آموزش کار با رزین اپوکسی, دسته‌بندی نشده

نکاتی مهم درباره استفاده از رزین اپوکسی

نکاتی مهم درباره استفاده از رزین اپوکسی

در این مقاله نکاتی مهم درباره استفاده از رزین اپوکسی مورد بررسی قرار می گیرد توصیه می کنیم برای استفاده بهینه این نکات را به خاطر بسپارید.

از رزین اپوکسی برای قالب سازی اشیاء مختلف با اشکال و اندازه های مختلف استفاده می شود. رزین اپوکسی تحمل درجه حرارت گسترده و مقاومت بسیار خوبی دارد. از آنجایی که این ماده شامل دو جز است ، قبل از مخلوط کردن باید رزین و سفت کننده به طور جداگانه وزن شود تا از بروز مشکلاتی مانند حباب ، ترک خوردگی و چسباندن قطعات در ابزار جلوگیری شود.

اپوکسی به ما امکان ایجاد ، ترمیم و ساخت اشیا را می دهد. انواع و کاربردهای مختلف آن اثبات کاربردهای زیادی از اپوکسی و میزان ارزش آن در جامعه است. این ماده اقتصادی است که تقریباً در مورد هر چیزی می توان آن را به راحتی استفاده کرد. خانه ها و صنایع به دلیل انعطاف پذیری ، دوام و توانایی تحمل موقعیت های مختلف از این ماده استفاده می کنند.

صرف نظر از این که اولین بار است که می خواهید مخلوط رزین اپوکسی را استفاده کنید یا از علاقه مندان کار دائمی با آن هستید ، باید همیشه نکات و ترفندهایی را برای به دست آوردن بهترین ترکیب برای پروژه خود در نظر داشته باشید. قبل از شروع موضوع ، اجازه دهید ابتدا درباره رزین اپوکسی بیشتر بیاموزیم.

رزین اپوکسی چگونه به کار گرفته می شود؟

رزین اپوکسی داری دو بخش رزین و سخت کننده می باشد. هنگامی که رزین و سخت کننده ترکیب شوند ، یک واکنش اتفاق می افتد که باعث تولید گرما می شود. این گرما اپوکسی را از سیال به جامد تغییر می دهد. برای بهترین نتیجه ، رزین باید به نسبت مناسب مخلوط شود.

مخلوط رزین اپوکسی

مخلوط رزین اپوکسی

انواع مختلف رزین

امروزه سه نوع اصلی از رزین ها استفاده می شود: اپوکسی ، وینیل استر و پلی استر. این رزین ها در ساخت فیبر کربن ، فایبرگلاس و آرامید استفاده می شود. هر رزین دارای خصوصیات متمایز و قیمت های متفاوت است. همه رزین ها دارای ویژگی های متفاوتی هستند. لازم است موارد مورد استفاده را جستجو کرده و اقدامات احتیاطی تولید کننده و دستورالعمل های مربوط مناسب در مخلوط کردن سخت کننده و رزین را بخوانید.

رزین اپوکسی

رزین اپوکسی در بین سه نوع رزین گران ترین نوع است. در دمای اتاق پایدار است و در صورت مخلوط کردن با سایر مواد شیمیایی واکنش پذیر است. هنگامی که با سخت کننده ترکیب می شود ، به قوی ترین چسب تبدیل می شود. اطمینان حاصل کنید که در برنامه هایی که در معرض  دمای بالا قرار دارند ، از سخت کننده مناسب استفاده کنید. رزین اپوکسی با فیبر کربن ، فایبرگلاس و آرامید به خوبی متصل می شود.

رزین های وینیل استر

رزین های وینیل استر تا حدودی با اپوکسی و پلی استر شباهت دارند. از نظر مقاومت و کشش خاصیت انعطاف پذیر دارند. می تواند در برابر ضربه مقاومت کند و در برابر سایر مواد مانند آب مقاومت بسیار خوبی دارد اما در برابر اسیدها مقاومت کمتری دارد. توانایی اتصال آن با دیگر اجزای آن بستگی به اندازه و انتهای اعمال شده در فیبر کامپوننت دارد.

با گذشت زمان ، رزین وینیل استر احتمالاً مستعد گچ شدن است. اشعه ماوراء بنفش تخریب کننده رزین است و سبب می شود به یک سطح پودری منجر شود. با استفاده از یک افزودنی در مخلوط یا با استفاده از یک پوشش ۱۰۰٪ لاتکس اکریلیک روی سطح می توان از این کار جلوگیری کرد.

رزین های پلی استر

رزین پلی استر در بین این سه نوع رایج ترین و ارزان ترین است. با ترکیب آن با سایر مواد شیمیایی مانند استایرن ، می توان از پلی استر و وینیل استر بهره گرفت. نازک شدن سطوح آن استحکام آن را کاهش می دهد. پلی استر شکننده است و مقاومت کمی در برابر سایش دارد  و این باعث می شود برای کاربردهای کم فشار باشد.

نکات ضروری برای ریختن رزین اپوکسی شفاف با لایه ضخیم

چگونه در ساخت رزین اپوکسی شفاف موفق شویم؟ راز به دست آوردن رزین شفاف و بدون عوارض جانبی ناامیدکننده مانند حباب ، زردی یا کوچک شدن چیست؟ در این قسمت نکات ضروری برای ریختن اپوکسی شفاف با لایه ضخیم مورد بررسی قرار می گیرد.

۱- بهترین نوع رزین اپوکسی را برای پروژه خود انتخاب کنید.

بسیاری از رزین های اپوکسی در بازار یافت می شود. اما همه آن ها مناسب نیستند. علاوه بر این ، شما نباید از هر نوع رزین  بدون اینکه مطمئن باشید که به درستی با برنامه شخصی شما سازگار است استفاده کنید. فکر نکنید هر فرمول اپوکسی مناسب کار شما است.

قبل از هر چیز ، وقتی صحبت از رزین شفاف می شود ، اطمینان حاصل کنید که فرمول مورد نظر شما یک رزین با کیفیت عالی است. رزین با کیفیت عالی به این معنی است که مواد اولیه انتخاب شده برای ترکیب در فرمول از استانداردهای بسیار خوبی برخوردار هستند. بسیاری از فرمول های موجود در بازار از مواد اولیه استاندارد ساخته شده اند. بعضی از آن ها ممکن است حاوی ذرات ناخالصی باشند. دیر یا زود ، ذرات ممکن است باعث زرد شدن رزین شوند. مواد افزودنی مقاوم به اشعه ماوراء بنفش به هیچ وجه برای پخت قطعی در برابر این پدیده مناسب نیست. با این وجود با فرمول مناسب ، رزین شما شانس بهتری برای مقاومت در برابر آن دارد.

دوم اینکه ، برای هر نوع برنامه یک فرمول وجود دارد. ضخامت لایه یکی از اصلی ترین معیارها در مقایسه محصولات مختلف است.

انتخاب نوع رزین

وقتی یک توده مهم رزین می ریزید ، چاره ای جز صبور بودن ندارید. شما باید یک رزین با طول پخت طولانی انتخاب کنید ، که به آرامی پخت می شود.

در واقع ، اگر رزین خیلی سریع پخت شود ، اگر انفجار خیلی ناگهانی باشد و سریع سخت شود ، به احتمال زیاد شما می توانید اثرات مهم انقباض ، زردی ، امواج ناخوشایند روی سطح را مشاهده کنید.

هنگامی که رزین را با سرعت کندتر انتخاب می کنید ، اجازه می دهید که رزین شما به درستی کاتالیز شود و باعث حفظ سطح صاف و شفافیت کاملاً کریستالی شود.

به طور خلاصه ، ضروری است که یک انتخاب مناسب را انجام دهید: اگر می خواهید یک پخت سریع تری را انتخاب کنید ، رزین خود را در مراحل بیشتر بریزید ، این به معنی آماده سازی ها و عملیات بسیاری است ، یا یک لایه ضخیم تر ریخته اید اما اجازه دهید که رزین به آرامی پخت شود ، با یک واکنش گرمازدایی کنترل شده که همان گرمای ناشی از واکنش شیمیایی اصطکاک مولکول ها است.

۲- رزین های اپوکسی را برای ضخامت های بیشتر در  چنین مرحله به هم پیوند دهید.

حداکثر ضخامت مجاز ۲٫۵ سانتی متر می باشد ، با این حال ، اگر بیش از ۲٫۵ سانتی متر بریزید ، باید مراحل پی در پی را طی کنید. در این حالت ، باید صبر کنید تا اولین لایه اول تا دمای ۲۲ درجه سانتیگراد خنک شود. در غیر این صورت ، حرارت لایه اول باعث تسریع در پخت لایه دوم می شود و دلالت بر عوارض جانبی احتمالی یک واکنش خارج گرایشی کنترل نشده دارد.

لطفا توجه داشته باشید که وقتی حداکثر ضخامت نشان داده می شود ، همیشه به یک توده مکعب  ۲.۵x 2.5 x 2.5 اشاره دارد.

۳ – حباب های رزین را به حداقل برسانید.

در صورتی که ویسکوزیته رزین بالا باشد ، حباب ها به طور طبیعی از رزین خارج می شوند. رزین هایی که دارای ویسکوزیته کم ، شبیه به آب هستند ، به آسانی از بین می روند.

علاوه بر این ، تکنیک هم زن یکی دیگر از پارامترهای مهم برای کنترل است. همچنین توصیه می شود از اسپاتول صاف استفاده کنید ، خواه جنس آن از فلز یا پلاستیک باشد. از استفاده از اسپاتول های چوبی به هر قیمت خودداری کنید. از مخلوط کن استفاده نکنید که باعث ایجاد حباب های هوای اضافی می شود.

نکات و ترفندهای مفید برای ترکیب رزین اپوکسی ایده آل

در این قسمت نکات و ترفندهای مفید برای ترکیب رزین اپوکسی بررسی می شود.

نکاتی برای آماده سازی مخلوط رزین اپوکسی

در هنگام آماده سازی مخلوط اپوکسی باید نکات مهمی را در نظر گرفت که در اینجا به طور مختصر مورد بررسی قرار می گیرد.

  ۱-  ابتدا کارهای مقدماتی خود را انجام دهید. قبل از شروع به کل مراحل فکر کنید.

    بستر خود را آماده کنید و تنها پس از آن شروع به مخلوط کردن رزین اپوکسی خود کنید.

    مخلوط ، رزین و تمیز کردن رزین اپوکسی همیشه باید آخرین مرحله در روند باشد زیرا بیشترین توجه را می طلبد.

۲- قبل از شروع به کار چند بار آزمایشی در سطح کوچک رزین اپوکسی را مخلوط کنید.

   اگر اولین بار است که از ترکیب رزین اپوکسی استفاده می کنید ، در صورت امکان چندین بار مخلوط های نمونه را انجام دهید تا از زمان پخت و چگونگی تغییر خواص مادی در طول مراحل پخت مطلع شوید.

در سطوح کوچک رزین اپوکسی را مخلوط کنید.

در سطوح کوچک رزین اپوکسی را مخلوط کنید.

دانستن این نکته ضروری است که وقتی دیگ گرم می شود ، رزین به لرزه در می آید و قوام آن شروع به غلیظ شدن می کند.

 ۳-   در سطح های براق حتماً سطح را حداقل ۱۵۰ بار سنباده بزنید تا از چسبندگی مکانیکی خوب اطمینان حاصل شود.

    از آنجا که هیچ حلالی در رزین های اپوکسی وجود ندارد ، یک چسپندگی مکانیکی خوب ۱۰۰٪ ضروری است. و همیشه به یاد داشته باشید که قبل از مخلوط کردن رزین اپوکسی ، سطح را کاملاً تمیز کنید.

سطح را چند بار سنباده بزنید.

سطح را چند بار سنباده بزنید.

 ۴-  برس را قبل از استفاده تمیز کنید.

قبل از مخلوط کردن اپوکسی ، برس جدید خود را با استفاده از نوار (سمت چسبنده) تمیز کنید. این کار باعث می شود هرگونه الیاف شل شده از برس شما پاک شود و نیاز به تمیز کردن کمتری قبل از پخت اپوکسی است.

    برای کارهای با کیفیت بالا ، یک برس  مصنوعی متوسط را پیشنهاد می کنیم. اگر تمیز کردن گرد و غبار لازم باشد ، یک برس استاندارد مناسب خواهد بود. برای کارهای ظریف ، از یک برس بهتر استفاده کنید.

 ۵-   رزین گرم بهتر و سریع تر پخت می شود.

    از نگهداری اپوکسی و سخت کننده های خود در دماهای بسیار سرد خودداری کنید ، این امر باعث تغییر ویسکوزیته رزین می شود. همچنین ، توجه داشته باشید که گرم شدن مداوم اپوکسی می تواند باعث تراکم یا آلودگی شود.

۶-    در صورت لزوم ، رزین اپوکسی خود را با نگهداری کردن آن در بالای بخاری گرم کنید.

    از طرف دیگر ، هاردنر باید همیشه در دمای اتاق نگهداری شود زیرا گرم کردن سفت کننده بدون چربی می تواند باعث سنگین سازی شود.

    نکاتی درباره کاربرد مخلوط رزین اپوکسی

در این بخش نکاتی که درباره کاربرد مخلوط رزین اپوکسی لازم است بررسی می شود.

  ۷-  اپوکسی های پختی محیطی  ، تحت تأثیر دما و رطوبت قرار دارند.

    از اعمال رزین های اپوکسی برای لمینیت و روکش گرم در خارج در دمای سرد ، روی سطوح دارای تراکم یا رطوبت زیاد خودداری کنید.

 ۸-   برای پخت سریع تر ، مخلوط رزین اپوکسی را برای چند دقیقه قبل از ریختن در محیط گرم نگه دارید. با گرم شدن مخلوط ، زمان بهبودی تسریع می شود.

    این یک ترفند خوب برای لمینیت کردن سطوح عمودی است که در آن چکه شدن جای نگرانی است ، یا اگر در دمای کمتر از حد ایده آل استفاده می کنید.

    اگر گرما مسئله ای مهم است ، سعی کنید از رزین پخت آهسته تر استفاده کنید یا روند پخت را با استفاده از بسته های یخی پیچیده شده در کیسه فشرده شده خنک کنید تا سیستم رزین خنک شود. این یک ترفند معمول برای نصب قطعات است که در آن باید یک خلاء با استفاده از اپوکسی پر شود.

 ۹-   اجازه ندهید مقادیر زیادی در دیگ پخت شود ، این می تواند یک واکنش گرمازا باشد که از آن گاز خارج می شود.

    در موارد بزرگ تر (بیشتر از گالن) گرمازایی به دلیل مقدار گرمای آزاد شده می تواند باعث احتراق اپوکسی و سخت کننده ها شود.

    حتی با کاربردهای بسیار ضخیم ، این نگرانی نیست ، اما باید مواد اضافی باقی مانده در دیگ ریخته شود تا پخت شود یا دیگ را به بیرون و در داخل یک فضای با تهویه باز منتقل کنید.

    توجه: زباله های اپوکسی شده پخت شده جزء مواد خطرناک محسوب نمی شوند. رزین و سخت کننده بدون لک باید به درستی از بین برود.

  ۱۰- با استفاده از یک فرچه سطح مورد نظر را پاک کنید.

ابتدا یک لایه بسیار نازک از اپوکسی مخلوط را با یک کهنه پاک کنید و سپس با استفاده از یک فرچه ، سطح را صاف کنید. این کار رزین را در مناطق بزرگ تر آسان تر می کند.

با استفاده از یک برس ، سطح را صاف کنید.

با استفاده از یک فرچه ، سطح را صاف کنید.

 ۱۱-  اگر کاری که می خواهید انجام دهید حجیم است در چند لایه اپوکسی را مخلوط کنید.

اگر به رزین اپوکسی بیشتری احتیاج دارید ، یا مشکلی در حل شدن وجود دارد ، صبر کنید تا رزین شروع به چسبیدن و استفاده از یک لایه دوم نازک یا پر کردن لکه های کم با استفاده از یک دسته جدید از رزین ، (۳۰ دقیقه پس از اولین استفاده) کنید.

    برای بهترین کاربرد ، اپوکسی را در یک الگوی متقاطع قرار دهید و سپس بگذارید تا قبل از پخت حل شود.

نکاتی در مورد استفاده از مخلوط رزین اپوکسی و پاک کردن آن

در این بخش نکاتی مهم در مورد استفاده از مخلوط رزین اپوکسی و نحوه پاک کردن آن بررسی می شود.

۱۲-   تا زمانی که اپوکسی پخته می شود بر روی آن نظارت داشته باشید.

همیشه تا زمانی که رزین شروع به پخت کند ، بر روی این پروژه بمانید. آلودگی سطحی می تواند باعث ایجاد لکه در هر پروژه شود.

  اگر وقت کافی برای نظارت بر پخت ندارید ، بهتر است آن را برای یک روز دیگر بگذارید.

  ۱۳- از رزین مناسب با کار خود استفاده کنید.

اگر زمان پخت اپوکسی خیلی سریع است ، از رزین آهسته تر استفاده کنید. اگر خیلی آهسته است ، از سخت کننده سریع تر استفاده کنید.

    سیستم CLR اپوکسی با کاربرد عمومی در دوره های پختی سریع ، کند و فوق العاده سریع ارائه می شود.

 ۱۴-   اجازه دهید اپوکسی در دمای اتاق پخت شود.

    در صورت نیاز به برش ، حدود ۱-۲ ساعت پس از شروع تنظیم رزین ، برش یا کشیدن نوار را انجام دهید. برش اپوکسی و فایبرگلاس هنگامی که ۷۵٪ پخت شده بسیار آسان تر از یک پخت کامل است.

    پس از کامل شدن ، سنباده زنی و برداشتن مکانیکی مورد نیاز است. پس از متوقف شدن قطره قطره شدن ، نوار لبه قابل جدا شدن است.

 ۱۵-  با استفاده از الکل دناتوره و نه استون آن را تمیز کنید.

    به عنوان یک احتیاط عمومی از استفاده از حلال ها در فضای کاری خود خودداری کنید. هنگامی که اپوکسی کاملاً سفت شد ، آن را با یک کهنه پاک کنید. توجه داشته باشید که برس ها یک بار مصرف هستند مگر اینکه آن ها را با دقت تمیز کنید. توجه داشته باشید که هنگامی که آن را به دمای اتاق گرم کنید ، پخت می شود.

     لازم است بدانید که در صورتی که رزین به پوست شما تماس پیدا کرد ، بلافاصله آن را با محلول صابون و آب گرم پاک کنید.

اکنون شما برای شروع پروژه خود آماده هستید. به یاد داشته باشید که راهنماهای استفاده ایمن ، اطلاعات مربوط به کار با ایمن و برگه های داده فنی که قبل از مخلوط کردن با سیستم اپوکسی شما همراه است را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *