به کمک آنها اشکال مختلف از جمله شکل های هندسی و یا حروف الفبا را روی آنها کشیده و سپس  با جدا کردن لایه ی محافظ چسب، آن را به هر سطحی که بخواهید بچسبانید.این عمل درواقع بسیار سخت است زیرا ورق طلا بسیار نازک است و استفاده از آن بدین شکل بسیار سخت میشود. ممکن است در هنگام کشیدن شکل به ورق طلا نیرو و فشار زیادی وارد شود و بخاطر بوجود آمدن سوراخی کوچک مقدار زیادی از آن پاره و غیر قابل استفاده شود. از طرفی دیگر نیز ممکن است برای اجتناب از پارگی ورق طلا نیروی کمی به آن وارد کنید که در این صورت باعث میشود حاشیه ی شکل مورد نظر به درستی کشیده و جدا نشود.

این کار یکی از سخت ترین روش های چسباندن ورق طلا در قالب یک شکل است مخصوصا در هنر خطاطی ایرانی که دارای زیر و بم و انحناهای بسیار حساس و ظریف است و ایجاد آنها روی یک ورق نازک بسیار مشکل میشود.

۳- استفاده از چسب ورق طلا به عنوان دوات خطاطی:

بهترین روش در رابطه با تزئین آثار هنری با ورق طلا مخصوصا در آثار خطاطی، استفاده از چسب ورق طلا به عنوان دوات است. در این روش اگر نویسنده ی متن خوشنویسی خود شما باشید به راحتی میتوانید بهترین اثر را تولید کنید. بدین صورت که به جای استفاده از دوات و رنگ از چسب ورق طلا استفاده کنید . قلم خود را در چسب فرو ببرید و با آن خطاطی کنید. سپس بعد از گذشت ۲ تا ۳ ساعت که چسب مقداری خشک شد ورق طلا را با استفاده از روش استفاده و کار با ورق طلا که در سایت موجود است به سطح بچسبانید . سپس با یک قلمو تمیز اضافات ورق طلا را از روی تابلو و سطح خود پاک کنید. این روش بهترین روش در تولید یک تابلو نقاشیخط و تزیین آن به کمک ورق طلاست به شرط آن که خود شما در هنر خطاطی بسیار خبره و هنرمند باشید که بتوانید خوشنویسی خوب و زیبایی انجام دهید.

هرآنچه که باید درباره ورق طلا بدانید!!

۴- استفاده از شابلن و طرحهای آماده:

این روش نیز میتواند به شما کمک زیادی در خلق اثر هنری تمیز با ظرافت بسیار زیاد و کاری های منحصر به فرد انجام دهید. مخصوصا اگر از آن دسته از افرادی هستید که در هنر خطاطی هنوز کاملا حرفه ای نشده اید و یا میخواهید از طرحهای آماده در گوشه ای از اثر خود استفاده کنید. در این روش میتوانید از شابلن های آماده و موجود در بازار استفاده کنید بدین صورت که شابلون را در جای مناسب از سطح مورد نظر خود قرار دهید و سپس داخل طرح شابلن را توسط چسب پر کنید. پس از اینکه طرح خود را کامل کردید. شابلن را برداشته و بعد از چند ساعت همانند سایر روش های دیگر که در بالا اشاره شد، اقدام به نصب ورق طلا کنید.

آموزش ورق طلا روی مبل چوبی

 ۵- استفاده از ورق طلا به عنوان پوشش و نقش پس زمینه کار:

در بسیاری از تابلو ها و آثار به جا مانده از گذشته که در دربارهای پادشاهان و خانهه ای اشرافی وجود داشته تابلوهایی زیبا با زیمنه طلاکاری یافت شده و نشان دهنده علاقه مردمان از اوایل تاریخ به تزئین آثار خود با طلا می دهد، امروزه در هنر نقاشیخط نیز از این تکنیک استفاده های زیاید میشود و علاوه بر راه هایی که در بالا توضیح داده شد میتوانید از کنار هم قرار دادن تکه های ورق طلا یک پوشش کامل برای بوم و یا تابلو خود ایجاد کنید و یک پس زمینه طلاکاری شده داشته باشید و سپس بر روی آن به خلق اثر خود بپردازید، در این تکنیک شما هم میتوانید تابلوهای نقاشیخط ایجاد کنید و هم میتوانید تابلوهای نقاشی با ابزارهای مختلف را خلق کنید در ادامه به تصویر برخی از نمونه کارهای اجرا شده با این تکنیک پرداخته شده است.

1 دیدگاه در “کاربرد ورق طلا در نقاشیخط

  1. میثم سجادی گفت:

    سلام ممنون از آموزشاتون، می خواستم بدونم برای ساختن این تابلو ها که لینکش رو هم گذاشتم از همین برگه ها استفاده میشه، اگه در رابطه با ساختش و تکنیکال آموزش بزارید ، خیلی ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *