آموزش کار با رزین اپوکسی, دسته‌بندی نشده

مراحل ساخت میز با رزین اپوکسی

نحوه ساخت میز

در این آموزش گام به گام مراحل ساخت میز با رزین اپوکسی را به شما به صورت گام به گام و با استفاده از تصاویر نشان خواهیم داد.

 برای اینکه یاد بگیرید که چگونه می توانید یک میز رزین اپوکسی زیبا و منحصر به فرد از چوب درست کنید با دقت این نوشتار را مطالعه کنید.

با روش صحیح ، این کار به اندازه ای که در ابتدا به نظر می رسد دشوار نیست. در این مقاله به طور دقیق و با جزئیات به شما نشان می دهیم که چگونه این کار را انجام دهید و نکات حرفه ای ارزشمندی را برای شما بیان می کنیم. یک میز خوب که البته فقط با مواد و تجهیزات مناسب امکان پذیر است. به همین دلیل لیستی از آنچه برای تهیه میز اپوکسی لازم است پیدا خواهید کرد.

ساخت میز با رزین اپوکسی

 در سال های گذشته تب رزین اپوکسی واقعی در سراسر جهان از جمله در ایران پراکنده شده است. از آنجا که این میزها بسیار مدرن اما در عین حال بسیار نجیب و با کیفیت هستند. علاوه بر این ، آن ها چشم نواز هستند و زیبایی بسیاری دارند.

مهم تر از همه ، میز رودخانه اپوکسی یک کنتراست بسیار هیجان انگیز از طریق ترکیب چوب و رزین های اکثراً رنگی ایجاد می کند و به همین دلیل برای اکثر مردم بسیار جذاب است. نکته خاص در مورد این تکه های مبلمان ساخته شده از چوب و رزین ، این است که نمی توان آن ها را به هر سبکی جهت داد و به سبک های  بسیار متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. هم عاشقان مبلمان چوبی و هم افرادی که سبک مدرن را ترجیح می دهند این نوع میز اپوکسی را مورد توجه قرار می دهند.

ساخت میز با رزین اپوکسی

ساخت میز با رزین اپوکسی

    در ایجاد یک میز اپوکسی هیچ محدودیتی در خلاقیت وجود ندارد: از عجیب ترین انواع موجود با رنگ ها و ساختارهای واضح و طراحی عجیب و غریب گرفته تا طراحی های محافظه کارانه تر و تمیز ، با رنگ های خنثی یا شفاف تر ، تقریباً هر چیزی ممکن است.

 شرایط کاری ساخت میز با رزین اپوکسی:

یک محیط کارگاهی خشک و بدون گرد و غبار یا پارکینگ گرم شده در زمستان برای این کار بسیار توصیه می شود. همچنین کار در یک منطقه با تهویه مناسب بسیار مهم است. حفظ درجه حرارت پایدار کارگاه در حالت ایده آل ۲۰ درجه سانتیگراد یا بیشتر در طول راه اندازی و در طول زمان پخت رزین مهم است. در شرایط سرما ، مرطوب یا گرمای زیاد کار نکنید زیرا این کار روی عملکرد ، خشک شدن و ظاهر رزین تأثیر می گذارد.

    نکته: رزین اپوکسی را روی زمین نگهداری نکنید زیرا کف همیشه سردتر از اتاق است. حتی اگر دمای کاملی در حدود ۲۰ درجه سانتیگراد داشته باشید ، دمای کف از ۱۵ درجه تا ۱۷ درجه سانتیگراد بیشتر نخواهد بود. اگر رزین خیلی سرد باشد حباب های ریز تشکیل خواهند شد که به سختی می توانید از رزین خارج کنید.

راهنمای گام به گام ساخت میز رزین اپوکسی

برداشتن پوست چوب

    اگر چه پوست روی چوب همیشه بسیار جذاب به نظر می رسد ، اما همیشه باید کاملاً از بین برود. سپس باید لبه ها را با دست کاملا سنباده بزنید. این امر باعث می شود که رزین اپوکسی بعداً با چوب بهتر بپیوندد. از یک سنباده مناسب استفاده کنید و پوست را با دقت از بین ببرید.

    شما باید تمام چوب ها را سنباده کنید و گرد و غبار را بعد از هر دانه از بین ببرید. همان طور که قبلاً نیز گفته شد ، می توانید از کاغذ سنباده استفاده کنید. یک سنباده چرخشی برای سطوح مناسب است.

    پس از آن شما باید گرد و غبار و شن را کاملا از چوب جدا کنید. بهتر است از جاروبرقی و پارچه ای از میکرو فیبر استفاده شود تا گرد و غبار از بین برده شود.

پر کردن ترک ها و آب بندی چوب

    تمام ترک ها و ناهمواری های موجود در چوب باید با رزین اپوکسی پر شود. از رزین شفاف و بدون رنگ استفاده کنید. اگر بی نظمی های موجود در لبه ها متوازن باشد ، می توانید لبه ها را با نوار چسب پایدار قبل از آب بندی ببندید ، تا رزین از لبه ها خالی نشود.

پر کردن ترک ها و آب بندی چوب

پر کردن ترک ها و آب بندی چوب

    هنگامی که ترک های پر و مانند آن به طور کامل پر می شود ، باید تمام چوب ها را با رزین آب بندی کنید. برای این کار شما همچنین می توانید از یک رزین شفاف کریستالی استفاده کنید که تمام چوب ها ، از جمله سطوح ، را با قلمو بپوشانید. آب بندی باعث جلوگیری از گاززدایی چوب می شود. به یاد داشته باشید که بگذارید بعد از آببندی کاملاً خشک شود (بسته به رزین ، در دمای ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد برای حداقل ۵ ساعت). به محض اینکه کاملاً به طور کامل پر شد ، لبه ها – جایی که چوب بعداً با رزینی که به آن رودخانه می گویند در تماس است – باید کاملاً با کاغذ سنباده سفت شود. سپس رزین با لبه ها بهم پیوسته شود.

پر کردن حفره های بزرگ در چوب با اپوکسی

ساخت قالب

    برای اینکه رزین اپوکسی ریخته شود ، یک قالب از طول تخته ها و در اندازه میز مورد نظر از تخته های MDF جمع می شود. آماده سازی کار دشواری نیست ، اما باید کمی دقت کرد و با دقت اندازه گیری شود.  از تخته های MDF 15 میلی متری در قسمت پایین و طرف استفاده کنید. تابلوهای جانبی باید حدود ۱۰ میلی متر بالاتر از میز واقعی باشند. تابلوهای جانبی با پیچ ها به قسمت زیرین چسبانده شده اند یا به طور متناوب با چسب داغ چسبیده اند.

ساخت قالب

ساخت قالب

    سپس بهتر است از سیلیکون بهداشتی پاک برای مهر و موم لبه ها استفاده کنید. در اینجا شما باید دقیقاً کار کنید و هیچ چیزی را فراموش نکنید ، فرم باید ۱۰۰٪ محکم باشد.

    اکنون یک قدم بسیار مهم استفاده از ماده رهاسازی در قالب نهایی است. می توانید قالب را به طور کامل با نوار  چسب بزنید یا از موم رهاسازی مایع استفاده کنید. روش دیگر می توانید قالب را با اسپری سیلیکون یا اسپری تفلون اسپری کنید. با اسپری سیلیکون توصیه می شود تا سه لایه اعمال شود.

ضروری است که بستر یا سطح کاری که قالب در آن قرار دارد کاملاً در تعادل باشد. در غیر این صورت ، رزین بعداً کج می شود.

قالب اپوکسی

قرار دادن چوب درون قالب

    پس از اتمام قالب ، می توانید چوب را درون قالب وارد کنید. چوب را دقیقاً در موقعیتی که می خواهید در میز تمام شده قرار دهید و با چندین گیره موازی آن را به خوبی حل کنید. برای میزهای کوچک تر ، می توانید مثلاً چوب را با آجر سنگین کنید. البته توجه داشته باشید که تمام دستگاه ها یا قطعات مورد استفاده در میز چوب می توانند با رزین در تماس باشند.

قرار دادن چوب درون قالب

قرار دادن چوب درون قالب

    بسیار توصیه می شود که یک سد سیلیکونی بهداشتی را روی چوب در امتداد لبه رودخانه بچسبانید. با این وجود ، نباید سد را خیلی نزدیک به لبه بکشید و رزین باید به طور تمیز ریخته شود. با چنین سدی مانع از پخش شدن رزین در کل میز می شوید.

مخلوط کردن رزین اپوکسی

    برای کار با رزین ، ابتدا از دستکش نیتریل ، عینک و ماسک محافظ استفاده کنید.

    برای مخلوط کردن رزین از یک سطل به اندازه کافی بزرگ استفاده کنید. بهتر است از سطل به اندازه کافی برای کل رزین یا اولین لایه رزین استفاده شود.

    بسته به نوع تولید کننده رزین ، ممکن است لازم باشد که رزین در لایه ها ریخته شود. دلیل این امر این است که رزین خاصیت داغ شدن و جوشیدن در ضخامت معینی را دارد. اگر رزین جوش بیاورد بلافاصله غیر قابل استفاده است یا کدر می شود. البته چند لایه مورد نیاز نیز به ضخامت رومیزی شما بستگی ندارد. در هر صورت ، باید به حداکثر ضخامت لایه توجه کنید (به دستورالعمل های سازنده مراجعه کنید). با این حال ، یک رزین اپوکسی ویژه نیز وجود دارد که می تواند در یک مرحله ریخته شود.

مخلوط کردن رزین اپوکسی

مخلوط کردن رزین اپوکسی

    اطمینان حاصل کنید که به نسبت اختلاط توصیه شده توسط سازنده را رعایت می کنید و اجزای رزین خیلی خوب مخلوط می شوند. بهتر است از مته با میکسر استفاده کنید. این تنها راه برای اطمینان از اختلاط بهینه اجزاء است.

    پس از پایان مخلوط کردن ، می توانید حباب های هوا موجود در رزین را با یک سشوار گرم یا مشعل بوتانی جدا کنید. با این حال ، لطفا فقط به اندازه لازم مشعل کنید یا به مدت کوتاهی با سشوار گرم آن را بپیچید ، در غیر این صورت ممکن است رزین آسیب ببیند.

رنگ آمیزی رزین و ریختن یک اثر آب

    یک مزیت بزرگ در اینجا استفاده از رزین اپوکسی ویژه است که می توانید آن را پر کنید. مسلماً با چند لایه نیز امکان پذیر است. نحوه درست لایه کردن رزین در بخش میز رودخانه با رزین شفاف  توضیح داده شده است.

رنگ آمیزی رزین و ریختن یک اثر آب

رنگ آمیزی رزین و ریختن یک اثر آب

    پس از مخلوط کردن دو جزء رزین ، می توانید به صورت اختیاری رنگدانه های مورد نظر خود را اضافه کنید.

    برای این نگاه آب معمولی ، رزین خود را در دو ظرف مختلف ، مثلاً به نسبت ۱: ۱٫۵ پر کنید. نسبت کوچک تر رزین را با رنگدانه آبی مات و بزرگ تر آن را با رنگدانه فلزی فیروزه رنگ کنید. البته طبق سلیقه خود می توانید از رنگ های دیگر نیز استفاده کنید.

    حالا هر دو ظروف را به طور هم زمان از یک طرف یا به طور متناوب درون قالب خود بریزید. برای یک اثر آب موفق ، حین ریختن ، به ویژه با رنگدانه فلزی ، حرکات دایره ای سبک را با ظرف درآورید.

    هنگامی که همه چیز را به طور کامل در قالب ریختید ، می توانید از چوبی یا وسیله ای مشابه آن استفاده کنید تا الگوی موجود در رزین را به دلخواه تغییر داده یا تقویت کنید.

    سپس طبق دستورالعمل سازنده ، بگذارید همه چیز خوب سخت شود.

ریختن  رزین شفاف

    اولین لایه رزین شفاف بلور را به سرعت اما با دقت در رزین اپوکسی بریزید و سپس به طور خلاصه رزین اپوکسی را با سشوار گرم بمالید. هرگز رزین را بیش از ۳ ثانیه در یک مکان گرم نکنید ، زیرا این می تواند منجر به بخار شدن یا سوزاندن رزین شود و نتیجه نهایی ممکن است یک اپوکسی زرد باشد.

    سپس مرحله دوم در اصطلاح B Stage انجام می شود. در این مرحله ، لایه اول هنوز کاملاً پر نشده است و هنوز چسبیده است. اگر به راحتی با دستکش آن را لمس کنید ، دیگر رزین نباید مایع باشد ، بلکه باید احساس کنید که انگار در حال لمس قسمت داخلی نوار چسب هستید. این بدان معنی است که برای ریختن دوم آماده است. دیگر صبر نکنید ، در غیر این صورت ممکن است لایه دوم به طور مطلوب با لایه اول پیوند نداشته باشد. اگر این نکته را از دست دادید ، صبر کنید تا رزین به طور کامل پخت شود ، سپس آن را سنباده زده ، سطح آن را تمیز کرده و سپس لایه دوم را بریزید.

    اگر اکنون می خواهید اشیاء مانند سنگریزه ، کریستال یا چیزهای دیگر را تعبیه کنید ، باید در B-Stage نیز این کار را انجام دهید. لطفا این کار را قبلاً انجام ندهید ، در غیر این صورت سنگ ها به پایین فرو می روند.

ریختن  رزین شفاف

ریختن  رزین شفاف

    حالا لایه دوم رزین را درست بالای لبه بریزید.

    بگذارید رزین به طور کامل پخته شود و حتما دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید.

    هر پیچ را روی قالب شل کنید و گیره های موازی را بردارید. قالب را با استفاده از یک چکش پلاستیکی از قالب جدا شده جداگانه جدا کنید. این مرحله را با دقت انجام دهید تا صفحه آسیب نبیند.

سنباده زنی

    بعد از اینکه صفحه را از قالب جدا کردید ، زمان آن رسیده که آن را سنباده بزنید. ساده ترین راه این کار با یک چرخ آسیاب است. البته شما هم می توانید این کار را با دست انجام دهید ، نکته مهم این است که هیچ رزینی روی چوب قابل مشاهده نیست.

    به صورت اختیاری ، می توانید لبه های میز خود را قبل از سنباده زدن نیز با روتر کاملاً صاف کنید یا در صورت لزوم ، آن ها را با یک اره مدور دوباره تمیز کنید و یا آن ها را ناهموار کنید.

سنباده زنی

سنباده زنی

روغن زنی

    ساده ترین راه برای پایان کار روغن کاری رومیزی برای محافظت از چوب است. با روغن کاری ، به سطح ظاهری صاف و درخشش کمتری می دهید ، اما یک احساس طبیعی به آن داده می شود.

    بهتر است روغن را با یک پارچه نرم به طور یکنواخت روی کل سفره بمالید. با این حال ، قبل از روغن کردن سفره ، باید آن را – به ویژه رودخانه رزین – با ماشین پرداخت و خمیر صیقل دهید. این امر برای از بین بردن هر گونه اثری از شن و سنباده و رسیدن به سطح صاف است.

روغن زنی

روغن زنی

پاک کردن پوشش رزین

    یک نوع روغن برای یک سطح براق از رومیزی شما این است که آن را با رزین شفاف بلوری بپوشانید. از زیر سطح میز شروع کنید. از هر چهار طرف یک نوار محکم ۲ سانتی متری استفاده کنید. این اکنون به عنوان مانعی عمل می کند که مانع از ریختن رزین به طور یکنواخت در طرفین نمی شود.

    رزین را روی سطح آن بریزید و با یک کفپوش پلاستیکی به طور مساوی آن را روی کل سطح پخش کنید. برای جلوگیری از حباب ، رزین را به طور مختصر با سشوار گرم کنید. اجازه دهید رزین کاملاً پخته شود.

    به شما توصیه می کنیم که اگر یک لایه دوم رزین ریخته باشید ، اولین مورد فقط به عنوان پایه عمل می کند. برای این کار شما باید لایه اول را از قبل سنباده بزنید تا لایه ها بهینه با یکدیگر بچسبند.

    وقتی همه چیز به خوبی پر شد ، نوار را بردارید. حالا زیر لبه را حداقل ۵ سانتی متر عرض در امتداد لبه بچسبانید.

    سفره را روی آن بچرخانید و آن را با چیزی مناسب ، مثلاً زیر آن ، زیر لایه کنید. مطمئن شوید ضایعات چوب که رومیزی ۱۰۰٪ تعادل است و قسمت زیرین که قبلاً نقاشی شده است آسیب نبیند. علاوه بر این ، همراه داشتن زیراندازهای نرم توصیه می شود.

    حالا رزین را بالای لبه میز از جمله لبه های میز بریزید و به طور مساوی آن را با اسپاتول توزیع کنید. بگذارید همه چیز خوب سخت شود و سپس نوار چسب را بردارید.

    سرانجام با یک کاغذ سنباده ریز هر لبه تیز را در قسمت زیرین بخوابید.

پوشش پلی اورتان

    لاک براق ۱۰۰٪ رنگ کاملاً مناسب با روکش پلی اورتان امکان پذیر است. برای این نوع پوشش ، غرفه نقاشی ، تجهیزات ویژه به علاوه فناوری مناسب و دانش فنی لازم است. این نوع پوشش فقط توسط یک متخصص قابل انجام است و بسیار گران است. اما پس از آن این پایان کاملاً بی نقص و بسیار زیبا است. بنابراین شما به میز خود یک سطح چشمگیر و بدون آینه می بخشید و علاوه بر این ، رومیزی آن بسیار بادوام و در برابر تأثیرات خارجی  به عنوان مثال علائم خراش محافظت می شود.

    روکش پلی اورتان توسط یک شخص حرفه ای ممکن است هزینه بردار باشد اما ، قطعاً ارزش سرمایه گذاری را با چنین کیفیت بالایی دارد.

پایه های مناسب برای میزهای اپوکسی رزین

    سرانجام ، می توانید پایه های مورد نظر خود از هر نوع را روی میز خود پیچ ​​کنید. این موارد را می توان از تخته های چوبی یا میزهای فلزی شیک تطبیق داد.

چسباندن پایه های میز

چسباندن پایه های میز

انواع میز غذاخوری و میز قهوه برای میز رودخانه اپوکسی مناسب است.

2 دیدگاه در “مراحل ساخت میز با رزین اپوکسی

  1. کیانوش گفت:

    وقت بخیر
    من موندم شما این همه وقت گذاشتی و این مطلب رو جمع کروی البته اگه کپی پیست نباشه
    لااقل برای وقت خودتون احترام قائل میشدین
    لااقل خودتون یک بار هم که شده متن رو میخوندید
    ببینین اصلا قابل خوندن هست
    چی نوشتی؟
    من فکر میکنم عمدا اینطوری نوشته شده که افراد رو از ورود به این حوزه منصرف کنید که به قول خودتون دست زیاد نشه
    امااااا
    در هر صورت موفق باشید

    1. میلاد مهری گفت:

      سلام ان شالله به زودی مطالب کامل تر اضافه میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *