اخبار و اطلاعات, وبلاگ

قلمتراش ملیله نقره و استاد تقی رنگرز

قلمتراش ملیله نقره و استاد تقی رنگرز

.

قلمتراش ملیله نقره و استاد تقی رنگرز

.

در زنجان و در بین استادان بزرگ و نامدار قلمتراش سازی ایران همیشه نامی از استاد تقی رنگرز جاودانه خواهد ماند این استاد بزرگ چاقو سازی که سبک خاصی ازکار را دارد نوعی از قلمتراش خوشنویسی بسیار زیبا و با اصالت با جنسی از دسته نقره و ملیله کاری شده میسازد این نوع قلمتراش ها دو تیغه بوده و هم چنین یک قیچی کوچک در انتهای چاقو قرار داده شده که همه اینها باهم جمع شده و در دسته جای میگیرند.

استاد تقی رنگرز قلمتراش ساز چیره دست زنجانی تلفیقی از هنر منحصر به فرد ملیله کاری و تکنیک چاقو سازی را باهم می آمیزد تا محصولی منحصر به فرد شکل دهد به نام قلمتراش ملیله کاری شده که اوج هنر و خلاقیت ایرانی را به نمایش می گذارد

.

قلمتراش نقره و ملیله تقی رنگرز

.

با گذری از خاطرات گزارشگر خوش ذوق خبرگزاری مهر همراه میشویم که در بازه دوران کهنسالی استاد رنگرز اینچنین نوشته اند: 

((مغازه ای سوت و کور و منظم که هر روز با صدای کوره و سوهان و فلزکاری هنرمند مُسن جانی دوباره می گیرد. هنرمندی پا به سن گذاشته با قدی بلند و لاغر اندام و موهای جوگندمی تنک که بخشی از آن روی شعله هنگام کار سوخته است.

 صنایع دستی رنگرز منحصر به فرد است، محدود استادکاران بجا مانده در این هنر، او را با قلمتراش دسته ملیله می شناسند . قلمتراش و قیچی کارهای مختص اوست.))

تقی رنگرز متولد 1324 در زنجان بوده نام پدرش استاد اسماعیل قلمتراش ساز بوده ایشان در محله غریبه متولد شده اند و 6 کلاس تحصیلات خود را در مدرسه های خاقانی و فردوسی و هدایت خوانده اند.

در سن 13 سالگی پیش استاد بحری از چاقو سازهای به نام زنجان مشق شاگردی کرده و هنر قلمتراش سازی را آموخته است و سپس نزد پدر مشغول به کار شد خانواده رنگرز مبدع ساخت قلمتراش های دسته ملیله و قیچی دار هستند و اصالت این محصولات را در کارهای استاد رنگرز می توان دید.

.

قلمتراش دسته ملیله نقره رنگرز

.

 قلمتراش های رنگرز روی دستش نمی ماند ، قلمتراش ها ممهور به مُهر “عباس ” هستند چرا که او همچنان ارادت به پدر دارد و هرگز دلش نمی خواهد نام خود را بر روی قلمتراش ها حک کند. مشتری ها سفارش می دهند و در نوبت می مانند تا کار تحویل داده شود؛ اغلب یا کلکسیون دارهستند یا خطاط

استاد رنگرز از معدود استادانی است که به روش سنتی قلمتراش خطاطی میسازد و معتقد است استفاده از ابزرا سنتی و قدیمی کیفیت ساخت را بالاتر برده علوه بر آن عشق و هنر و خلاقیت استاد را در محصول به جاودانه یادگاری می دهد به دلیل زمان و کیفیت بالایی که در ساخت این قلمتراش ها وجود دارد قیمت بالاتری نسبت به چاقو های ساخت ماشین و دستگاه دارند.

دسته های قلمتراش رنگرز از نقره خالص بوده و هنر ملیله کاری هستند ساخته توانمند هنرمند نقره ساز استاد کاظمیان مقدم هستند او و پدرش مشتری خانوادگی کاظمیان هستند و هیچ گاه اصالت کارهای خود را برای مقداری سود بیشتر از بین نبرده اند.

تقی رنگرز

.

 در رابطه با تاریخچه حرفه اش می گوید: آنطور که پدرم می گفت افرادی بنام “چلنگر” بودند که تفنگ و انواع لوازم ریزو درشت می ساخته، پس از مدتی چلنگری از چاقو سازی جدا شد و چاقو ساختن رونق گرفت، آن وقت ها ناخنگیر نبود و چاقوهایی با قیچی تولید می شد.

 

3 دیدگاه در “قلمتراش ملیله نقره و استاد تقی رنگرز

  1. رضا سرافراز گفت:

    سلام.لطفا1.پاسخ تماس های بنده رابدهید …2.قیمت قلمتراش های استاد رنگرز را روی سایت مرقوم بفرمایید.3.تبریک میگویم که اولین سایت فروش قلمتراش ایران را افتتاح کردید.بنده باسایت ها وپیج های زیادی در ارتباط هستم ولیکن کار شما اصطلاحا تمیزوشسته ورفته است.
    Sarafraz

    1. ghalamtarash گفت:

      سلام به روی چشم. در خدمتتان هستیم استاد. لطفا با شماره های 09137218280 و 09210424139 تماس بگیرید.

  2. somayeh گفت:

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *