آموزش نقاشی با مداد رنگی, مقالات آموزشی, وبلاگ

دانلود رایگان کتاب آموزش نقاشی با مداد رنگی فارسی

کتاب و نکات آموزش نقاشی با مداد رنگی

نقاشی را میتوان در یک تعریف عامیانه ساده خلق هر نقشی با رنگ گفت هرچند در بین افراد مختلف بر هنری بودن یا نبودن نقاشی اختلاف نظرهایی هست و برخی خلق اثری را در حالت هنری نقاشی خوانده و برخی هر گونه نقش و نگاری که شکل پذیر را نقاشی می گویند.

ولی باید دقت داشت که بازی با رنگ ها و ایجاد آثار مختلف در هر قالبی و هر سطحی یک کار لذت بخش و دوست داشتنی است و ارگ به عنوان یک حرفه هم به ان نگاه نمیکنید به عنوان یک لذت بسیار ناب در زندگی میتوان به آن نگاه کرد.

نقاشی با مداد رنگی:

مدادرنگی یا مدادهایی که رنگ های مختلف دارند چون قابلیت ساخت اشکال و احجام و شکل و جان دادن به طرح ها را دارند بین مردم مقبولیت داشته و همه ما از زمن کودکی و از مقدمات آموزش ذوق و استعداد با مداد رنگی آشنایی پیدا کرده ایم.

در سال‌های اخیر نمایش نقاشی هایی که  با مداد رنگی کشیده شده اند در موزه‌ها و در کلکسیون های شخصی بسیار دیده می شود اگر شما به هر نحوی با آبرنگ و یا سایر لوازم طراحی و نقاشی آشنایی داشته باشید به خوبی می دانید که کار با مدادرنگی به دلیل سهولت در دسترس بودن و سادگی کار می تواند جذابیت داشته باشد.

قطعاً در زمانی که دارید این مقاله را می‌خوانید به دنبال روشها و تکنیکهای هستید که بتوانید نقاشی با مداد رنگی را فراگرفته و یا آن را بهبود ببخشید.

نقاشی با مداد رنگی دارای اصول و قواعد اولیه می‌باشد که ما در این مقاله به شما علاوه بر معرفی کتاب های آموزشی چندین نکته کاربردی برای بهبود تکنیک نقاشی خود ارائه می دهیم.

10 نکته کاربردی برای مبتدیان در شروع نقاشی با مداد رنگی:

10-نکته-در-شروع-نقاشی-با-مداد-رنگی

در اینجا به توصیه های کریستوفر دورانت (Christopher Durant) هنرمند مشهور بریتانیایی میپردازیم که برای مبتدیان بیان کرده است.

کریستوفر علاقمند به طراحی و نقاشی بوده ولی به لطف یکی از معلمان دوران دبیرستان که گفت تو هیچوقت هنرمند نمیشوی و در آن استعداد نداری نقاشی و طراحی را کنار گذاشت و در آینده بر اساس علاقه خود مجدد شروع به این حرفه کرد و با تلاش و پشتکار به یکی از مدرسان برتر نقاشی با مدادرنگی تبدیل شد که در کتاب های زیادی آثار او وجود دارد.

در اینجا فهرستی از نکات برتر آموزشی و کاربردی در نقاشی با مدادرنگی را بیان میکنیم که امیدوارم راهگشا و الام بخش بسیاری از نوآموزان و علاقمندان به این رشته باشد.

1- هدف خود را از نقاشی با مدادرنگی تعیین کنید و از آن درک قابل قبولی داشته باشید:

در شروع کار کردن با مداد رنگی همیشه ترسی داشتم که نگران بودم کارهایم خراب شود یا نتوانم آن چیزی که علاقمند هستم را اجرا کنم.

هیچ گاه اشتباه نکنید مدادهای رنگی ابزاری سخت هستند که میتوانید با انها نقاشی بکشید ولی سعی کنید در کارهایتان مخاطبانتان را راضی کنید تا امکان فروختن آنها را داشته باشید.

در ابتدا عاقلانه است که هنگام شروع به این مسیر فکر نکنید، تمرکز توجه خود بر بهبود و تقویت مهارت های خود بسیار مهم است، اما همیشه داشتن اهداف آینده خوب است و هر فردی در این بخش اهداف جداگانه ای خواهد داشت که مختص شماست.

مداد رنگی ایده همه افراد برای سرگرمی یا وسیله ای نیست که همه باید انتخاب کنند و با آن ادامه دهند، این انتخابی است که در ابتدا ممکن است از آن خوشتان نیاید یا انتخابی است که در نهایت می تواند زندگی شما را تغییر دهد، اگر به آن پایبند باشید و به اندازه کافی خوب شوید و کار و پشتکار داشته باشید تمام بهترین چیزهای دنیا زمان بر است، مداد رنگی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نترسید و تلاش کنید و با پشتکار به اهدافتان نزدیک شوید.

2- مدادرنگی های گران قیمت از شما هنرمندان برتری نمیسازند:

زمانی که شروع به کار کردم از این مفهوم رنج می بردم. از بسیاری از هنرمندان می‌پرسیدم که از چه مدادی استفاده کرده‌اند، به این امید که اگر بتوانم آنها را بخرم، فوراً بهتر می‌شوم، متأسفانه اینطور نیست و این فکر اشتباهی است.هیچ شکی وجود ندارد که مدادهای هنری گران قیمت دارای درجه کیفیت بالاتری هستند، اما فوراً توانایی استفاده از آنها را به شما هدیه نمی‌دهند. مانند این است که شما در امتحان رانندگی قبول نشده اید و میخواهید یک فراری بخرید، و اگر می‌توانستید آن را بخرید، احتمالاً با آن تصادف می‌کردید.

در شروع کارتان از مدادهای رنگی متوسط و نیمه حرفه ای استفاده کنید و زمانی که قدرت کنترل انها را بدست آورید به سراغ مدادهای حرفه ای تر و گران قیمت بروید. ولی باید این موضوع را در نظر گرفت که انتخاب مداد سلیقه ای است، شما میتوانید از مدادی استفاده کنید که سایرین به ان علاقمند نیسستند یا مثلا از نوع کاغذ و مقوایی استفاده کنید که شاید هنرمندان دیگر به ان توصیه نمی کنند. انتخاب ابزار مناسب خودتان را با آزمون و خطا بدست می اورید و فقط شما هستید که میتوانید تعیین کنید چه چیزی را دوست دارید و میتوانید با آن بهترین آثار را خلق کنید. اما چیزی که واضح است هرچقدر بیشتر آزمون و خطا کنید بهترین را بدست می آورید.

10-نکته-طلایی-در-نقاشی-با-مداد-رنگی

3- صبور باشید:

تجربه کار با مدادهای رنگی به خودی خود کند و زمان بر است پس بهتر است که صبور باشید و این صب رو حوصله را در خود پرورش دهید، هنرمندان زیاید هستند که در یک روز یک طرح را خلق کرده و تمام میکنند ولی بهترین حالت زمانی اتفاق می افتد که شما از خلق اثر خود لذت ببرید و با صبر  حوصله کار خود را تمام کنید.

از طرفی صرف وقت زیاد برای انجام یک کار شمارا خسته و کسل میکند و همچنین باید در نظر داشته باشید که کشیدن یک نقاشی مسابقه نیست! پس به اندازه کافی وقت صرف کنید.

اگر جایی دیدید کسی از شما سریع تر است نباید از او تقلید کنید همانگونه که نباید در انجام تکنیک های مختلف یا کشیدن کارهای هنری از دیگران تقلید کنید، سبک خودتان را داشته باشید و بر اساس حس و حال خودتان نقاشی کنید. اگر در طراحی کند هستید نگران نباشید با پیدا کردن مهارت بیشتر سریع تر میشوید، اگر به جزئیات اهمیت می دهید خواه نا خواه سرعت شما کم میشود.

نکات-طلایی-نقاشی-با-مداد-رنگی

4- فقط چیزی را بکشید که دوست دارید:

اگر نقاش حرفه ای هستید و میخواهید چیزی که سفارش مشتری است را بکشید شاید سخت باشید که مخالفت کنید ولی اگر در شروع کارذ هستید همیشه چیزی را بکشید که به آن علاقمند هستید و میخواهید با آن افکارتان رشد کند.

مهارت‌های شما زمانی که روی موضوعی که واقعاً به شما نزدیک است یا چیزی که واقعاً شما را درگیر می‌کند و شما را به مرحله بعدی سوق می‌دهد تمرکز کنید، به‌طور چشمگیری بهبود می‌یابد.

مدتی طول کشید تا متوجه شدم به چه موضوعی علاقمند هستم، کم کم به کشیدن پرندگان علاقه پیدا کردم و در مورد آن مطالعاتی کردم، تنوع رنگ‌ها، بافت‌ها و شکل‌های واقعی خود پرندگان در آن زمان برای من جالب بود و به عنوان یک هنرمند آماتور مداد رنگی که می‌خواست موضوعی با بیشترین رنگ‌ها پیدا کند، پرندگان اوج مطلق و انتخاب اصلی بودند.

در شروع کار کارهایم بسیار وحشتناک بودند ولی چون علاقمند به این موضوع بودم تلاش کردم و نتیجه تغییر کرد. هیچ چیز بدتر از ترسیم چیزی نیست که به آن علاقه ای ندارید یا علاقه ای به آن ندارید. همیشه در کار شما نشان داده می شود و شخصاً به شما نیز منعکس می شود. به جای اینکه بدانید مدادهای رنگی چقدر می توانند فوق العاده باشند و با آنها چه چیزی می توانید به دست آورید، به سرعت علاقه خود را از دست خواهید داد.


آموزش-نقاشی-با-مدادرنگی

5- از کتاب های رنگ آمیزی بزرگسالان استفاده کنید:

در گذشته و در شروع کارم استفاده از کتاب های رنگ آمیزی بسیار مفید و ارزشمند بود و در من ایجاد شور و شوق میکرد و فکر میکنم برای شروع کار یک ابزار کارامد و مفید هستند.

اگر هنرمندی شما را به خاطر استفاده از کتاب های رنگ امیزی مسخره کرد اصلا به ان اهمیت ندهید چون ارزش معاشرت را ندارد، استفاده از این کتاب ها به شما یاد می دهد که چگونه کنترل رنگ ها و مدادهای خود را در دست بگیرید.

کتاب های رنگ امیزی مزیت دیگری که دارد ترس و استرس را از شما خارج میکند، شما لازم نیست نگران باشید نقاشی که ساعت ها برای کشیدنش وقت گذاشته اید را با دقت بالا رنگ کنید و نگران خراب شدن ان باشید، بلکه آزاید بیشتری را تجربه میکنید و میتوانید حس و حال کار کردن با مداد رنگی های خودتانرا به خوبی تجربه کنید.

حتی می‌توانید از صفحات به‌عنوان صفحات تمرینی برای رنگ‌هایی که ممکن است بخواهید در طراحی خود استفاده کنید، استفاده کنید. گاهی اوقات مدادها می‌توانند تیره‌تر یا روشن‌تر از چیزی که روی بشکه ظاهر می‌شوند به نظر برسند و در این مثال داشتن تکه‌های کاغذ یا کتاب رنگ‌آمیزی برای سایه انداختن در یک منطقه قبل از اعمال آن بر روی کار واقعی‌تان مفید است.

6- هیچگاه خودتان را با دیگران مقایسه نکیند:

چند نکته کاربردی برای نقاشی با مداد رنگی:

در طراحی با مداد رنگی بزرگترین مشکل هر طراح و نقاش این است که رنگ مورد نظر خود را به راحتی نمی تواند پیدا کند برای پیدا کردن یا بدست آوردن رنگ مورد نظر خود  باید چندین لایه رنگ را روی همدیگر قرار داده تا به رنگ مطلوب برسد به این کار لایه چینی  با مداد رنگی گفته می شود.

لایه چینی و ترکیب رنگ ها

در لایه چینی و قرار دادن رنگ ها روی یکدیگر توجه به چند نکته ضروری میباشد و اگر این نکات را مورد توجه قرار دهید ترکیبات رنگی بی نظیر و زیبایی را خواهید ساخت.

برای تیره کردن یک رنگ بهتر است از نزدیک ترین رنگ به همان رنگ که کمی تیره تر است استفاده کنید مثلا بر روی قرمز بنفش کشیده شود.

دقت کنید که با افزایش فشار دست رنگ غلیظ تر شده ولی تیره تر نمیشود

اگر در لایه های رنگی از رنگ های مکمل استفاده کنید هر دو رنگ تیره تر از حالت طبیعی میشوند.

هیچگاه از مشکی به عنوان لایه ای آخر در رنگ ها استفاده نکنید و سعی کنید از ترکیب رنگ ها به تیرگی مورد نظرتان برسید

برای تشدید کردن یک رنگ آن را ترکیب کنید

اگر قصد روشن کردن یک رنگ را دارید با رنگی نزدیک به خودش و روشن تر آن را ترکیب کنید

اگر رنگ سفید روی هر رنگی کشیده شود ان را روشن تر و شفاف تر میکند.

مخلوط کردون وجاجیایی رنگ ها (  Blend ) :

در این روش معمولا از هیچ محلولی سا ماده خارجی استفاده نمیشود و فقط از قلمو هایی با موی نرم برای مخلوط کردن رنگ ها استفاده میشود

 Blend کردن تکنیک های متفاوتی دارد ولی اگر از مداد رنگی با پیگمنت بالا ( رنگدانه های قدرتمند ) استفاده میکنید قلمو بهترین و راحت ترین وسیله برای جابجایی رنگ ها روی یکدیگر است

دقت داشته باشید که مداد رنگی های با کیفیت یکی از مزیت هایی که دارند همین مخلوط کردن رنگ های آنها به سادگی با قلمو است.

طراحی آب با مداد رنگی:

برای کشیدن آب در این تکنیک باید بیشتر از هر چیزی به جزئیات و حالت آب توجه کرد، خود رنگ اب بی رنگ است

در حقیقت با دانستن این نکته که اب رنگی ندارد فقط به حباب ها یا حالت های قطره اب توجه کنید و شکل کلی ان را طراحی کنید.

پراکندگی نور در نقاشی مدادرنگی:

اگر از مداد رنگی برای طراحی استفاده میکنید باید به زاویه تابش نور دقت کنید در این تکنیک نباید از نور مستقیم استفاده کنید.

روش دیگر استفاده از حالت نور روشن و نزدیک است که با سفید و کمرنگ کردن جاهای مورد نظر اجرا میشود.

دانلود کتاب تکنیک های نقاشی با مدادرنگی:

نویسنده:W.lter F.ster

سال : ۲۰۰۹

تعداد صفحه : ۶۴ صفحه

فرمت : pdf

زبان: انگلیسی

حجم : ۴٫۸ مگابایت

 

 

2 دیدگاه در “دانلود رایگان کتاب آموزش نقاشی با مداد رنگی فارسی

  1. لیلا افخمی گفت:

    کتاب آموزش نقاشی با مداد رنگی برای افراد مبتدی چی پیشنهاد میدین؟

    1. میلاد مهری گفت:

      سلام
      یکی از بهترین کتاب هایی که میتونم پیشنهاد بدم (کتاب مداد رنگی آموزش تصویرسازی و شناخت ابزار) هست که از لینک توی توضیحات میتونین بگیرین و توی سایت موجود هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *