مقالات آموزشی, وبلاگ

قلمتراش نظم پرور

قلمتراش نظم پرور در زمره معروفترین چاقو های قلمتراش ایران است. قلمتراش نظمپرور در زمان ما زینت بخش مجموعه کلکسیونر های متمول و خوش سلیقه شده است. ذوق و قریحه خاص و سلیقه ناب استاد ابوالفضل نظم پرور چاقوی قلمتراش او را متفاوت و گرانبها کرده است و دستان هنرمندش با ساده ترین و ابتدایی ترین ابزار و مواد اولیه گرانبهاترین قلمتراش های خوشنویسی را خلق کرده است. در زیر گوشه ای از زندگی مرحوم ابوالفضل نظم پرور را به اتفاق میخوانیم :

.

قلمتراش نظم پرور

قلمتراش نظم پرور

مرحوم استاد ابوالفضل نظم پرور فرزند كربلايي باقر متولد سال 1305 زنجان و معروفترين قلمتراش ساز خوشنويسان است. وي ابتدا  به مدت 2 سال نزد استاد چلنگري رموز تعمير سلاح كمري و تفنك دو لول و قفل سازي را فرا گرفت. سپس به مدت 6 ماه پيش استاد فتحعلي چاقوسازي را  آموخت و در زنجان مغازه اي اجاره نمود و به كار چاقو سازي مشغول گرديد. در بيست سالگي به تهران آمد و نزد اكبر آقا شمشير ساز مدت يك سال هنرش را تكميل كرد. اولين قلمتراش 2 تيغه را براي مرحوم محمدولي كيميا قلم ساخت كه خوب از كار در نيامد. با مشاهده روش قلمتراشي، قلمتراش ديگری ساخت و در آبكاري آن دقت بيشتري بكار برد كه بسيار با كيفيت در آمد و في المجلس كيميا قلم 4 قلمتراش ديگر سفارش ميدهد.

سپس اساتيد ديگري چون ابراهيم بوذري و حسن زرين خط به وي سفارش ميدهند و همين قلمتراشهاي با كيفيت سبب شهرت وي گرديدند و  بسياري از خوشنويسان از  اقصي نقاط كشور به وي مراجعه مي كردند و در اندك مدتي شهرت او به جايي رسيد كه از كشور هائي مانند مصر، عراق و تركيه سفارش قلمتراش مي پذيرفت .

كار طاقت فرسا در آتش كاري، چكش كاري و سوهان كاري تيغه هايي از جنس سوهان نيكلسون و ماه نشان سوئدي (سخت ترين فولاد دنيا) و شيوه ي منحصر به فرد ايشان در آبكاري و صيقل اين تيغه ها سبب شده كه از نظر كيفيت و عيار شهرت جهاني پیدا كند.

طراحي نقوش ابداعي در باربند قلمتراش ها نظير سر طوطي، ماهي، عقاب، كبوتر و… زينت پشت تيغه ها، ظرافت دم قلمتراش و انتخاب و بكار گيري ماهرانه از موادي نظير طلا،‌ نقره، استيل، ورشو، صدف، عاج، شاخ و… در دسته قلمتراش ها نشان از درك بصري و نگرش عميق هنري اين هنرمند دارد.

نفاست قلمتراش نظم پرور به حدي است كه ديگر جنبه ي كاربردي آن نزد خوشنويسان كمتر شده و بيشتر مجموعه داران و موزه ها تمايل به جمع اوري و نگهداري اين آثار دارند.

استاد قلمتراشهاي خود را با عنوان ابوالفضل نظم برور و نشان  *** (3 ستاره) امضا ميكرد و پسر مرحوم ايشان بهروز نظم پرور  نيز كه در كار قلمتراش سازي استاد بود با عنوان نظم پرور و نشان ماه و ستاره B امضا مي كردند .

استاد سالهاي آخر عمر خويش را در فرديس كر ج زندگي مي كردند و در همانجا تا چند سال پيش به كار چاقو سازي مشغول بودند و سرانجام در روز يكشنبه  يازدهم ديماه 90 پس از يك عمر پربار هشتاد و پنج ساله دار فاني را وداع گفت.

روحش شاد و یادش گرامی باد

فروشگاه اینترنتی قلمتراش دات آی آر

4 دیدگاه در “قلمتراش نظم پرور

  1. فرزام رفیعی گفت:

    افتخار ان را داشتم که با ارتباط صمیمانه و دوستی با پسر سوم ایشان روانشاد بهروز نظم پرور از سال 1363 در ارتباط نزدیک با استاد عالیمقام و هنر مند بینظیر ، روانشاد استاد ابوالفضل نظم پرور باشم
    و ایشان همیشه با رویی گشاده و مهربان و مهمان نواز با این بنده حقیر برخورد نموده و در پی ان بدون قلو عرض میکنم که تعدادی از زیباترین و نفیس ترین چاقوهای قلمتراش را این استاد اخلاق، مهربانی
    و هنرمند و صنعتکار برجسته و با عطوفت برای این بنده حقیر قبول ذحمت نموده و ساختند.
    انقدر خاطرات شیرین از این استاد وارسته و مهربان دارم که بیان ان درین مقال نمیگنجد.
    در این مقطع زمانی به همین اشارات کوتاه بسنده مینمایم، ارزوی توفیق برای همه دست اندر کاران هنر والای خوشنویسی که در راه حفظ، رونق و اشاعه این فن شریف ذحمت میکشند
    سلامتی و طول عمر و موفقیت مسءلت دارم از اینکه به اینجانب در ای خصوص اجازه بیان مطلب دادید کمال تشکر را دارم. و من الله توفیق اذر 1394 هجری شمسی تهران ف رزام رفیعی.
    برتارک صنایع این رشته سروری رنجت مباد نادر مرد هنروری هرگز نساخت کس چو تو چاقوی بینظیر نظم از تو یافت مرتبه تو نظم پروری

    1. ghalamtarash گفت:

      زنده باشید و برقرار

  2. منصور قره باغیان گفت:

    افتخار آشنایی با استادو داشتم ، یک چاقوی شکاری تا شو دسته گوزن ، یک چاقوی شکاری دوتیغه دسته گوزن ، یک عدد قلم تراش ۴ تیغ دسته عاج و یک انبر زیبا تنها یادگاریهای اوست
    روحش شاد و یادش گرامی

  3. ماسی گفت:

    منم سالهاست که خطاطم ولی درآرزوی قلمتراش نظم‌پرور موندم چون پولشونداشتم،شاگردقدیمی استادغلامی که ساگردامیرخانی بودن بودن،خودم تدربس میکنم،کاش یه حمایتی از خوشنویسان میشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *