مقالات آموزشی, وبلاگ

پاستل گچی بخریم یا روغنی؟

در اطراف ما نقاشی‌های بسیار زیبا و دلنشینی وجود دارد که ما را مجذوب خود ‌می‌کنند. بعضی از آن‌ها آنچنان دلنشین و جذاب هستند که ما محو زیبایی‌شان می‌شویم. نقاشی‌هایی که در آن‌ها از پاستل استفاده شده است، از این دسته نقاشی‌های زیبا و گیرا محسوب می‌شوند. با ‌ترکیب کردن رنگ‌ها و انواع مختلف آن و یا به کار بردن تکنیک‌ها با استفاده از خلاقیت هنرمند، می‌توان یک اثر منحصر به فرد و عالی به وجود آورد. پاستل‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند که حتی افراد مبتدی نیز در شروع کار خود از آن‌ها برای نقاشی استفاده می‌کنند. پاستل گچی و روغنی از رایج‌ترین آن‌هاست.

بیشتر کودکان پاستل را به دلیل رنگ‌، جنس و شکل متمایزی که دارد برای نقاشی انتخاب می‌کنند زیرا هیجان و انگیزه بسیاری برای استفاده از آن دارند. افراد حرفه‌ای از پاستل‌هایی که دارای تنوع رنگ بالایی می‌باشد، استفاده می‌کنند و بر خلاف آن‌ها افراد مبتدی و کودکان از پاستل‌هایی که رنگ‌های کمتری دارند برای نقاشی خود بهره می‌برند. بطور کلی می‌توان گفت مدت زیادی است که نقاشی با پاستل توسط افراد هنرمند و حرفه‌ای به کار گرفته شده است. نقاشی با پاستل به دلیل اینکه نیاز به جابجایی زیاد، آب قلمو یا پالت ندارد، برای همگان نقاشی راحت و جذابی می‌باشد. بیشتر آن‌ها به صورت قلمی که از رنگدانه‌های پودری به علاوه چسب‌ ترکیب شده‌اند، به فروش می‌رسند.

پاستل گچی بخریم یا روغنی؟

جهت خرید پاستل گچی یا روغنی، به فروشگاه هنری قلمتراش مراجعه کنید.

پاستل چیست؟

پاستل یک وسیله و ابزار هنری است که از آن برای نقاشی و طراحی استفاده می‌کنند. پاستل از پودر رنگدانه خالص درست شده است. این پودر رنگدانه‌ای استفاده شده، همان پودری است که در دیگر ابزارهای رنگ آمیزی مانند رنگ روغن استفاده شده است. این رنگدانه‌ها به یکدیگر چسبیده‌اند و حتی از آن برای دیگر وسایل‌های هنری مثل مداد رنگی، اکریلیک و آبرنگ نیز مورد استفاده قرار گرفته است. اما از بین این ابزارهای نقاشی، پاستل به‌دلیل اینکه اثر خاص و تکنیکی بر روی کاغذ بر جای می‌گذارد نسبت به بقیه متفاوت‌تر است. گفتنی است که پاستل‌ها خصوصیات مشابه و یکسانی ندارند. برخلاف رنگ‌های مایع بسیار، احتمال خراب شدن و تحلیل رفتن رنگ نقاشی‌ها، نسبتاً زیاد است. پس بعد از اتمام نقاشی با استفاده از رنگ‌های متفاوت پاستل، باید از اسپری فیکساتیو برای جلوگیری از خراب شدن نقاشی استفاده کرد. به عبارت دیگر، پاستل از خمیر غلیظی حاصل می‌شود که این خمیر از مخلوط شدن رنگ دانه خشک، گچ و یک ماده چسبناک به وجود آمده است. بعد از مخلوط کردن خمیر، آن‌ها را به صورت شاخه‌های جدا می‌کنند و اجازه می‌دهند تا خشک شوند. به دلیل اینکه پاستل‌ها از رنگدانه‌های تقریباً خالص حاصل شده‌اند، رنگ‌هایی را بر روی کاغذ به جا می‌گذارند که دیگر وسایل هنری نمی‌توانند.

پاستل گچی بخریم یا روغنی؟

 

انواع پاستل

پاستل‌ها انواع مختلفی همچون گچی، مدادی و روغنی دارند که هر کدام یک از آن‌ها دارای خصوصیات متفاوتی هستند. بین سه نوع پاستل‌، پاستل گچی و روغنی اصلی می‌باشند که افراد بر اساس سلیقه و طراحی مد نظر خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. در پاستل‌ها از راه‌های مختلفی برای ترکیب کردن رنگدانه‌ها استفاده شده است. قابل ذکر است که تمامی پاستل‌ها دارای رنگدانه‌هایی به شکل شاخه‌ای هستند. این نوع پاستل‌ها در دسته‌های چرب، نرم و.. قرار می‌گیرند.

هنرمندان از آن دسته پاستل‌هایی که نرم می‌باشند، بیشتر استفاده می‌کنند چون در این نوع پاستل‌ها، از رنگدانه‌های بیشتری با چسب کمتر، استفاده شده است. این پاستل‌ها می‌توانند به راحتی با یکدیگر‌ ترکیب شوند و رنگ‌ها و طراحی زیبایی به وجود بیاورند. پاستل سخت و پاستل نرم، هردو از مواد یکسانی به وجود آمده‌اند. در پاستل سخت از میزان چسب بیشتر و رنگدانه کمتری استفاده کرده‌اند. افراد حرفه‌ای می‌توانند با‌ ترکیب کردن پاستل‌های نرم و سخت آثاری بسیار زیبا خلق‌کنند. آن‌ها از پاستل‌ها در مواقع مختلف استفاده می‌کنند؛ مثلاً موقع کشیدن جزئیات از پاستل سخت و برای‌ ترکیب کردن رنگ بیشتر از پاستل نرم استفاده می‌کنند.

پاستل گچی بخریم یا روغنی؟

پاستل گچی

برای پاستل گچی نیز همانطور که گفتیم از رنگدانه‌های پودری استفاده کرده‌اند که در آن مقداری چسب استفاده شده و آ‌ن‌ها را به شکل لوله‌ای در آورده‌اند. از پاستل گچی از زمان‌های بسیار دور تا به الان استفاده زیادی می‌کنند چرا که این نوع پاستل خشک می‌باشد و می‌توانید به هر نحوی که می‌خواهید از آن استفاده کنید. بعضی از پاستل‌ها حتی به ‌عنوان پاستل خشک نیز به فروش می‌رسند که یکی از ابزارهای پرطرفدار برای کودکان هستند. این نوع پاستل‌ها که غلظت رنگدانه بیشتری دارند، سنتی شناخته می‌شوند پس به همین دلیل موقع استفاده از آن ممکن است نسبت به دیگر پاستل‌ها زودتر خرد‌ شود.

‌پاستل‌های گچی و دیگر پاستل‌های پرطرفدار، رنگ‌های بسیار متنوع و فوق‌العاده‌ای دارند. نقاشی‌هایی که با استفاده از پاستل گچی به وجود آمده است، نسبت به بعضی طراحی‌ها زیباتر و خاص‌تر می‌باشد ولی کار کردن با آن کار نسبتاً سختی است. افراد حرفه‌ای با فعالیت و تمرین همیشگی خود، می‌توانند از آن به خوبی استفاده‌ کنند. آن‌ها‌ ترجیح می‌دهند برای طراحی با پاستل گچی از مقوای جیر استفاده کنند. مقوای جیر در بازار در دو نوع ایرانی و انگلیسی موجود است. استفاده از آن بر روی مقوای جیر سبب می‌شود که رنگ دانه‌های پاستل به خوبی روی پرز مقوا قرار بگیرد و طراحی دلنشین را برای شما به ارمغان بیاورد. فراموش نکنید که شما باید بعد از اتمام طراحی خود بر روی کاغذ جیر از یک اسپری فیکس‌کننده استفاده کنید تا ثابت بماند.

ترکیب رنگ در پاستل گچی

افرادی که برای طراحی از پاستل گچی استفاده‌ می‌کنند قطعاً موقع طراحی ممکن است رنگ‌ها را با یکدیگر ‌ترکیب کنند. بیشتر افراد هنگام ترکیب کردن رنگ، تصور می‌کنند که برای داشتن رنگ‌های متفاوت و ترکیب کردن آن‌ها قطعا نیاز به وسایل مختلفی می‌باشد. گفتنی است هنگام استفاده از پاستل گچی برای ‌ترکیب کردن رنگ‌ها به هیچ وسیله‌ای نیاز نیست. از آنجایی که پاستل‌های گچی نسبت به گچ‌های زمان مدرسه شباهت‌هایی دارند، برای ‌ترکیب کردن آن‌ها تنها کافیست که با استفاده از انگشت‌ها، رنگ‌ها را ترکیب کنید. یادتان ‌باشد که قبل از ‌ترکیب کردن رنگ، باید انگشت خود را کاملاً تمیز بشویید چرا که اگر روی انگشت شما اثر چربی وجود داشته ‌باشد، این چربی باعث به وجود آمدن لکه روی طرح شما می‌‌شود و طراحی‌تان را خراب می‌کند.

پاستل گچی بخریم یا روغنی؟

پاستل روغنی

پاستل‌های روغنی نسبت به دیگر پاستل‌ها متفاوت‌ترین هستند. تولید‌کنندگان در این نوع پاستل‌ها، از ماده‌ای به نام وکس و موم استفاده کرده‌اند و همین باعث شده تا پاستل روغنی نسبت به دیگر پاستل‌ها تفاوت‌هایی داشته ‌باشد. وجود همین ماده وکس و موم باعث شده است که نقاشی حاصل از پاستل روغنی، ضد آب ‌باشد. پاستل روغنی در بعضی موارد از مواد شیمیایی بد بو تشکیل نشده است و افراد به همین دلیل می‌توانند به راحتی از آن استفاده‌ کنند. این پاستل‌ها در بازار به صورت استوانه‌ای موجوداند.

پاستل روغنی را نمی‌توان به راحتی با یکدیگر ‌ترکیب کرد و رنگ‌ها و طرح‌های زیبایی را به وجود آورد. از پاستل روغنی برای کارهای بزرگتر استفاده می‌کنند. علاوه بر این برای کشیدن افکت‌های خاص و جذاب با طرح‌های مختلف، از این پاستل استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود که نقاشی شما جلوه‌ای براق‌ و زیبا‌تر داشته‌ باشد. پاستل روغنی به دلیل این که دارای پایداری بالایی است، بعد از اتمام طراحی نیاز به استفاده از فیکساتور ندارد.

کاغذ لازم برای نقاشی با پاستل روغنی

برای نقاشی با پاستل روغنی باید کاغذ مناسب انتخاب کرد. نکته مهم برای انتخاب کاغذ بافت دار بودن آن است. اگر شما بخواهید برای نقاشی با پاستل روغنی از کاغذ‌هایی که زیاد صاف هستند استفاده کنید، باید بدانید که رنگ روی آن زیاد دوام نخواهد آورد و ممکن است در در زمان کمی کار شما خراب شود. شما باید کاغذهایی را انتخاب کنید که مقداری اسید داشته باشند. در غیر این صورت پاستل شما تغییر رنگ می‌دهد و دیگر رنگ اصلی خودش را نخواهد داشت. بهترین کاغذها و سطوحی که می‌توان برای پاستل‌های مختلف مخصوصا پاستل روغنی استفاده کرد عبارت است از کاغذ پاستل، کاغذ آبرنگ، بوم و غیره. این نوع کاغذها خواسته و انتظار شما را در مورد نقاشی‌های پاستلی برآورده می‌کنند.

پاستل گچی بخریم یا روغنی؟

تفاوت‌های پاستل روغنی و پاستل گچی

با خواندن توضیحاتی در مورد پاستل‌های روغنی و پاستل‌های گچی قطعا متوجه شدید که آن‌ها با یکدیگر دارای تفاوت‌های چندانی هستند. افراد با توجه به نیازها و خواسته خود از پاستل‌های مختلف برای طراحی استفاده می‌کنند. در پاستل‌های روغنی به دلیل وجود موم و روغن، پاستل‌ها به راحتی خرد نمی‌شوند و از حالت اولیه خارج نمی‌شوند. همچنین باعث به وجود آمدن گرد و غبار نیز نمی‌شوند. این ویژگی سبب می‌شود که ذرات آن در هوا پخش نشود و افراد نقاش را اذیت نکند. ولی پاستل گچی به دلیل استفاده رنگدانه‌های زیاد و چسب کمتر، به راحتی خرد می‌شود و باعث به وجود آمدن گرد و غبار می‌شود.

پاستل‌های روغنی نسبت به پاستل‌های گچی دارای مقاومت بیشتری هستند. در همین راستا می‌توان از آن‌ها در فضای باز استفاده کرد. اما توجه داشته باشید که به آسانی خشک نمی‌شوند پس برای جابجایی آن‌ها باید دقت زیادی داشته باشید. از آن جایی که پاستل‌های روغنی را به راحتی نمی‌توان با دیگر رنگ‌ها ترکیب کرد و آن‌ها با پاستل‌های مختلف سازگاری ندارند، پس نمی‌توان برای کشیدن جزئیات در طراحی از این نوع پاستل استفاده کرد زیرا یک کار دشوار محسوب می‌شود که افراد مبتدی نمی‌توانند همانند افراد ماهر از آن استفاده کنند به همین دلیل از آن برای کارهای بزرگتر استفاده می‌کنند. برخلاف پاستل روغنی از پاستل گچی برای جزئیات استفاده می‌کنند. بعد از اتمام کار با پاستل روغنی نیاز به فیکساتور یا تثبیت ‌کننده نیست در حالی که بعد از پایان کار با پاستل گچی باید از تثبیت‌ کننده برای طراحی استفاده نمود.

پاستل گچی بخریم یا پاستل روغنی؟

پاستل‌های گچی و روغنی، دو مدل مهم و پرکاربرد پاستل‌های نقاشی محسوب می‌شوند که افراد با توجه به سلیقه و نقاشی که مورد نظر دارند از آن‌ها استفاده گسترده می‌کنند. پس با وجود تفاوت‌های بسیار، افراد بنابر سلیقه و طرح مورد نظر خود ‌ترجیح می‌دهند که از پاستل‌های مختلفی همچون پاستل روغنی یا پاستل گچی استفاده کنند. افرادی که موقع نقاشی به تمیزی کار خود اهمیت بسیاری می‌دهند، می‌توانند از پاستل روغنی استفاده‌کنند چرا که این نوع سطح، لکه‌ای ایجاد نمی‌کند. علاوه بر مطالب گفته شده، افراد زیادی استفاده از پاستل گچی را‌ ترجیح می‌دهند به این دلیل که پاستل‌های گچی با داشتن شکل‌های مختلف، کیفیت‌های متفاوتی نیز دارند که افراد هنرمند می‌توانند آن را در کنار هم به کار ببرند. علاوه بر این افراد حرفه‌ای و هنرمند می‌توانند با استفاده از پاستل گچی و دیگر پاستل‌های نرم‌ ترکیبی از این دو نوع را به وجود بیاورد و برای کشیدن طراحی خود استفاده‌کنند. در این حالت می‌توان جزئیات را به راحتی نقاشی کرد.

پاستل گچی بخریم یا روغنی؟

اگر می‌خواهید از پاستل استفاده کنید، انتخاب شما انتخابی درست است چراکه نقاشی پاستل نسبت به دیگر نقاشی‌ها پایدار بوده و دوام بیشتری دارد. اگر از پاستل‌ها به خوبی نگهداری کنید هرگز خراب نمی‌شوند و شما می‌توانید برای مدت زمان زیادی از آن‌ها استفاده کنید. نقاشی‌های پاستلی به دلیل اینکه از ‌ترکیب‌های رنگی چشمگیر و بافت زیبایی به وجود آمده است، دارای گیرایی و جذابیت زیادی هستند. برای طراحی و نقاشی با پاستل به ابزار زیادی نیاز نیست چرا که موقع استفاده از پاستل گچی برای ‌ترکیب رنگ، تنها از انگشت استفاده می‌شود.

همانطور که گفته شد، افراد با توجه به دلایل خود ترجیح می‌دهند از پاستل استفاده کنند زیرا پاستل ابزاری لذت بخش است. قبل از استفاده از پاستل و شناخت انواع آن باید بدانید که هنگام طراحی، می‌خواهید از پاستل چه استفاده‌ای داشته باشید و قصد شما چیست زیرا از آن در طراحی‌های مختلفی استفاده می‌کنند. مثلا افرادی که می‌خواهند یک طراحی با بافت مخملی و نرم که رنگ‌های براق و بسیار زیبایی دارد، داشته  باشند می‌توانند از پاستل روغنی استفاده کنند ولی استفاده از پاستل روغنی نکات زیادی را نیز به همراه دارد. علاوه بر مطالب گفته شده، توجه داشته باشید که پاستل روی سطح مورد نظر دارای ثبات نیست؛ پس شما باید با دقت و احتیاط زیادی از آن استفاده کنید.

یادتان باشد زمانی باید از اسپری فیکساتور استفاده کنید که در محل طراحی، تهویه لازم وجود داشته باشد؛ به این دیل که در بعضی از فیکساتورها  مواد سمی وجود دارد و ممکن است به شما آسیب برساند. علاوه بر آن فیکساتور ممکن است باعث تیرگی و کدری طرح شما ‌شود. پس بهتر است شما موقع استفاده از پاستل گچی یا روغنی از قاب‌های مختلفی همچون قاب‌های شیشه‌ای برای طراحی خود استفاده کنید تا ماندگاری بالایی نیز داشته باشند. در پایان امیدواریم که این مطالب کمک لازم را به شما کرده ‌باشد.

برای خرید پاستل و انواع و اقسام وسایل نقاشی می‌توانید به فروشگاه قلمتراش مراجعه کنید و هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری خرید خود را ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *