آموزش کار با ورق طلا, دسته‌بندی نشده, وبلاگ

آموزش ورق طلا

تاریخچه استفاده از ورق طلا

همانطور که گفته شد، سالیان درازی است که مردم از ورق طلا استفاده میکنند. یکی از ماهرترین جوامع در استفاده و بکارگیری ورق طلا مصریان باستان بوده اند که آثار و اجسام کشف شده در معابد مصر تصدیق کننده ی این امر است. آنها با به کار بردن ورق طلا برای روکش دادن اجسام و حتی تابوبت ها و مومیایی های خود از اولین جوامع ای بشمار میروند که استفاده ی وسیع و لوکس از ورق طلا میکردند. اما با گذشت زمان رفته رفته در بسیاری از جوامع کاربردهای ورق طلا رواج یافت و در اواخر قرن ۱۶ام به صورت وسیع در اروپا مورد استفاده قرار گرفته است.

در صنعت تولید ابزار هنری با ورق طلا، استفاده از ورق طلا جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. استفاده از آن برای طرح دادن وسایل چوبی از دیرباز بسیار پرکاربرد بوده است. امروزه نیز برای تزئین کردن وسایل به روش لاکچری از ورق طلا استفاده میشود. چندین سال است که استفاده ی آن روی سایر وسایل با جنس های مختلف، از جمله وسایل فلزی، وسایل و مبلمان خانه و یا حتی زیورالات رواج یافته است و مورد استقبال بسیاری از مردم در سرتاسر جهان قرار گرفته است. این امر سبب بوجود آمدن آثار بسیار زیبا و جذاب با خلاقیتی فوق العاده در خلق آنها هستیم.

نکته جالب دیگر کاربرد ورق طلا در صنعت خوراکی و خوردنی های لوکس است. امروزه در رستوران های بسیاری در سراسر جهان برای دیزایت کردن غذاها و دسرهای خود از این ماده استفاده میکنند. خوردن این ماده هیچ ضرری برای بدن ندارد و مردم علاقه ی شدیدی به تست و مزه کردن این ماده از خود نشان داده اند و مایل هستند برای امتحان کردن این خوراکی های لاکچری هزینه ی زیادی نیز پرداخت کنند.

ساخت ورق طلا

بیش از هزاران سال است که طلا و ورق های طلا مورد استفاده ی مردم قرار گرفته است. فرایند تولید ورق طلا بسیار سخت و طولانی است شامل چندین مرحله میشود. در گذشته فرایند تولید ورق طلا به صورت کاملا دستی بوده و برای تولید آن از روش های مختلف شکل دهی فلزات از جمله چکش کاری استفاده میکردند.

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی فرایند تولید ورق طلا نیز مانند سایر پیشرفتهای مهم در جهان، تکامل پیدا کرده و عملیات شکل دهی دستی فلزات، جای خود را به دستگاه ها و ماشین های اتوماتیک مختلف داده است. از فواید این پیشرفت میتوان به تولید ورق طلاهایی با کیفیت بالا و ضخامت یکنواخت، همچنین به سهولت امر در تولید ورق طلا با ابعاد و اندازه های مختلف اشاره کرد.

واضح است که طلای خالص به دلیل کم بودن سختی آن و یا به عبارتی به دلیل نرم بودن، به صورت خالص در هیچ صنعت و هیچ کار هنریی مورد استفاده قرار نمیگیرد. بنابراین از آنجایی که در گذشته علم و دانش کافی وجود نداتشته است و همچنین ابزار مناسب برای ترکیب مواد در دسترس نبوده است، تنها راه مستحکم کردن طلا ، ترکیب آن با مس بوده و از این ترکیب برای ساخت وسایلی از جمله ورق طلا استفاده میشده است.

پیشرفت علم در این مورد نیز تاثیر بسازیی نیز بجای گذاشته است و دانشمندان توانستند علاوه برترکیب طلا با مس آن را با مواد دیگری از جمله نقره و پالادیوم نیز ترکیب کنند. به ترکیب طلا با مس و نقره به ترتیب طلای قرمز و طلای سفید گفته میشود و زمانی که طلا با پالادیوم ترکیب شود محصول مستحکمتری که ماده ی پایه ای ورق طلا است، تولید میشود.

تولید هرکدام از این ترکیب ها به دقت بالایی در درصد و نسبت مواد ترکیب شونده با هم دارند. زیرا هر ترکیب باعث ایجاد ماده ای با مقاومت و استحکام متفاوت میشود. بنابراین عدد حاصل از درصد آنها ، تا سه رقم بعد از اعشار بسیار مهم و حیاتی میباشد.

نسبت و درصد ترکیب مواد تاثیر بسزایی بر دیگر ویژگی های آلیاژها دارد. از جمله میتوان به رنگ ایجاد شده در محصول نهایی اشاره کرد. پس برای تولید رنگ یکنواخت در یک رول یا یک پک ورق طلا دو عامل ضروری است:

۱- درصد ترکیب طلا با پالادیوم

۲- میزان و نحوه مخلوط کردن این مواد

طرز تهیه و دستور العمل ترکیب مواد تشکیل دهنده ورق طلا

این مواد در دمای ۱۲۰۰ درجه ی سانتی گراد در کوره ی مخصوص ذوب میشوند. سپس در قالب های ریختگری به ابعاد ۱*۴*۲۴ سانتی متر ریخته و فرایند سرد سازی و شکلگیری آنها انجام میشود. این فرایند برای اکثر آلیاژ ها از جمله آلیاژهای تولید شده با طلا یکسان است به جز آلیاژ طلای سفید که باید از آون های مخصوص استفاده کرد.

پس از آن، تمامی ورق های مستطیلی منجمد شده را در یک ردیف قرار داده پشت سر هم قرار داده و به داخل یک قلتک مخصوص هدایت میکنند. این فرایند باعث میشود تمامی این تکه های ورق طلا بهم چسبیده و یک رول از ورق طلا به طول تقریبا ۷۰ متر تشکیل شود. پس از آن برای یکنواخت تر کردن ورق و از بین بردن نا هماهنگی های احتمالی ایجاد شده در سطح اوراق، این رول ورق طلا دوباره گرما داده میشود و هم مزمان با گرما دیدن به داخل یک قلتک دیگر هدایت و رول میشود. این فرایند تا جایی ادامه دارد که ضخامت ورق طلا به ۷ میکرومتر و طول ان حدود ۱۵۰ متر شود.

رول ورق طلایی نهایی با حدود ضخامت ۷ میکرومتر، توسط دستگاه بریده شده و به ابعاد مربع های ۴*۴ سانتی متر تبدیل میشوند. سپس این ورق طلاهای مربعی میان پلاستیک های مخصوص در پکیج های ۲۰۰۰ برگی قرارمیگیرند و برای فرایند فشرده سازی آماده شده و در دستگاه اتوماتیک فشرده ساز قرار میگیرند.

این فرایند بسته بندی و فشرده سازی تا جایی ادامه پیدا میکند که ورق های طلا به ضخامت نهایی ۱٫۷ میکرومتر برسد. البته این ضخامت میتواند براساس نیاز مشتریان تطبیق داده شود.

در نهایت ورق طلاهای تولید شده برای بسته بندی آماده میشوند. این تنها مرحله از فرآیند تولید ورق طلاست که هنوزه نیاز به نیروی انسانی و دخالت دست دارد. کارگران در این بخش، هر کدام از این ورق های تولید شده را متناسب با نیاز مشتری در اندازه های سفارش شده برش زده، برداشته و به صورت یکی یکی در بسته بندی قرار میدهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *