آموزش کار با رزین اپوکسی

آیا رزین اپوکسی عایق الکتریکی است؟

آیا رزین اپوکسی عایق الکتریکی است؟

آیا رزین اپوکسی عایق الکتریکی است؟ رزین های اپوکسی چه کاربردهایی دارند؟ موارد استفاده رزین های اپوکسی در صنایع چیست؟ برای یافتن پاسخ این سوالات این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

رزین های اپوکسی به طور گسترده ای به عنوان ماده عایق در کاربردهای الکتریکی و الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند. آن ها به عنوان چسب ، درزگیر ، روکش ، آغشته کننده ، قالب سازی و بسیاری موارد دیگر به کار می روند تا عایق کاری بدون خلا را در اطراف اجزای آن تشکیل دهند. انتخاب فرمول اپوکسی خاص برای یک برنامه خاص نه تنها نیاز به درک خواص مطلوب دی الکتریک دارد بلکه بسیاری از خصوصیات دیگر مانند مقاومت فیزیکی و مکانیکی ، مقاومت شیمیایی ، محدوده دمای کار و حرارت ، پایداری بعدی و مقاومت در برابر شوک و لرزش نیز لازم است.

انواع رزین های اپوکسی برای کاربردهای الکتریکی و الکترونیکی

رزین های اپوکسی برای کاربردهای الکتریکی و الکترونیکی را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد: اپوکسی با مواد پخت کننده نوع آمین و آن هایی که همراه با سیستم های پخت انیدرید هستند. سیستم های رزین اپوکسی که حاوی آمین است بیشتر به عنوان چسب ، درزگیر ، آغشته کننده و پوشش استفاده می شود. ترکیبات اپوکسی انیدید در درجه اول برای اهداف محوطه سازی به کار می رود ، به ویژه برای کاربردهایی که تقاضای دمای بالایی دارند یا از حجم زیادی استفاده می کنند.

سرعت بالای ارائه شده توسط فرمولاسیون های اپوکسی قابل پخت با اشعه ماوراء بنفش باعث افزایش محبوبیت آن ها در برنامه های اتصال بالا ، آب بندی و پوشش شده است. امروزه انواع ترکیبات قابل پخت با اشعه ماوراء بنفش ارائه می شودکه می توانند در کمتر از یک دقیقه در دمای محیط و در حضور اکسیژن پخت شوند.

خواص دی الکتریک مواد عایق اپوکسی

    اندازه گیری توانایی ماده عایق در مقاومت در برابر عبور جریان الکتریکی از طریق ضخامت یک نمونه جامد در شرایط مشخص است. اپوکسی پر نشده معمولی دارای مقاومت در برابر حجم بیشتر از ۱۰۱۰ اهم-سانتی متر در ۲۵ درجه سانتیگراد است.

تمام خواص آن ، تا حدودی تحت تأثیر دما و افزودن پرکننده های معدنی مانند سیلیس ، آلومینا و شیشه قرار می گیرند. به همین دلیل ، طراحان تمایل دارند از بالاترین مقادیر برای مقاومت در برابر حجم و سطح ، مقاومت دی الکتریک و مقاومت قوس  و کمترین مقادیر برای ثابت دی الکتریک و ضریب افت استفاده کنند.

عایق الکتریکی

عایق الکتریکی اپوکسی

امروزه ترکیبات اپوکسی برای هر نوع عایق الکتریکی ارائه می شود. آن ها شامل ترکیبات پخت آمین و انیدرید و همچنین خط ابتکاری محصولات پخت UV هستند. خط تولید شامل ترکیباتی است که از دمای کرایوژنیک تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد استفاده می شود.

عایق های رزین اپوکسی

برای مدت های طولانی ، پرسلن تنها ماده ای بود که برای اهداف عایق کاری استفاده می شد ، اما این ماده دارای معایب بسیاری است. بسیار شکننده است ، ترکیب قطعات فلزی در ظروف چینی بسیار دشوار و مشکل ساز است و دارای دقت ابعادی کم و کاستی های نسبتاً بزرگ در زمینه طراحی است.

پس از جنگ جهانی دوم ، با ظهور مواد مصنوعی در بازارهای جهانی ، تغییرات سریع رخ داد ، اما این به دلیل رزین اپوکسی  است که از طراحی فشرده پشتیبانی می کند در آخرین زمان ممکن و همچنین دقت هندسی بالا و سهولت زیادی در پردازش برخوردار است.

مقایسه قدرت مکانیکی عایق های چینی نسبت به رزین اپوکسی

استحکام ضربه عایق های چینی نسبت به رزین اپوکسی چند برابر کمتر است. به دلیل همین استحکام ضربه زیاد است که عایق های رزینی ریخته گری  در شرایط اتصال کوتاه و همچنین در هنگام حمل و نقل و نصب و مونتاژ عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.

از آنجا که دقت در رزین اپوکسی در طول فرآیند بسیار زیاد است ، دیگر نیازی به کار اضافی برای تصحیح ابعادی یا لعاب سطحی نیست.

برای داشتن استحکام مکانیکی یکسان در هنگام استفاده از اختلافات احتمالی ، می توان قطر عایق رزین اپوکسی را به نصف و وزن آن ، را به یک سوم تا نیمی از عایق های چینی کاهش داد.

به دلیل عدم لعاب روی سطح بیرونی ، امکان ترک خوردگی یا شکستگی سطح وجود ندارد.

به لطف چسبندگی زیاد رزین های اپوکسی ، قطعات فلزی را می توان درون عایق ها تهیه کرد که یک جزء جامد را از بین می برد ، درپوش ها یا درپوش های اضافی را از بین می برد و باعث می شود که از کل عایق برای مقاصد عایق استفاده شود.

مقاومت الکتریکی رزین اپوکسی

 مقاومت دی الکتریک رزین اپوکسی زیاد است ، همچنین به دلیل پرکننده غیر آلی در رزین ، مقاومت قوس بسیار خوبی دارد.

از آنجا که می توان قطعات فلزی را درون عایق ریخت و یک جزء جامد را نصب کرد و همچنین نصب بهتری داشت ، در ولتاژهای بالا از تخلیه تاج جلوگیری می کنند و بنابراین می توان فاصله خزش را افزایش داد.

بنابراین وقتی که ولتاژ به طور مساوی اعمال می شود ، می توان کلی وزن عایق ها را کاهش داد.

 در صورت قوس زنی سطح بالا عایق رزین اپوکسی به دلیل نداشتن لعاب و پرکننده غیر آلی ، خرابی نخواهد داشت به گونه ای که قوس نهایی ممکن است فقط روی سطح اثر بگذارد و ممکن است به راحتی تمیز شود ، این خاصیت عایق های رزین اپوکسی به این ترتیب عمر طولانی ، نگهداری کم و خاموشی های کوتاه را فراهم می کند.

نوآوری و ساخت محصولات با خاصیت عایق الکتریکی با رزین های اپوکسی

رزین های اپوکسی از پلیمرهایی هستند که در مهندسی برق بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال از آن ها برای خطوط انتقال نیرو یا برای ساخت توربین ها و واحدهای کنترل استفاده می شود. اینها زمینه های کاربردی هستند که اپوکسی ها سیستم های ایده آل را ارائه می دهد.

از آنجا که محصولات اپوکسی با خاصیت عایق الکتریکی فوق العاده ، به ویژه برای کاربردهای دارای ولتاژ بالا و فضای باز ، مشخص می شوند. آن ها برای تولید قطعات بزرگ استفاده می شوند ، به دلیل داشتن مواد پر کننده مناسب ، الزامات محافظت در برابر شعله را برآورده می کنند و از مقاومت مکانیکی بسیار مناسبی برخوردار هستند. طبقه بندی رزین ها تا کلاس گرمای H (حداکثر ۱۸۰ درجه سانتیگراد) امکان پذیر است.

 موارد استفاده رزین های اپوکسی در صنایع برق

   رزین های اپوکسی مقاوم در برابر مواد شیمیایی با حداقل انبساط حرارتی ، مقاومت حرارتی بالا و همچنین خواص عایق الکتریکی عالی به عنوان مثال هنگام ریختن کانکتورهای ولتاژ بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

    رزین های اپوکسی  برای ریخته گری استاتور درایوهای برقی مناسب هستند زیرا از هدایت حرارتی بالایی برخوردار بوده و از نظر شعله مقاوم هستند. انعطاف پذیری لازم تا دمای کار مداوم ۱۵۰ درجه سانتیگراد پایدار است.

    رزین های اپوکسی سخت اولین انتخاب برای ساخت سنسورها است. آن ها به دلیل مقاومت حرارتی و شیمیایی خوب و همچنین خواص عالی جریان آن ها مشخص می شوند.

ساخت محصولات با خاصیت عایق الکتریکی با رزین های اپوکسی

ساخت محصولات با خاصیت عایق الکتریکی با رزین های اپوکسی

    از رزین ها به عنوان ترکیب ریخته گری در واحدهای کنترل الکترونیکی برای ابزارهای ماشین آلات استفاده می شود. مزایای آن ها انبساط حرارتی بسیار کم و همچنین مقاومت شیمیایی بالای آن ها در برابر روان کننده های خنک کننده است.

شیمی رزین اپوکسی در صنایع الکترونیک

   رزین های اپوکسی به دلیل خواص الکتریکی و مکانیکی عالی و همچنین قابلیت محافظت در برابر مواد شیمیایی و درجه حرارت بالا از محبوبیت گسترده ای در صنایع الکترونیک برخوردار هستند. استفاده از آن ها محافظت از اجزای الکتریکی در برابر گرد و غبار ، رطوبت و مدارهای کوتاه را امکان پذیر می کند ، و از آنجا که رزین های اپوکسی استاندارد از هدایت حرارتی بهتری نسبت به هوا برخوردار هستند ، از بین بردن کارآمدتر گرما از اجزای سازنده ، باعث افزایش عمر خدمات می شوند.

رزین اپوکسی در صنایع الکترونیک

کاربرد رزین اپوکسی در صنایع الکترونیک

امروزه طیف گسترده ای از سیستم های مختلف رزین مبتنی بر اپوکسی موجود است که طیف گسترده ای از خواص مختلف را ارائه می دهد. فرآیند پخت رزین های اپوکسی به طور کلی کند است ، اما طیف وسیعی از سرعت های مختلف درمان و خصوصیات قابل استفاده با استفاده از آمین ها ، پلیمرهای اصلاح شده با آمین یا پلی آمیدها به عنوان سخت کننده ها به دست می آیند.

استفاده روزافزون از وسایل نقلیه برقی منجر به تغییر نیاز بازار برای بسیاری از رزین ها ، به ویژه اپوکسی ها شده است. از آنجا که بازار وسایل الکترونیکی یک بازار سریع در حال رشد است ، معیارهای مختلف عملکردی لازم برای قطعات آن ها به طور مداوم در حال تحول و بهبود است. رزین ها در بسیاری از بخش های در یک وسیله الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند.

جهت مشاهده محصولات و متریال های رزین اپوکسی و مواد وابسته لطفا به ین صفحه مراجعه کنید ( روی لینک کلیک کنید )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *