آموزش خط شکسته نستعلیق, آموزش خط نستعلیق, آموزش خط نسخ و ثلث, آموزش خوشنویسی, مقالات آموزشی, وبلاگ

نحوه تیز کردن قلم تراش

نحوه تیز کردن قلم تراش

در این مطلب از وبلاگ فروشگاه اینترنتی قلمتراش دات آی آر می خواهیم به نکاتی درباب روش تیز کردن چاقوی قلمتراش اشاره نمایم.

دقت فرمایید که سنگ مناسب برای تیز کردن چاقو ، سنگ رومی است . البته انتخاب سنگ مناسب در تیز کردن چاقو مؤثر است. برای انتخاب سنگ خوب باید توجه داشت که هر چقدر سنگ متراکم نر و کم تخلخل باشد برای کار ما مناسب تر است. همچنین سنگ انتخابی نباید به گونه ای باشد که پس از ساییدن چاقو ، گردی از آن بلند شود. البته بجای استفاده از سنگ رومی می توانیم از سمباده نیز استفاده کنیم که توصیه نمیشود.

 .

نحوه تیز کردن قلم تراش

نحوه تیز کردن قلم تراش

.

نحوه تیز کردن قلم تراش:

برای لایه برداری از روی چاقو ابتدا با سمباده زبر (شماره سمباده بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ برای این کار مناسب است) با سنگ رومی کار تیز کردن را شروع می کنیم . قسمتی از چاقو را که هنگام تراش قلم با قلم درگیر می شود (روی تیغه قلم تراش) را کاملاً به سمباده چسبانده  و آرام آرام روی سمباده یا  سنگ چاقو تیز کن می ساییم . سپس پشت قلمتراش را با زاویه مایل (تقریباً با زاویه ۳۰ درجه) روی سمباده یا سنگ گذاشته و آرام آرام می ساییم. بهتر است تعداد سایش های رو و پشت قلم تراش با هم مساوی باشند.
حالا نوبت به تیز کردن نهایی قلمتراش می رسد. برای تیز کردن نهایی باید از سنگ مخصوص و یا همان سنگ رومی استفاده کرد.

.

سنگ رومی

سنگ رومی

.

در تیز کردن نهایی، دیگر قلمتراش را روی سنگ نمی ساییم بلکه پشت و روی تیغه را با زاویه مایل روی سنگ می کشیم. البته باید توجه داشت تعداد دفعاتی که روی تیغه را روی سنگ روومی می کشیم با دفعات پشت تیغه برابر باشد.
نکته مهم دیگری که باقی می ماند این است که هر گاه احساس کردیم قلمتراش تیز شده است، باید در آخرین حرکت پشت تیغه قلمتراش را روی سنگ یا سمباده نرم بکشیم.
برای مهارت یافتن در  تیز کردن چاقوی قلمتراش، تمرین زیاد لازم است و به نظر من یافتن زاویه مناسب برای تیز کردن قلمتراش کاملاً تجربی است. اما به دلیل قیمت بسیار بالای قلمتراش ها، توصیه می کنم برای کسب تجربه از قلمتراش های نو و گرانقیمت خود استفاده نکنید زیرا ممکن است این تجربه منجر به شکستن یا آسیب دیدن تیغه قلمتراش گردد.

.

آموزش مجازی هنر های تجسمی در آموزشگاه هنر سایت مرجع هنری قلمتراش داتکام

4 دیدگاه در “نحوه تیز کردن قلم تراش

  1. مهدي جاهد گفت:

    اگرامكان داردفيلمي ازمراحل تيزكردن قلمتراش ارائه نماييد

    1. ghalamtarash گفت:

      باسلام
      بزودی تهییه و در سایت قرار میدهیم.

  2. حمید بهمنیار گفت:

    با تشکر از سایت خوبتون.من سنگ رومی هم دارم و باهاش کار کردم.امام هیچی مثل سمباده شماره ۱۲۰۰ تیز نمیکنه اصلا خش هم نمی اندازه.ده بار هر طرف قلمتراشو با زاویه ده درجه بکشی روی سمباده پوستاب مثل تیغ تیز میشه و موهای دستتو میتراشه…

    1. میلاد مهری گفت:

      با سلام سمباده برا یایجاد یک پرداخت خیلی نرم و نهایی کاربرد دارد ولی برای تیز کردن اصولی و صحیح بهترین ابزار سنگ رومی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *