مقالات آموزشی, نقاشی آبرنگ, وبلاگ

آبرنگ چیست؟ (همه چیز درباره نقاشی آبرنگ – قسمت اول)

آبرنگ چیست؟

نقاشی با آبرنگ

آبرنگ چیست؟

سلام خدمت شما هنردوستان و همراهان همیشگی سایت قلمتراش ،با توجه به افزایش چشمگیر هنر نقاشی با آبرنگ اینک تیم قلمتراش با انتشار مقالات آموزشی مرتبط با آبرنگ نقاشی می خواهد شما را در این زمینه یاری رساند. شما عزیزان در هر سطحی که باشید حتی اگر تاکنون آشنایی چندانی با نقاشی آبرنگ نداشته اید می توانید با دنبال کردن مقالات ما در این خصوص به هدف خود دست یابید. پس بهتر است قبل از شروع آموزش نقاشی با آبرنگ در ابتدا شما را با مباحث ابتدایی این موضوع آشنا کنیم. برای رسیدن به هدف نهایی و شناخت کامل درباره آبرنگ حتما مقالات مربوطه را دنبال کنید.

تعریف آبرنگ

آبرنگ یکی از مدیوم های نقاشی است یا به صورت ساده تر رنگ هایی هستند که با آب ترکیب و بر روی کاغذ استفاده می شوند.( آب و رنگ ) این رنگ ها به دلیل داشتن جلوه های چشمگیر و زیبای عمق که از رنگابه های ظریفش به دست می آید و همچنین سهولت در حمل و نقل و نیاز به ابزار بسیار کم ( یک جعبه رنگ، قلم مو و یک صفحه کاغذ) ،باعث شده امروزه در سراسر جهان بیش از هر رنگ دیگری مورد استفاده باشد. 

حال که دانستیم این ماده پر کاربرد چیست پس بهتر است در زمینه پیدایش آن نیز اطلاعات کسب کنیم.

تاریخچه نقاشی آبرنگ

همانطور که می دانید هر هنری دارای پیشینه قدیمی است که مربوط به سالیان بسیار دور می باشد، از این رو هنر نقاشی با آبرنگ نیز مربوط به دوران کهن است که این نتیجه با توجه به نقاشی های درون غار اروپایی پله لیتیک و نگارنوشت های مصریان به دست آمده است. که در کل می توان تاریخ بهره مندی از این رنگ ماده را به دوران رنسانس ارتباط داد که از آن زمان شروع و تاکنون ادامه دارد.

حال اگر بخواهیم به صورت دقیق شروع کننده نقاشی با آبرنگ را معرفی کنیم می توان گفت آلبرشت دورر (نقاش آلمانی ۱۵۲۸-۱۴۷۱) اولین کسی است که اوایل سده شانزدهم از آبرنگ برای مطالعاتش در زمینه حیوانات و مناظر بهره گرفت اما به دلیل استفاده نادر از این رنگ ماده کسی توجه چندانی به استفاده از آبرنگ در کار خود نپرداخت تا اینکه در سده ۱۹ میلادی ترنر به عنوان اولین هوادار آبرنگ مدرن مطرح شد.

بعد از فراز و نشیب هایی در زمینه تاریخچه آبرنگ در سال ۱۸۳۲ دوتن از افراد معروف به نام های ویلیام وینزور و هنری نیوتن با ابداعی جدید موسوم به آبرنگ مرطوب به کار پرداختند و باعث تولید رنگ های قرصی شدند. شاید با مطالعه در سایت های دیگر در زمینه تاریخچه نقاشی آب رنگ متوجه شده باشید که این هنر زیبا دارای تاریخچه کوتاهی است که اطلاعات دقیق تری درباره آن در دسترس نیست، پس ما هم با توجه به اطلاعات موجود به بیان خلاصه ای از این تاریخ برای شما بزرگواران پرداختیم.

انواع آبرنگ

آبرنگ ها همانند دیگر مواد هنری از نظر نحوه استفاده به سه دسته آبرنگ های خشک، مایع و مرطوب تقسیم بندی می شوند که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود می باشند.

* ابرنگهای قرصی و بلوکی (انواع خشک) : یکی از پراستفاده ترین نمونه آبرنگ هاست که توسط هنرمندان بسیاری مورد  استفاده می باشد که از دلایل آن می توان به این موارد اشاره کرد، رنگ های قرصی برای استفاده در زمان سفر ایده آل می باشند زیرا تعداد رنگهای بسیاری را می توان در یک جعبه کوچک جای داد بدون اینکه آسیبی به رنگها وارد شود، همچنین برای کنترل رنگ در زمان استفاده مناسب می باشند که به راحتی می توان میزان رنگ مورد نظر را کاهش یا افزایش داد. پس در حالت کلی ویژگی های بارز آبرنگهای قرصی و بلوکی را می توان حمل آسان آنها و تعداد زیاد طیف رنگی و کنترل قدرت رنگ با انها را نام برد.

** آبرنگهای مرطوب (گواش) و آبرنگهای تیوپی (مرطوب) : آبرنگهای تیوپی مناسب برای نقاشان و هنرمندانی است که به صورت مدام کار می کنند و نیاز به حجم زیادی از رنگ ها دارند زیرا رنگابه های رنگ های تیوپی نسبت به رنگهای قرصی پررنگ تر هستند و با سرعت بیشتری ساخته می شوند. پس در مجموع می توان گفت رنگ تیوپی طرفداران بیشتری،به دلیل حجم زیاد، رنگدانه بیشتر و سرعت ساخت بیشتر دارد. گواش نیز که یک نوع آبرنگ مات به حساب می آید در این دسته قرار می گیرد و تفاوت گواش و رنگ تیوپی این است که گواش در داخل ظرف شیشه ای نگهداری می شود که به دلیل قرار گرفتن در معرض هوا زودتر خشک می شود اما آبرنگ تیوپی کمتر در معرض هوا و نور می باشد که همین امر استفاده از رنگ  تیوپی را نسبت به گواش افزایش می دهد.

*** آبرنگهای جوهری 

بهترین مارک آبرنگ

معرفی محصولات برتر آبرنگ

در مقاله آبرنگ چیست؟ همانطور که بیان کردیم می خواهیم شما را با تمام نکات مورد نیاز در زمینه نقاشی آبرنگ آشنا کنیم .تا اینجا همانطور که مطالعه فرمودید، فهمیدیم که آبرنگ چیست ، تاریخچه آن مربوط به چه دورانیست و همچنین با انواع آبرنگ آشنا شدیم، حال می خواهیم شما را با محصولات برتر آبرنگ موجود در بازار آشنا کنیم. اسامی آبرنگ های موجود : آبرنگهای اشمینگ، افرا، رپین، وینزور ،پلیکان، آقامیری، لیگوو، سن پترزبورگ و پنتل

جهت کسب اطلاعات در مورد هر آبرنگ و همچنین شیوه خرید و قیمت آبرنگ ها به ادامه مطالعه بپردازید.

آبرنگ آقامیری  سال های متمادی است که در ایران اقدام به ساخت و تولید آبرنگ های حرفه ای و سنتی کرده و بعد از فروش موفق و استقبال بسیار خوبی که از آبرنگ های آن شده و اساتید مختلف به تایید بر کیفیت و رنگ بندی ان زدند آخرین محصولات خود را به صورت قرص های تک رنگ در ۴۸ رنگ مختلف عرضه کرده است. جهت مشاهده تمامی محصولات از این برند به مشاهده کادر روبرو بپردازید.

آبرنگ اشمینگ از بهترین نمونه آبرنگهای است که در برابر نور مقاومت زیادی دارد و اثر رنگ ها به مرور زمان کم رنگ نمی شوند همچنین اگر هنرمندی می خواهد نقاشی که با آبرنگ می کشد ماندگاری رنگ بالایی داشته باشد می تواند با خیال راحت به استفاده از آبرنگ های برند اشمینگ بپردازد. از دیگر ویژگی بارز آنها این است که گاهی پیش میآید که شما رنگی را استفاده میکنید و کمی از آن باقی می ماند و این اتفاق باعث دور ریز شدن رنگ ها میشود ولی نکته قابل توجه این است که آبرنگهای اشمینک با فرمولی منحصربه‌فرد و بهینه‌سازی شده ساخته شده اند که قابلیت استفاده‌ی مجدد از این قرص‌ها پس از خشک شدن را دارد و این امر باعث کند شدن روند کم شدن آبرنگ شما میشود.

آبرنگ سن پترزبورگ ، از نمونه مدیوم هایی است که قابل استفاده برای همه سطوح چه حرفه ای و چه مبتدی می باشد. آبرنگ سنپترزبورگ دارای کیفیت بالاست که به نقاشی هنرمند درخشش خاصی می بخشد و باعث ماندگاری طولانی مدت اثر می شود. این نوع آبرنگ دارای رنگدانه های خاص با بالاترین کیفیت است که رنگهایی شفاف و درخشان دارند و به نقاشی جلوه ای زنده و پرانرژی میدهد.

دوستان گرامی به دلیل حجم بالای محصولات هر برند برای مشاهده محصولات بقیه برندهای آبرنگ لطفا بر نام هر مارک در زیر کلیک کنید.

آبرنگ وینزور ،   آبرنگ افرا،   آبرنگ پلیکان،   آبرنگ لیگوو،   آبرنگ پنتل و آبرنگ رپین

آموزش نقاشی تکنیک آبرنگ گام به گام و به زبان فارسی

موارد استفاده از آبرنگ

آبرنگ ها به دلیل کیفیت و ساختار مناسبی که دارند در زمینه نقاشی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند که علاوه بر نقاشی های زیبایی که با این مدیوم ترسیم شده اند، موارد کاربردی دیگر آن را می توان استفاده برای تذهیب کاری نسخه های خطی، کارت دعوت، طراحی گل و گیاه، رنگ آمیزی پاسپارتو، رنگ آمیزی عکس های سیاه و سفید، ایجاد نقش ابر و باد و دیگر موارد ذکر کرد.

کاربرد آبرنگ در تذهیب کاری را می توان در اسناد و مدارک مذهبی اروپا مشاهده کرد که بیشتر برای تزیین و جذاب کردن متن به کار می رفته و می تواند با خوشنویسی هم تلفیق شود. در زمینه طراحی گل و گیاه کاربردش به نحویست که هم نقاشان و هم علاقمندان به طبیعت را به صورت یکسان به خود جلب می کند. رنگ آمیزی پاسپارتو (رنگ آمیزی حاشیه ها) کاربرد دیگریست که از دوران ویکتوریا مورد توجه و پسند بوده است و ترکیبی از سیاه، طلایی و نقره ای با نوارهای آبرنگ جلوه خاصی ایجاد می کند. استفاده از آبرنگ برای رنگ آمیزی دستی عکس های سیاه و سفید کاربرد دیگریست که بسیار مورد توجه می باشد زیرا رنگ های حاصل بسیار ظریف تر از رنگهای چاپی هستند. 

سایت مرجع آموزش نقاشی آبرنگ در ایران

 مرجع آموزش نقاشی آبرنگ در ایران تنها سایتی است که به صورت کاملا اختصاصی در زمینه نقاشی با آبرنگ فعالیت می کند. در این سایت تمامی تکنیک های آموزشی نقاشی آبرنگ در قالب فیلم، کتاب، مجله و مطالب آموزشی به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد. علاوه بر این در این سایت می توانید اطلاعات بسیاری در زمینه آبرنگ کسب کنید. جهت مشاهده سایت بر لینک سایت مرجع آموزش نقاشی آبرنگ در ایران کلیک کنید.

قابل توجه شما بزرگواران امیدواریم تا اینجا مقاله مذکور اطلاعات لازم را در اختیارتان گذاشته باشد اگر مطالب ما را پسندید و می خواهید اطلاعاتتان را تکمیل کنید پس با مقالات بعدی ما در زمینه معرفی لوازم آبرنگ ،تکنیک های خاص آبرنگ و شیوه نقاشی با آبرنگ با ما همراه باشید.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم ،لطفا ما را از نظرات خود جهت ارائه خدمات بهتر  از طریق راه های ارتباطی مطلع سازید.

 

1 دیدگاه در “آبرنگ چیست؟ (همه چیز درباره نقاشی آبرنگ – قسمت اول)

  1. elhamjalali45-6138 گفت:

    بسیار عالیه من هم از ارسال وسایل ابرنگ وهم از بموقع رسیدن وبسته بندیش وقیمتهای مناسبش و.. راضیم
    خیلی ممنون از زحمتتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *