مقالات آموزشی, وبلاگ

انواع بوم نقاشی

بوم نقاشی یک وسیله‌ی کارآمد برای نقاشان با استعداد است که با استفاده از آن می‌توانند نقاشی‌های بسیار زیبا به وجود آورند. اگر بخواهیم به طور کامل بگوییم، بوم حالت یک صفحه پارچه مانند بوده که در واقع بستری برای نقاشی کردن نقاشان است. این پارچه دارای یک چارچوب مقاوم است که به‌ وسیله منگنه به یکدیگر چسبیده شده‌اند. بوم نقاشی یکی از پرطرفدارترین وسیله‌ها برای نقاشی با استفاده از رنگ روغن است که از آن به جای تابلوی چوبی استفاده می‌کنند. از قدیم تا الان، بهترین و قدیمی‌ترین اثرها بر روی بوم نقاشی ترسیم شده است که قدیمی‌ترین اثر آن مریم و فرشتگان است که در موزه برلین از آن نگهداری می‌کنند.

خرید بوم نقاشی شاید برای افراد غیر متخصص و یا هنرمندان وهنرجویان رشته های مختلف مطلبی کمی پیچده و دارای سوالات متعدد میباشد، تا آخر این مطلب همراه ما باشید تا یک شناخت کلی و کاربردی در مورد انواع بوم نقاشیو پارچه های آنها به شما بدهیم.

همچنین برای تهیه بوم نقاشی مناسب میتوانید به صفحه خرید بوم نقاشی مراجعه کنید.

انواع بوم نقاشی

بوم نقاشی

بوم نقاشی یک صفحه کاملا مناسب برای افرادیست که می‌خواهند آثار هنری خلق کنند. آن‌ها می‌توانند با به کار بردن تکنیک‌های مختلف روی یک صفحه ساده که تنها یک پارچه است، آثار هنری بسیار زیبا خلق کنند. بوم نقاشی از یک پارچه با یک چهارچوب که با منگنه به یکدیگر چسبیده شده‌اند، به وجود آمده‌اند. برای ساخت بوم نقاشی اول باید چارچوب آن را بسازند. پس برای این کار اول اندازه بوم نقاشی را بر اساس اندازه مدنظر مشخص می‌کنند و با استفاده از چوب مرغوب که خشک باشد چهارچوب آن را درست می‌کنند. گفتنی است که حتما برای ساخت آن باید از چوب کاملا خشک استفاده کنید، چون اگر غیر از این باشد به مرور زمان و به تدریج چوب ترک برمی‌دارد و آثار هنری را خراب می‌کند. بعد از ساختن فریم بوم نقاشی باید از یک پارچه مرغوب و مناسب برای آن استفاده کرد. بیشتر تولید کننده‌ها از پارچه‌هایی همچون کتان، کرباس، الیاف مصنوعی و… استفاده می‌کنند و بعد از بریدن و ثابت کردن آن پارچه را با استفاده از منگنه به چهار چوب محکم می‌چسبانند. پس از اینکه پارچه را به چارچوب چسباندند به آسترکشی می‌پردازند. آسترکشی یعنی سطح بوم را کاملاً با چوب می‌پوشانند. تولیدکننده‌ها این مرحله را با توجه به این که غلظت مواد به چه اندازه و مقدار می‌باشد، چندین بار تکرار می‌کنند.

بوم نقاشی انواع مختلفی دارد که ما آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع بوم نقاشی

بوم نقاشی در اصل سه نوع است:

بوم نقاشی دیپ: این نوع بوم دارای ضخامت بیشتری در چهارچوب خود می‌باشد.

بوم نقاشی دور سفید: در این نوع بوم، ضخامت چوب معمولی است و منگنه‌های به کار برده شده در پشت بوم به‌کار برده شده ‌است.

بوم نقاشی معمولی: از معمولی‌ترین نوع بوم‌ها هستند که در آن‌ها منگنه در کنار بوم به کار برده شده ‌است. بعد از کشیده شدن پارچه روی بوم، آن را به چارچوب منگنه نمی‌کنند بلکه همچون بوم دیپ پارچه را به چهارچوب در پشت آن منگنه می‌زنند. بوم معمولی با بوم دور سفید از نظر ضخامت چوب تفاوت دارد.

انواع این بوم‌های نقاشی را می‎‌توانید با قیمت مناسب از فروشگاه اینترنتی قلمتراش تهیه کنید.

بوم کنواس

انواع بوم نقاشی

یکی از مناسب‌ترین پارچه‌ها برای نقاشی، بوم کنواس است. این نوع بوم بافت‌های پراکنده و نامنظم دارد که می‌توان روی آن نقاشی‌های چشمگیر و چاپ عکس خیلی قشنگ داشته باشید. کنواس دارای دو نوع است؛ یکی طبیعی و دیگری مصنوعی. پارچه کنواس برای بوم در بازار، به دو صورت مات و نیمه مات به فروش می‌رسد. از کنواس طبیعی برای نقاشی رنگ روغن و همچنین برای چاپ استفاده می‌شود. گفتنی است که بوم کنواس مصنوعی نسبت به کنواس طبیعی هیچ فرقی ندارد. فقط به یاد داشته باشید که شما باید بوم طبیعی را با استفاده از دستمال خیس تمیز کنید ولی نمی‌توان آن را با آب تمیز کرد زیرا مقاوم نیست.

بوم پلی آستر

بوم پلی استر در برابر آب دارای مقاومت بسیار بالاییست. این بوم از محبوبیت بالایی برخوردار است که رنگ آن می‌تواند روشن و سفید باشد. در بعضی موارد سطح آن مات بوده و به عنوان بومی مناسب و با کیفیت برای کارهای هنری چون نقاشی‌های حرفه‌ای یا برای قاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بوم دفترچه‌ای

اگر شما مداوم در حال رفت و آمدید و از طرفداران نقاشی هستید، دیگر لازم نیست بوم‌های دارای چارچوب را همیشه با خود جابجا کنید. شما می‌توانید از بوم دفترچه‌ای استفاده کنید چون با استفاده از آن دیگر هزینه گزافی نمی‌پردازید. این نوع بوم از الیاف باکیفیت کتان درست شده و در آن از هیچ گونه ترکیب شیمیایی استفاده نشده است. شما می‌توانید آن را با خود هر جا که دوست دارید ببرید و آثار هنری زیبا روی آن خلق کنید. می‌تواند از آن برای نقاشی رنگ روغن و اکریلیک استفاده کنید چون دارای ورقه‌های مرغوبیست.

بوم کتان

انواع بوم نقاشی

بیشترین بوم‌ مورد استفاده، بوم کتان است. کتان دارای بافت ظریف‌تری می‌باشد. این بوم دارای رنگی تیره است و به رنگ سفید دیده نمی‌شود. برای انجام کارهایی که در آن ظرافت نقش مهمی دارد می‌توان از بوم کتان استفاده کرد چون بافت ظریف و فشرده‌ای دارد. خود بوم کتان دارای انواع مختلفی است. نوع کتان بلژیکی، نسبت به دیگر نوع‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد چون به ندرت خراب یا دچار آسیب می‌شود. سطح آن برای نقاشی صاف و مقرون به صرفه‌تر نیز می‌باشد. شما می‌توانید در بازار بافت‌های مختلف آن را پیدا کنید. برای اینکه بتوانید از بوم کتان خود نهایت استفاده را ببرید، می‌توانید از پرایمر و سمباده استفاده کنید.

بوم آبرنگ

انواع بوم نقاشی

همانطور که از اسم بوم آبرنگ مشخص است، از آن تنها برای نقاشی با آبرنگ استفاده می‌کنند. بوم آبرنگ نسبت به دیگر بوم‌های موجود در بازار، دارای یک نوع برچسب متفاوت است. علاوه بر این باید بدانید که نحوه کشیدن نقاشی بر روی این بوم با انواع دیگر بوم‌ها تفاوت‌هایی دارد. موقع نقاشی روی بوم آبرنگ متوجه می‌شوید که آبرنگ روی پارچه دیرتر خشک می‌شود و باقی می‌ماند.

بوم‌های پارچه‌ای

انواع بوم نقاشی

یکی دیگر از انواع بوم‌ها، بوم پارچه‌ای است. به طور کلی بوم پارچه‌ای به نحوی است که بر روی یک فریم از جنس چوب تعبیه شده است. در ایده آل‌ترین حالت ممکن، پارچه کرباس را با استفاده از چسب به چهارگوشه چارچوب چسبانده‌اند. این پارچه‏ به نحوی کشیده شده است که می‌توان به راحتی و با سرعت روی آن نقاشی کشید. در بعضی از بوم‌ها از پارچه بی‌کیفیت و انواع چسب‌‌های ارزان استفاده می‌کنند. شما باید هنگام خرید بوم پارچه‌ای به جنس پارچه و فریم آن توجه بسیاری داشته باشید.

پارچه آستر داده شده

افرادی که می‌خواهند نقاشی رنگ روغن و اکریلیک داشته باشند از پارچه‌های آستر داده شده و یا آسترکشی استفاده می‌کنند چون این نوع پارچه‌ها مناسب این نوع نقاشی‌هاست. همچنین شما می‌توانید مانند زمان‌های بسیار دور، خود با روش سنتی نقاشی رنگ روغن داشته باشید. همانطور که می‌دانید پارچه‌های آسترکشی از نقاشی شما مراقبت می‌کند و اجازه نمی‌دهد که اثر به مرور زمان صدمه ببینند.

بوم نقاشی ایماژ مدل دیپ کد Sq سایز 50×50 سانتی متر

انواع بوم نقاشی

این بوم چهارچوبی دارد که از چوب روسی درست شده و به همین دلیل محکم است و در برابر رطوبت و گرما استقامت بالایی دارد. از این بوم برای به کار بردن تکنیک‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. بوم ایماژ از پارچه کتان است و بر روی آن می‌توان نقاشی‌های رنگ روغن و دیگر و غیره استفاده کنند. این بوم‌ها علاوه بر استقامت و زیبایی، دارای ایمنی مناسبی هستند و می‌توان با خیال راحت آن‌ها را جابجا کرد.

بوم ممتاز نقاشی پیشگام مدل دور سفید سایز 50x70 سانتی متر

انواع بوم نقاشی

این بوم را با استفاده از بهترین مواد اولیه درست کرده‌اند. کیفیت و مواد اولیه آن به طوری است که بهترین و حرفه‌‍ای‌ترین نقاش‌ها از آن تعریف و تمجید می‌کنند. پس افراد حرفه‌ای این نوع بوم را برای نقاشی مد نظر دارند. این نوع بوم با داشتن یک چهارچوب ایمن که دارای پارچه پنبه‌ای می‌باشد، به عنوان یکی از بهترین بوم‌ها برای استفاده در نقاشی‌های رنگ روغن به شمار می‌رود.

بوم نقاشی ره آورد سایز 40×30 سانتی متر

انواع بوم نقاشی

بوم نقاشی ره آورد در سایز 40 در30 و از پارچه کتان که نه بافت درشت و نه ریز دارد، ساخته شده است. بوم ره آورد در قسمت پشتی منگنه شده است. فریم این نوع بوم چوبی می‌باشد و دارای ضخامت دو سانتی متری است. در اطراف هیچ گونه منگنه‌ای ندارد. افراد حرفه‌ای برای نقاشی رنگ روغن و نقاشی اکریلیک این بوم را مد نظر دارند. علاوه بر افراد حرفه‌ای، افراد مبتدی همچون دانش آموزان و هنرآموزان نیز می‌توانند برای شروع کار از بوم نقاشی ره آورد استفاده کنند.

بوم بیضی بومیران

انواع بوم نقاشی

وقتی حرف از بوم نقاشی می‌شود، یک فرم چهارگوش از آن در ذهن تصور می‌شود؛ ولی یک برند به نام بوم ایران یک بوم زیبا و خلاقانه را ارائه داده که نقاش‌های ماهر و خلاق می‌توانند از آن برای نقاشی‌های زیبای خود استفاده کنند. آن‌ها برای اینکه نقاشی جلوه بیشتری داشته باشد و همینطور برای نقاشی رنگ روغن و اکریلیک از این بوم استفاده می‌کنند. وزن این بوم ها زیاد است ولی می‌توان به راحتی آن‌ها را حمل کرد.

بوم نقاشی جهان بوم مدل TZ-1 سایز 30*20 سانتی متر

انواع بوم نقاشی

این بوم با داشتن شکل مستطیل با ابعاد ۲۰ در ۳۰ سانتیمتر دارای قابی چوبی می‌باشد که از مرغوب‌ترین جنس و کیفیت درست شده است. رنگ آن سفید است و منگنه آن در پشت قرار دارد. هنرمندان برای نقاشی‌های رنگ روغن و اکریلیک از این مدل بوم نیز استفاده می‌کنند که ضخامت آن دو سانتیمتر است. افراد مبتدی بیشتر از این بوم‌ها برای کارهای خود استفاده می‌کنند. از طرفی آن‌ها بوم‌های به صرفه‌تری نیز هستند.

بوم نقاشی جهان بوم طرح قابدار سایز 40*30 سانتی متر

انواع بوم نقاشی

این نوع بوم از چوب روسی ضد آب درست شده است و فریم بسیار جذابی دارد. با قرار دادن پارچه درون بوم‌هایی که دارای قاب هستند می‌توان اثرهای زیبا و هنری خیلی خوبی به ارمغان آورد. جنس مرغوب آن برای نقاشی رنگ روغن و اکریلیک مناسب است.

 

بوم بیندو طرح BCFS13

انواع بوم نقاشی

بوم‌های نقاشی بیندو، یکی از جدیدترین بوم‌ها برای نقاشی هستند. این بوم‌ها با بهترین انواع پارچه‌های طبیعی ساخته شده‌اند. پارچه آن‌ها ضد آب است و وقتی که تابلو کثیف می‌شود، می‌توان آن را با استفاده از یک دستمال نمناک تمیز کرد. بر روی این نوع بوم‌ها می‌توان از رنگ‌های متفاوت استفاده کرد. چهارچوب آن از جنس چوب خشک سفید روسی مرغوب تولید شده که بسیار مقاوم است. پس ترک‌های کمتری بر می‌دارد. تولیدکننده‌ها آن را را به خوبی سنباده زده‌اند و همین باعث شده تا از آن استفاده زیادی صورت بگیرد.

بوم لبه ضخیم

انواع بوم نقاشی

علاوه بر موارد گفته شده، می‌خواهیم بوم لبه ضخیم را نیز به شما معرفی کنیم. این نوع بوم‌ها را می‌توانید بدون به کار بردن قاب بر روی دیوار نصب کنید. با این تفاوت که باید نقاشی تا لبه‌ها انجام بگیرد. لبه ضخیم به این معنا نیست که لبه‌های بسیار ضخیمی دارد بلکه به این معناست که نصب نقاشی روی دیوار باید فاصله نسبتاً مناسبی بین نقاشی و دیوار باشد. علاوه بر این حتی شما می‌توانید از فرمت‌هایی که بزرگ‌تر هستند برای لبه‌های آن استفاده کنید تا دو طرف آن را با چوب بپیچید.

بوم نقاشی مدل Normal سایز 10 * 10 سانتی متر

انواع بوم نقاشی

بوم نقاشی پیشگام مدل نورمال یکی از بوم‌هایی است که از چوب محکم و پنج لایه پارچه ساخته شده و دارای کیفیت بسیار بالایی است. جنس آن‌ از مرغوب‌ترین متریال‌هاست. این نوع بوم برای افراد مبتدی و حرفه‌ای که با رنگ روغن اکریلیک و دیگر رنگ‌ها کار می‌کنند بسیار کاربردی است. همچنین برای بیشتر طرفداران نقاشی قابل قبول است.

با معرفی انواعی از بوم‌های نقاشی شما می‌توانید بوم نقاشی مناسب خود را انتخاب کنید.

شما باید قبل از خرید بوم، از نحوه خرید و نحوه نگهداری آن اطلاع داشته باشید. پس قبل از خرید باید به بعضی نکات توجه کنید؛ مثلاً وقتی که می‌خواهید یک بوم ‌نقاشی را بخرید باید آن را مقابل نور آفتاب قرار دهید، اگر روزنه بسیار کوچکی را دیدید نباید آن را انتخاب کنید چون این نوع بوم مناسب نیست و به خوبی آسترکشی نشده است و جنس آن نامرغوب است. علاوه بر این، هنگام انتخاب بوم باید لبه پارچه آن را تا بزنید، اگر بعد از تا زدن، مواد آن از روی پارچه جدا نشد پس بوم شما جنس نامرغوبی دارد و حتی می‌توانید با کشیدن ناخن خود بر روی پشت بوم مرغوب و نامرغوب بودن بوم را حدس بزنید. حتی می‌توانید با کشیدن ناخن بر روی پشت بوم از کیفیت آن اطلاع داشته باشید. اگر جای ناخن شما بر روی بوم جا بماند، به این معنی است که آن بوم جنس خوبی ندارد. پس باید علاوه بر توجه به مواد استفاده شده در پارچه، به آسترکشی آن هم دقت کنید. امیدواریم این مطالب به شما کمک مضاعفی نموده باشد.

فراموش نکنید که انواع این بوم‌ها را می‌توانید هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین در فروشگاه قلمتراش تهیه کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

قیمت انواع بوم نقاشی/انواع سایز بوم نقاشی/بوم نقاشی دیپ چیست
سایز بوم نقاشی مستطیل/سایز بوم نقاشی مربع/کوچکترین سایز بوم نقاشی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *