مقالات آموزشی, وبلاگ

انواع پالت رنگ در نقاشی و کاربرد آنها

انواع پالت رنگ در نقاشی

انواع پالت رنگ و انتخاب آنها در پروژه های خاص

نقاشی، هنر بسیار جذاب و پرطرفداری است که علاوه بر جنبه سرگرمی و رشد خلاقیت فرد به عنوان یک شغل درآمدزا نیز محسوب می شود. نقاشی دارای تکنیک های مختلف است که هر تکنیک ابزار و لوازم خاص خود را دارد اما در این میان وسایلی هستند که کاملا مشترک در انواع تکنیک می باشند، ابزاری همچون: قلم مو، پالت رنگ، رنگ، بوم یا صفحه نقاشی که این ابزارها با توجه به نیاز هنرمند برای سبک کار مورد نظرش خریداری می شود. در اینجا ما قصد معرفی انواع پالت رنگ و کاربرد هر کدام را داریم. تا شما خریدار عزیز اگر به تازگی می خواهید در این عرصه هنری قدم بگذارید، بدانید چه پالتی با توجه به سبک کارتان برایتان مناسب است.

در حالت کلی پالت ها از نظر جنس و شکل با یکدیگر تفاوت دارند که برخی از پالت ها برای رنگ روغن و برخی برای آبرنگ و گواش و برخی برای رنگ اکریلیک کارایی دارند. در ادامه ما به معرفی هر پالت و کاربرد آن برای متریال مناسب می پردازیم. 

انواع پالت رنگ در نقاشی

دسته بندی پالت بر اساس جنس پالت :

پالت کاغذی

انواع پالت رنگ در نقاشیپالت کاغذی

پالت های کاغذی که به نام پالت یکبار مصرف نیز شناخته شده اند از نمونه پالت با کارایی بسیار راحت است که برای هنرمندانی که نیاز به ترکیب رنگ زیاد دارند و در جایی هستند که برای شست وشوی پالت به آب دسترسی ندارند می تواند انتخاب ایده آلی باشد. این پالت همانطور که از نامش مشخص است از جنس کاغذ ساخت گردیده کاغذی که قابلیت نفوذناپذیری و مقاوم در برابر رطوبت دارد و هیچ گونه نشتی رنگ به صفحات دیگر را ندارد. یعنی در صورت استفاده کامل از سطح پالت شما می توانید به راحتی به جداسازی برگ پرداخته و به استفاده از صفحات دیگر بپردازید. 

این محصول مناسب برای رنگ روغن و رنگ اکریلیک بوده که نیاز شما را برای استفاده از یک پالت (بدون شستشو) مرتفع می‌سازد.

جنس ابن پالت‌ها از کاغذ روغنی یا کاغذ گیاهی هست.

پالت کاغذی برخلاف اسمش هرگز رنگها را از خود عبور نمیدهد و به خوبی در مقابل نفوذ آن‌ها مقاومت می کند.

از مشخصات ظاهری پالت های کاغذی می توان به داشتن فرم مستطیلی با حدود 30 تا 40 برگ اشاره نمود که برگ ها به راحتی از هم جدا می شوند.

پالت های کاغذی دارای مزایایی از جمله: سهولت در استفاده، سازگار با محیط زیست، دارای سطح کاغذ صاف و روکش چند لایه ای که هیچ گونه نشتی ندارد و رنگدانه بر روی آن جریان نخواهد داشت،  بدون نیاز به شست و شو، سهولت در حمل و قابل استفاده در انواع محیط، طراحی جذاب به این صورت که سوراخ دستی بیضوی بر آن امکان استفاده آسان را فراهم می کند، امکان جداسازی راحت برگ ها از هم و قیمت بسیار مناسب هستند.

تنها ایرادی که در پالت کاغذی می توان به آن اشاره کرد این است که برخی پالت ها جنس کاغذ مرغوبی ندارند و هنگام ترکیب رنگ ها با کاردک ممکن است پوسته پوسته شوند و بر متریال رنگی شما اثر بد بگذارد. 

اما در حالت کلی پالت یکبار مصرف کاغذی می تواند یک جایگزین مناسب برای پالت های قابل شست وشو در زمان و مکان های خاص باشد به ویژه برای افرادی که دسترسی به آب برای شستن مداوم پالت را ندارند.

پالت پلاستیکی

پالت پلاستیکی نقاشی

نمونه ای دیگر از پالت رنگ که کارایی بالایی دارند و اکثرا مورد استفاده هنرمندان قرار می گیرند پالت های پلاستیکی هستند این پالت به دلیل داشتن وزن بسیار سبک، قیمت مناسب و تنوع شکل بالا و قابل شست وشو بودن مورد توجه هنرمندان قرار دارد. پالت پلاستیکی از جنسی ساخت گردیده که به راحتی می توان آن را شست و به دفعات زیاد برای رنگ گذاری و ترکیب رنگ از آنها استفاده کرد. این نمونه پالت در شکل های مختلفی ساخته می شود که هرکدام کارایی خاص خود را دارند.

مثلا پالت هایی که به فرم تخم مرغی دارند برای آبرنگ، گواش و اکریلیک و پالت های تخت و صاف برای رنگ روغن مناسب اند که باز در این میان برخی پالت ها درب دار هستند که مناسب برای هنرمندانی هست که می خواهند ترکیب رنگ خاصی را ایجاد کنند و بعد از انها استفاده کنند که در این صورت پالت های درب دار برای این امر مناسب است.  

از مزایای پالت پلاستیکی داشتن صفحه ای سفید با حفره‌های کوچک برای قرص آبرنگ یا رنگ و بخش‌های وسیع‌تر برای ترکیب رنگ است که به راحتی و با قیمت بسیار کم تولید می‌شود همچنین این پالت ها بسیار سبک اند و به راحتی قابل جابجایی می باشند، اما ایرادی که می توان بر این جنس پالت وارد کرد این است که بعد از مدت ها استفاده ته رنگ و سایه‌ای از رنگ ها بر پالت باقی می ماند که بعد از مدتی سفیدی پالت را از بین می‌برد و خوب تمیز نمی‌شود و همچنین برخی از مدل این پالت کوچک هستند و کارایی زیادی را ندارند.
 اما در حالت کلی پالت پلاستیکی به دلیل داشتن قابلیت شست وشو و قیمت مناسب و سبک بودن، دارای کارایی بسیار بالایی است که بیشتر مناسب برای هنرمندانی است که در محیط خانه، آموزشگاه و کلا محیطی که دسترسی به آب دارند بسیار مناسب است.

پالت چوبی

انواع پالت رنگ در نقاشی

پالت های چوبی معمولا جنسی از ام دی اف دارند که توسط روکش عایق کاری شده اند تا در زمان کار رنگ جذب چوب نگردد. پالت چوبی به دلیل ساختار چوبی که دارد بیشتر برای تکنیک های رنگ روغن و اکریلیک مناسب هستند. این نمونه پالت نیز در اشکال مختلف ساخت می شود که هر کدام کارایی خاص خود را دارند. پالت های چوبی نیز دارای قیمت مناسب، سبک و خوش دست، قابل حمل آسان، قابل شست و شو و … هستند که برخی از هنرمندان از آنها استفاده می کنند.

ایرادی که برخی از پالتهای چوبی دارند این است که برخی از آنها رنگ را به خود جذب می کنند و باعث سفت و خشک شدن رنگ در زمان کار می شود. همچنین در صورت ماندن رنگ بر پالت شست وشوی آن سخت می شود.

در زمان خرید پالت اگر می خواهید پالت چوبی خریداری کنید حتما توجه کنید که سطح پالت روکش داشته باشد که در غیر اینصورت رنگ های نقاشی شما جذب پالت می شوند. 

در صورت خشک شدن رنگ روغن بر پالت به این روش می توانید به تمیز کردن پالت چوبی بپردازید:

در ابتدا با استفاده از کاردک رنگ های خیس و رنگ های خشک شده را از سطح پالت بردارید، توجه داشته باشید کاردک را محکم بر سطح پالت نکشید چون باعث ایجاد خش بر سطح چوبی می شود، سپس با استفاده از دستمال باقی رنگها را پاک کنید و بعد از آن با استفاده از قلم شوی، تینر یا مواد شوینده دیگر رنگهای مانده را پاک کنید و در صورتی که رنگی باقی ماند از سمباده نرم استفاده کنید در صورتی که نتیجه مطلوب برای تمیز کردن پالت را کسب نکردید مراحل پاکسازی را یکبار دیگر تکرار کنید تا سطح پالت شما به خوبی تمیز شود.

پالت فلزی

پالت رنگ نقاشیانواع پالت رنگ در نقاشی

پالت فلزی با طراحی و شکل های متنوع نمونه ای دیگر از پالت رنگ است که دارای کیفیت بالایی است و ویژگی های بارزی همچون سبک بودن، قابل حمل آسان، شست و شوی راحت می باشد. این پالت بیشتر برای رنگ های آبرنگ و گواش کارایی دارد به همین خاطر بیشتر برندهای معتبر همچون آبرنگ اشمینگ آبرنگ های خود را در جعبه های فلزی عرضه می کنند. با این حال میزان خریداری پالت فلزی توسط هنرمندان کمتر از دیگر پالت های رنگ است زیرا این نمونه ابزار هنری دارای قیمت نسبتا بالایی است که برخی بودجه کافی برای خریداری آن را ندارند.

 آبرنگ‌های حرفه‌ای قرصی شکل (یکی از حرفه ای ترین های آنها که تولید ایران میباشد آبرنگ افرا است )، اکثرا در جعبه های فلزی عرضه می شوند که روی در و داخل بسته آبرنگ صفحه‌ای برای ترکیب رنگ وجود دارد، که به رنگ سفید است و بخش‌هایی برای جداسازی رنگ‌ها دارد.

مزیت پالت فلزی، راحتی در تمیز شدن است و همچنین سبک بودن که مزیت خوبی برای افرادی است که در خارج از محیط خانه یا استودیو نقاشی می‌کنند.

پالت سرامیکی

پالت سرامیکی وندا

پالت سرامیکی از نمونه پالت فانتزی به شمار می آید زیرا دارای تنوع شکل بالا و طرح های مختلف و جذاب است که ابعاد گوناگونی نیز دارند. این نمونه پالت از جنس سرامیک یا چینی ساخت می شود که بیشتر برای افرادی مناسب است که در یک جا مثلا خانه یا کارگاه مستقر هستند و نمی خواهند به جابجایی ابزار بپردازند، زیرا این جنس پالت در صورت ضربه دیدن شکسته می شود و برخی از مدل پالت دارای وزن نسبتا سنگینی برای در دست گرفتن هستند. اما برخی مدل های پالت سرامیکی نیز قابلیت حمل را دارند. 

پالت چینی به دلیل ساختار ظریف و خانه های کوچکی که دارد بیشتر برای کار با آبرنگ مناسب هستند البته تذهیب کاران به دلیل ظرافت کاری که دارند، برای کار خود می توانند این نمونه پالت را به عنوان بهترین ابزار برای رنگ برداری یا ترکیب رنگ استفاده کنند. 

در حالت کلی پالت های سرامیکی به دلیل تنوع شکل بالا امروزه بسیار پرطرفدار شده اند که از جمله دلایل محبوبیت این مدل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جنس سرامیکی و لعابدار و قابل شست وشو بودن

 زمینه سفید رنگ و کاملا یکدست و بدون تغییر رنگ در گذشت زمان

قابلیت استفاده به عنوان ابزار تزیینی

ساخت شده در تنوع شکل زیاد و بسیاری موارد دیگر

برند وندا یکی از خلاق ترین برندها در ایران است که همواره به تولید ابزار هنری با طرح های خاص می پردازد و این طرح ها بر گرفته از طبیعت، حیوانات، انسان ها و … می باشد و هر کدام دارای مخاطب خاص خود است که پالت های سرامیکی موجود در سایت قلمتراش دات آی آر همگی از برند وندا می باشند.

—————————————————————————————————————————-

**جهت مشاهده انواع پالت رنگ و کسب اطلاعات لازم درباره هر نمونه پالت در سایت قلمتراش دات آی آر به لینک پالت نقاشی مراجعه کنید.**

—————————————————————————————————————————-

انواع پالت رنگ در نقاشی

دسته بندی پالت بر اساس کاربرد :

پالت آبرنگ

نقاشی با آبرنگ معمولا در بین هنرمندان محبوبیت خاصی دارد از این رو تولید کنندگان ابزار هنری توجه ویژه ای برای ساخت وسایل مورد نیاز نقاشی آبرنگ دارند. در بین این وسایل پالت یکی از ابزارهای کاربردی است که وجود آن در بین وسایل نقاشی برای ترکیب رنگ و رنگ گذاری ضروری می باشد.

پالت های مخصوص آبرنگ معمولا دارای ظاهری ساده هستند که ممکن است خانه های رنگ به صورت چهارگوش یا دایره های کم عمق باشند و از نظر جنس بهترین نمونه های پالت برای کار با آبرنگ، پالتهای فلزی، پلاستیکی و سرامیکی  می باشند زیرا این جنس ها قابلیت شست وشو دارند و امکان رنگ گذاری و ترکیب رنگ را به راحتی برای انواع آبرنگ فراهم می کنند. 

دوستان توجه داشته باشید که پالتهای کاغذی، چوبی و خیس مناسب کار با آبرنگ نیستند.

پالت آبرنگ

پالت گواش

گواش هم مانند آبرنگ جزء متریال آب پایه محسوب می شود که پالت های مورد استفاده برای آبرنگ قابل کاربرد برای گواش و حتی رنگ های اکریلیک نیز می باشند با این تفاوت که پالت گواش دارای خانه با عمق بیشتر است.

از نظر جنس نیز پالتهای گواش می توانند دارای جنس از پلاستیک یا سرامیک و بعضا فلزی باشند. 

پالت گواش بیشتر به نام پالت تخم مرغی شناخته می شود که خانه های آن به صورت گرد با عمق مناسب هستند.

پالت سرامیکی تخم مرغی وندا

پالت رنگ روغن

پالت رنگ و روغن اکثرا به شکل بیضی و در سایز بزرگ ساخته می شوند که زمینه مناسب را برای ترکیب رنگ ها و رنگ گذاری فراهم کند. معمولا جنس پالت رنگ روغن از پلاستیک یا چوب است که با توجه به سلیقه هنرمند خریداری می شود.  

پالت رنگ و روغن به پالت باب راس نیز معروف هستند زیرا این هنرمند در زمان نقاشی، پالت بیضی شکل بزرگی را برای ترکیب رنگها در دست خود می گرفتند و به خلق آثار جذاب می پرداختند.

برای نتیجه گیری بهتر در ترکیب رنگ ها و رنگ گذاری بهتر است پالت سفید رنگ خریداری کنید تا نتیجه مطلوب از ترکیب رنگ ها را مشاهده کنید. 

همچنین در صورت خرید پالت چوبی برای رنگ روغن حتما پالت روکش دار تهیه کنید زیرا پالت چوبی خام، رنگ را به خود جذب می کند و کیفیت رنگ را ضعیف می کند

پالت رنگ روغنچه پالت رنگی بخریم؟

با مطالعه متن بالا به خوبی متوجه شده اید که برای کار با هر متریال رنگی چه نوع پالتی مناسب است. پس در یک نتیجه گیری کلی می توان گفت برای خرید پالت حتما به موراد زیر توجه داشته باشید:

اگر با متریال آب مانند (آبرنگ، گواش و اکریلیک ) کار می کنید حتما پالت های قابل شست وشو خریداری کنید. 

برای نتیجه گیری بهتر در ترکیب رنگ ها حتما پالت سفید رنگ تهیه کنید. چون پالت های رنگی، خطای دید در رنگ را ایجاد می کنند.

اگر در ابتدای کار در نقاشی هستید به خرید پالت های پلاستیکی با قیمت مناسب بپردازید.

اگر می خواهید ترکیب رنگ های خاصی را ایجاد کنید و بعدا باز به استفاده از رنگها بپردازید حتما به خرید پالت درب دار بپردازید.

!!! در کلام آخر، در صورتی که بودجه کافی برای خرید پالت را ندارید به راحتی میتوانید از ظرف و ظروف یا وسایلی که در اختیار دارید به عنوان پالت رنگ استفاده کنید، پالت یا ظرفی که استفاده می‌کنید باید روشن و سفید باشد. چون برخی رنگ ها مانند رنگ‌های آبرنگ شفاف هستند، که اگر ظرف یا پالت رنگی باشد، نمی‌توانید ترکیب رنگ صحیحی داشته باشید.

انواع پالت رنگ در نقاشی

—————————————————————————————————————————-

اگر می خواهید به خرید پالت بپردازید و نمی دانید از کجا خریداری کنید پیشنهاد این است که با مراجعه به لینک پالت رنگ در سایت قلمتراش دات آی آر می توانید به مشاهده انواع پالت و خصوصیات و قیمت انها بپردازید و در صورت تمایل به خرید اقدام کنید. 

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و پیگری خرید خود می توانید با تیم پشتیبانی سایت قلمتراش دات آی آر تماس بگیرید.

—————————————————————————————————————————-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *