مقالات آموزشی, نقاشی آبرنگ, وبلاگ

انواع قلمو نقاشی

وقتی صحبت از نقاشی، رنگ‌آمیزی، نقاشی هنری و نقاشی ساختمان می‌شود، اولین چیزی که به ذهن ما می‌رسد قلمو است. همه قلموها در اندازه و کیفیت با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. الیاف آن‌ها نیز از متریال‌های متفاوتی به دست می‌آید. اگر شما یک قلموی مناسب و با کیفیت را انتخاب کنید و بتوانید از آن به خوبی نگهداری و مراقبت کنید، می‌توانید برای سال‌های زیادی از آن استفاده کنید. علاوه بر این، با استفاده از قلموی مناسب می‌توانید کار نقاشی را با سرعت و به آسانی انجام دهید. ولی استفاده از قلموی بی‌کیفیت و نامناسب سبب می‌شود که رنگ‌ و وقت شما هدر رود. همه قلموها دارای شکل و کیفیت مشابه نیستند. نتیجه استفاده از یک قلموی بی کیفیت، نقاشی نامطلوب است. کیفیت قلمو به موارد گوناگونی بستگی دارد که یکی از آن‌ها مواد مورد استفاده در تولید قلمو است. علاوه بر این مواد استفاده شده، ساختار آن نیز مهم است. از قلمو برای رنگ کردن و درزگیری سطح‌های رنگی استفاده می‌کنند که موقع نقاشی و طراحی کردن، قلمو رنگ را جمع می‌کند و ما با فشار عمودی که بر روی سطح وارد می‌کنیم، آن را پخش می‌کنیم.

در این مطلب، فروشگاه هنری قلمتراش قصد دارد به معرفی انواع قلمو نقاشی و شرح کاربرهای آنان بپردازد. با ما همراه باشید.

الیاف قلمو

انواع قلمو نقاشی

بهتر است بدانید که قلمو‌های اولیه توسط موی حیوانات ساخته شدند. در گذشته، موی حیوانات را به یک چوب باریک متصل می‌کردند و آن را برای نقاشی به کار می‌بردند. در زمان بیشتر نقاشان غربی، برای نقاشی و طراحی از این نوع قلمو‌ها استفاده می‌کردند. امروزه الیاف قلمو‌ها نسبت به گذشته کیفیت پایین‌تری دارد. مثلا بیشتر از روش‌های مصنوعی برای تهیه این قلموهای بی کیفیت استفاده می‌کنند که سبب می‌شود قلمو نتواند به خوبی رنگ را نگه دارد و موقع نقاشی، رنگ‌ها بر روی سطح رگه رگه می‌شود. علاوه بر قلموهای بی‌کیفیت در بازار، انواع قلمو‌های با کیفیت نیز وجود دارد. در این نوع قلموها از الیاف‌های طبیعی مانند موی گربه و غیره استفاده شده است. در برخی موارد، قلم‌های با کیفیت از ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی ساخته شده‌اند. قلموها از چندین لحاظ مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ از نظر اندازه، کاربرد، قرار گرفتن الیاف و…

معرفی انواع قلمو نقاشی

انواع قلمو نقاشی

قلمو‌های نقاشی دارای سایز، شکل و الیاف‌های متنوعی هستند. نقاشان بر اساس سطح و تکنیک‌هایی که می‌خواهند موقع نقاشی به کار ببرند، از قلموهای متفاوت و مخصوص استفاده می‌کنند. انتخاب یک قلموی مناسب می‌تواند کمک دو چندانی به نقاشی کند. بطوری که نقاشی به صورت حرفه‌ای‌تر ادامه پیدا کند. برای انتخاب قلموی مناسب باید به دو عامل الیاف و شکل آن توجه بسیاری داشته باشید. شما باید برای شروع کار نقاشی بدانید که از کدام قلمو باید استفاده کنید. از این رو ما می‌خواهیم به شما انواع قلمو نقاشی را معرفی کنیم.

انواع قلمو نقاشی

قلموی گرد و قلموی گرد نوک تیز

انواع قلمو نقاشی

این نوع قلمو از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین قلمو‌های نقاشی به شمار می‌آید. قلموی گرد برای رنگ آمیزی جزئیات، طرح زدن، کامل کردن جاهای ریز و غیره مناسب است. هنگام انتخاب قلمو گرد، قلمویی را انتخاب کنید که علاوه بر الیاف طبیعی، خاصیت ارتجاعی نیز داشته باشد. این قلمو با داشتن نوک ظریف و نرم، می‌تواند رنگ مایع را به خوبی در خود نگه دارد. قلموی گرد برای نقاشی‌های اکریلیک، رنگ گواش و آبرنگ مناسب است. قلموی سر گرد نوک تیز، نوک ظریفی دارد که برای رنگ آمیزی جزئیات، مناطق باریک و… نیز استفاده می‌شود. علاوه بر این‌ها، در نقاشی‌هایی که رنگ آن بر اساس آب است، از قلموهای گرد و نوک تیز بهره می‌برند.

قلمو سرتخت

انواع قلمو نقاشی

این نوع قلموها دارای موهای متوسط و بلند و انتهایی مربع شکل هستند. همانطور که از اسم آن پیداست، این قلمو دارای موی پهن است که ضخامت آنچنانی ندارد. ارتفاع موی قلمو سر تخت، به نحوه استفاده و کاربرد آن‌ها بستگی دارد. این قلمو‌ها باید دارای موهایی ‌با حالت فنری و انعطاف بالا ‌باشند. قلموی سر تخت با داشتن موهای پهن و ارتفاع بلند سبب می‌شود که طرح‌های بزرگی به وجود بیاید. آن‌ها با توجه به موهایی که دارند می‌توانند مقداری رنگ در خود نگه دارند. علاوه بر این، می‌توان با لبه‌ی آن‌ها طرح‌های ظریف نیز به وجود بیاورید. نقاشان حرفه‌ای از قلمو سرتخت، برای نقاشی کردن فضاهای پهن، کشیدن لبه‌ها، لعابکاری، نقش‌های برجسته و غیره استفاده می‌کنند. از قلموهای نرم تخت نیز برای محوسازی لبه‌ها و حرکات قلموی نرم‌تر در نقاشی پرتره و یا طراحی فیگور استفاده می‌شود.

قلمو بادبزنی

انواع قلمو نقاشی

قلموی بادبزنی که به آن قلموی چتری نیز می‌گویند، از لایه‌ی نازکی از موهای تخت و پهن درست شده‌ است. از موهای طبیعی آن برای ترکیب کردن رنگ‌ها و صاف کردن آن استفاده می‌کنند. همچنین از قلموی بادبزنی با موهای مصنوعی برای نقاشی برگ روی درختان، کشیدن شاخه‌ها، برگ‌ها، چمن‌ها، ابرها، نشان دادن بافت و نقاشی‌های اکریلیک استفاده می‌کنند. ولی توجه داشته باشید که هنگام استفاده از آن برای نقاشی اکریلیک، باید از یک قلموی محکم استفاده‌ شود. در غیر این صورت، قلموی بادبزنی رنگ زیادی را به خود جذب می‌کند و موها به یکدیگر می‌چسبند؛ طوری که حالت دسته‌ای به خود می‌گیرند.

قلموی فیلبرت

انواع قلمو نقاشی

قلموی فیلبرت قلمویی است که دارای جلوه باریک و مسطح است. این نوع قلمو طرفداران خاص خود را دارد چون با استفاده از آن می‌توان طرح‌های مختلفی را به وجود آورد و به نتیجه دلخواه رسید. موهای نوک قلموی فیلبرت حالت دورانی دارند و زمانی که از کناره آن برای نقاشی استفاده می‌شود، یک خط باریک را به وجود می آورد. برخلاف آن، اگر از سمتی که مسطح است استفاده کنید، باعث به وجود آمدن یک رد پهن می‌شود. پس می‌توان از این نوع قلمو در کشیدن طرح‌های مختلفی استفاده کرد. این نوع قلموها بسیار به صرفه هستند چون پس از استفاده‌های زیاد و مکرر، وقتی که کهنه و آسیب دیده شدند، می‌توان از آن‌ها برای قلمزنی‌های خشک، استفاده کرد. قلموی فیلبرت یکی از پرکاربردی‌ترین قلموی‌های موجود است.

قلمو شاخه زن

قلموهای شاخه زن به قلموهای لاینر نیز معروف‌اند. این نوع قلموها، موهای خیلی بلند و سفت و باریک دارند. در بیشتر موارد این قلموها، موهای زبری دارند که از آن‌ها برای تکنیک‌های مختلفی که از رنگ غلیظ حاصل می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بعضی موارد، آن‌ها لبه‌های مربعی مسطحی نیز دارند که بسیار کاربردی است. نقاشان از آن‌ها برای به وجود آوردن خط‌های باریک و ظریف که پهنای یکسانی دارند استفاده می‌کنند. در نقاشی از قلموی لاینر برای کشیدن سیبیل گربه، شاخه و برگ‌های باریک و غیره استفاده می‌کنند. علاوه بر‌ این‌ها، جالب است بدانید که حتی برای امضای نام بر روی نقاشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قلمو زبان گربه‌ای

انواع قلمو نقاشی

قلموی زبان گربه‌ای یکی از پرکاربردی‌ترین قلموهاست که به دلیل داشتن فرم ایده‌آلی که دارد، برای ترسیم شکل‌های مختلف در نقاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قلموی زبان گربه‌ای زیر مجموعه‌ای از قلمو‌های تخت به شمار می‌آید. سر این قلم هلالی است که می‌تواند رنگ را به آسانی و به شکل بسیار ظریف پخش کند. در همین راستا، افراد حرفه‌ای برای نقاشی‌هایی که ظرافت خاصی دارند و دارای لبه‌های تیز هستند، از قلموی زبان گربه‌ای برای رنگ‌گذاری استفاده می‌کنند. این قلمو به دلیل انتهای بیضی شکل خود، می‌تواند حجم زیادی از رنگ را به خود جذب کند و در نتیجه می‌تواند از هدر رفتن وقت در نقاشی جلوگیری کند. همین کار سبب می‌شود که نقاش بر روی کار خودش تمرکز بیشتری داشته باشد. قلمو زبان گربه‌ای به دلیل اینکه دارای موهای مرتب و تخت است، موقع رنگ‌آمیزی انسجام خود را از دست نمی‌دهد و سبب می‌شود که یک نقاشی تمیز حاصل شود.

قلمو سرکج

انواع قلمو نقاشی

به قلموی سر کج، قلموی شمشیری نیز می‌گویند. این قلمو به دلیل اینکه نوک مورب و تیزی دارد، به قلمو سر کج شناخته شده که زیر مجموعه‌ای از قلموهای تخت است. این قلمو می‌تواند با داشتن نوکی زاویه دار، با حرکت‌های خمیده و همچنین زاویه دار، سایه‌های متفاوت و تندی ایجاد کند. از نوک موربی شکل آن نیز می‌توان برای رنگ آمیزی مناطق کوچک نیز استفاده ‌کرد. این قلمو هم دارای موهای طبیعی و هم دارای الیاف مصنوعی است. از الیاف طبیعی آن برای مخلوط کردن رنگ‌ها و کاور کردن سطح نقاشی استفاده می‌کنند ولی الیاف مصنوعی آن، برای به وجود آوردن بافت‌های مختلف مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

قلمو محوکن

انواع قلمو نقاشی

از قلمو محوکن برای محوکردن زمینه‌های بزرگ مانند آسمان و به وجود آوردن تصاویری چون ابرها و درخت‌ها استفاده می‌کنند. این قلمو می‌تواند نسبت به دیگر قلموها حجم زیادی از رنگ‌ها را در خود نگه دارد. قلمو محوکن به دلیل شل و نرم بودنش، برای نقاشی‌های آبرنگ، گواش، رنگ روغن و اکریلیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس موهای سر قلمو از الیاف مصنوعی است. بدنه آن کوتاه و چوبی است. بعد از اتمام کار باید برای تمیز کردن این قلمو زمان بگذارید؛ چون موهای زیادی دارد.

برای اتصال مو و بدنه آن، از مواد و چسب قوی استفاده کرده‌اند که موهای قلمو به راحتی نریزد.

قلمو برایت

انواع قلمو نقاشی

در واقع قلموی برایت، قلمویی است که لبه‌های خمیده و منحنی شکل دارد. این قلموها موهای کوتاهی دارند که با داشتن انتهایی صاف، می‌توان به راحتی با آن‌ها بر روی بستر نقاشی ضربه‌های کوتاه زد. به دلیل اینکه این قلمو، موهای ‌کوتاهی دارد می‌تواند رنگ‌های سنگین مانند رنگ روغن و اکریلیک را بیشتر نگه دارد. از قلموی برایت برای به وجود آوردن ‌هایلایت، سایه، رنگ آمیزی سطح‌های مختلف استفاده می‌کنند.

قلمو رنگ روشن

انواع قلمو نقاشی

قلموهای رنگ روشن، مشابه قلموهای تخت هستند. آن‌ها نسبت به قلمو‌های تخت، موهای کوتاه‌تری دارند که این باعث می‌شود تا فرد نقاش بتواند با تمرکز و کنترل بیشتر نقاشی و طراحی کند. قلموی رنگ روشن در زیر مجموعه قلم‌های زبر قرار گرفته‌ است پس نباید در همه نقاشی‌ها از آن استفاده کنید. مثلا برای کشیدن نقاشی‌های لایه‌ای و نقاشی‌های آلاپریما، نباید از قلمو‌های رنگ روشن استفاده کرد چون آن‌ها برای این نوع نقاشی‌هایی مناسب نیستند. قلمو‌های رنگ روشن برای نقاشی رنگ روغن و اکریلیک مناسب نیست و نمی‌توان از آن برای کارهای ظریف استفاده کرد چون ممکن است به نقاشی آسیب برساند. از این قلموها برای رنگ‌های روشن استفاده می‌کنند و به همین دلیل به آن‌ها قلموهای رنگ روشن می‌گویند.

قلمو جلا دهنده یا وارنیش

انواع قلمو نقاشی

پس از اینکه با استفاده از قلموهای مختلف نقاشی خود را به اتمام رساندید، باید با استفاده از قلموی جلادهنده یا وارنیش شروع به جلا دادن نقاشی کنید. بعضی افراد فکر می‌کنند که این کار بیهوده است ولی با جلا دادن نقاشی، ارزش اثر بالا می‌رود. این دسته از قلمو‌ها به ما کمک می‌کنند تا از پوشش سطح نقاشی مطمئن شویم. برای جلا دادن نقاشی باید قلموی تخت‌ انتخاب کنیم که ضخامت و موهای بلند داشته باشد. الیاف طبیعی و مصنوعی در اینجا زیاد مهم نیست ولی نرم بودن نوک و داشتن خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیر بودن آن، یکی از مولفه‌های مهم است. اگر قلموی شما بر روی اثر خط می‌اندازد باید از قلموی نرم و محکمی استفاده کنید که اثر شما را خراب نکند.

هم اکنون شما می‌توانید در هر کجا که هستید، انواع و اقسام این قلموهای نامبرده شده را از سایت فروشگاه قلمتراش خریداری کنید و با قیمت مناسب و در کمترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.

نگهداری از قلمو

برای اینکه قلموی شما ماندگاری بیشتری داشته باشد، با انجام دادن راه‌های ساده می‌توانید به طول عمر آن اضافه کنید. یکی از نکات مهم این است که موقع استفاده از قلمو، باید آن را مرطوب نگهدارید. مثلاً بعد از اینکه از قلمو استفاده کردید و آن را زمین گذاشتید، باید آن را در خود رنگ نگه دارید تا خشک نشود. البته توجه داشته باشید که شما نباید تمامی قلمو را در رنگ قرار دهید. بعد از اتمام کار و شستن قلمو باید آن را در یک تیکه کاغذ یا روزنامه قرار دهید و محکم ببندید ولی مواظب باشید که نحوه بستن طوری نباشد که موهای قلمو را از شکل بیندازد.

با خواندن مطالب بالا متوجه شدید که برای ایجاد کردن یک اثر هنری باید با توجه به تکنیک‌های آن،  قلمو‌های مناسب انتخاب کرد. قلمو‌ها دارای سایز بندی‌های متنوع هستند که به صورت استاندارد طبقه‌بندی شده‌اند. شماره‌ی آن‌ها به صورت صعودی از ۲۰ تا ۲۴ ادامه دارد. از اندازه‌های کوچک برای ترسیم جزئیات و کارهایی که نیاز به دقت زیاد دارند، استفاده می‌شود. به یاد داشته باشید که قبل از انتخاب سایز و قلمو‌های مناسب، باید چند تکنیک نقاشی که مد نظر دارید را بررسی کنید. شما باید بدانید که بر روی بومی که می‌خواهید نقاشی کنید بهتر است از چه نوع قلمویی استفاده کنید تا بتوانید یک نقاشی زیبا تحویل دهید. بعد از استفاده از قلمو نیز باید از آن به خوبی نگهداری کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

امیدواریم مطالب گفته شده، شما را در انتخاب و خرید یک قلموی مناسب یاری کرده باشد. شما می‌توانید انواع قلمو را متناسب با نیاز خود را از سایت فروشگاه قلمتراش انتخاب و به آسانی خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *