معرفی محصولات, وبلاگ

جواد توسلیان

جواد توسلیان

استاد جواد توسلیان

جواد توسلیان

جواد توسلیان

آقای جواد توسلیان متولد سال 1325 در محله داود قلی شهر زنجان می باشد. از سن 8 سالگی شاگردی مغازه چاقوسازی استاد فتحعلی را نموده و سبک اولیه چاقوسازی را از ایشان آموخته است.
به حاج جواد توسلیان که امروزه استاد جواد توسلیان نامیده میشود در صنعت قلمتراش سازی (توسلی) هم گفته میشود که هیچ تفاوتی در این دو فامیلی نیست و فقط در گذر زمان بین افراد عامیانه شده است.
برای مشاهده انواع قلمتراش استاد جواد توسلیان به دسته بندی قلمتراش های این استاد در سایت قلم تراش مراجعه کنید.
ایشان به عنوان یک زنجانی اصیل از ابتدای دوران نوجوانی حرفه تخصصی شهر خود را فراگرفته و سعی کرده در طول سالیان دراز همه مهارت های خود را برای خلق آثار ماندگار به اثبات برساند.
او و برادرش جلیل توسلیان ، هم اکنون در زمینه ساخت قلمتراش شهرت دارند. در همایش سالانه انجمن خوشنویسان ایران که چند سال گذشته در استان قزوین برگزار شد، از این دو برادر طی مراسمی تقدیر به عمل آمد.
از جمله ساخته های دست این هنرمند، قلمتراش و چاقوهای های دو تیغه ، قلم تراش سه تیغه و قیچی دار می باشد و همچنین چاقوهای میوه خوری که دارای ظرافت خاصی می باشند.
 
دسته چاقو ها و قلمتراش های ساخت دست ایشان از جنس شاخ گاومیش-شاخ گوزن-ورشو-استخوان شتر و گاو و صدف دریایی می باشد که بر ارزش کارهایش دوچندان می افزاید.
 
چاقوها و قلمتراش های این هنرمند در کشورهای ترکیه و انگلستان و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز خواهان دارد و اغلب ایرانیان مقیم این کشورها نیز در سفرهایشان به ایران از این چاقوها و قلم تراش ها با خود تحفه می برند.
 
چاقو قلمتراش توسلیان
 
حاج جواد توسلیان اکنون بعد از سالها ساخت چاقو وقلمتراش فقط کارهای سفارشی و تک ساز میپذیرد و برای دل خود چاقو میسازد این استاد بزرگ و گرانقدر پایه گذار هنر قلمتراش سازی در زنجان می باشد .
 
استاد توسلیان اکنون در زنجان مشغول به کار بوده و شاگردی ندارند، از این که کسی نمیخواهد سختی ساخت قلمتراش را بپذیرد و این حرفه را ادامه دهد گلایه دارد.
ایشان می گوید از 7-8 سالگی به شاگردی چاقو سازی رفته است در آن زمان روزی 4 قران مزد میگرفته و بعد به 6 قران افزایش یافته است،
این استاد بزرگ از 18 سالگی برای خود مغازه جدید زده و مشغول به ساخت چاقو شده است، ایشان در 20 سالگی یكی از خوشنویسان چیره دست قزوینی به او پیشنهاد می دهد قلمتراش بسازد.
حاج جواد با دقت قلمتراش را كه تا آن موقع در داخل تولید نمی شد می سازد و خوشنویس كارش را تایید می كند.
دلیل شهرت قلمتراش توسلیان را کارهای با کیفیت می داند و می گوید بیشتر تبلیغ من را مشتریانم انجام می دهند.
 
جواد توسلیان
 
می گوید كیفیت قلمتراش خیلی مهم است چون باید قلم را كه دست كمی از استخوان ندارد به درستی و با ظرافت بتراشد. قلم تراش های او كه روزی چند ده قران بیشتر فروش نمی رفت حالا تا چند میلیون تومان فروش می رود و هرچه  كیفیت كار بالا می رود و زمان بیشتری می طلبد هزینه هم بالاتر می رود.
در سفری که در سال 1396 به زنجان داشتم اولین بار به کارگاه این استاد گرانقدر رفتم و استاد جواد را به همراه پسرشان آقا حمید توی کارگاه ملاقات کردم.
ایشان و فرزندشان بسیار خون گرم و مهمان نواز بودند و در چند ساعتی که من مهمان مغازه شان بودم از تکنیک ها و روش های کار و همچنین سرگذشت قلم تراش سازی در ایران برایم سخن ها گفتند.
عکس زیر یادگاری همان روزها میباشد که از استاد و آقا حمید در کنار من گرفته شده است.
در کارگاه ایشان عکسی قدیمی روی دیوار بود که استاد جواد و استاد جلیل را در کنارهم در سال های جوانی و در حرفه چاقو و قلمتراش نشان می دهد که بزرگ شده عکس را در همین صفحه برایتان گذاشته ام.
استاد-جواد-توسلیان-و-پسرشان
و همان شب آقا حمید که در کارگاه پدر فوت و فن قلمتراش سازی را به خوبی یادگرفته بود و امروز یک استاد زبردست قلمتراش سازی شده اند من را مهمان خانه شان کردند.
شام را کنار خانواده توسلیان خوردم و تا نیمه شب پای صحبت های دلنشین و خاطرات به یادماندنی این خانواده از صنعت قلمتراش ایران نشستم.
در فرصت های آینده حتما بخشی از این سفر و خاطرات آن را برایتان به اشتراک میگذارم.
 
فروشگاه قلمتراش دات آی آر با ارائه قلمتراش های اصیل و با کیفت استاد توسلیان برای هنرمندان و خوشنویسان امکان ارسال آنها را به سراسر ایران فراهم کرده است.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *