آموزش کار با رزین اپوکسی, دسته‌بندی نشده

فواید و مضرات انواع رزین اپوکسی

فواید و مضرات

فواید و مضرات انواع رزین اپوکسی در این مبحث مورد بررسی قرار می گیرد جهت آشنایی با فواید و مضرات انواع رزین اپوکسی این مطلب را مطالعه کنید.

رزین اپوکسی یک توده مصنوعی است که در آن یک واکنش شیمیایی غیر قابل برگشت با تشکیل ماده ای بادوام ایجاد می شود. چسب بر پایه رزین ممکن است حاوی ماده اصلاح کننده ، سخت کننده ، حلال ، پرکننده یا پلاستیک باشد.

رزین اپوکسی ها در بین مردم محبوبیت فراوانی دارند ، اما ممکن است همیشه بهترین انتخاب برای پروژه شما به ویژه در طولانی مدت نباشد.

برخی از مواد اولیه مانند رقیق کننده های واکنش دهنده ، عوامل پخت کننده دارای درجه های مختلف سمیت و تحریک هستند. در هنگام انتخاب ، عملیات ساختمانی باید از تهویه و محافظت تقویت شود ، از فرمول طراحی جلوگیری شود.

فواید رزین اپوکسی:

رزین اپوکسی دارای فواید بسیاری است. در این قسمت به معرفی فواید آن می پردازیم.

۱-رزین اپوکسی قدرت چسبندگی بالایی دارد.

 رزین اپوکسی حاوی انواع مختلفی از گروه های قطبی و گروه های اپوکسی فعال است و بنابراین با استفاده از فلز ، شیشه ، سیمان ، چوب ، پلاستیک و سایر مواد قطبی ، بخصوص فعالیت سطح بالای مواد از قدرت چسبندگی زیادی برخوردار است. استحکام اپوکسی عالی است ، بنابراین استحکام چسبندگی آن نیز زیاد است.

۲- رزین اپوکسی دارای خواص متعددی است.

رزین اپوکسی ، یک ماده ترمیم کننده و اصلاح کننده است ، که می تواند یک فرمول هوشمندانه باشد ، به طوری که چسب اگر فرآیند لازم را داشته باشد (مانند پخت سریع ، پخت در درجه حرارت اتاق ، پخت در درجه حرارت پایین ، ویسکوزیته کم ، ویسکوزیته بالا) و دارای عملکرد مورد نیاز (مانند درجه حرارت بالا ، دمای پایین ، استحکام بالا ، انعطاف پذیری بالا ، رسانا ، مغناطیسی ، هدایت حرارتی و غیره) باشد خواص کاربردی و مفیدی دارد.

۳- مقاومت رزین اپوکسی در تماس با مواد شیمیایی تهاجمی و حلال های آلی بسیار مناسب است.

محافظت در برابر خوردگی توسط رزین اپوکسی پایداری شیمیایی بالایی را نشان می دهد. پس از تصفیه و خشک کردن رزین اپوکسی از مقاومت بسیار خوبی در برابر اسیدها ، حلال ها ، قلیاها و نمک ها برخوردار است که امکان استفاده بدون مشکل در مناطق فرآوری شیمیایی را دارد.

توصیه می کنیم از رزین های اپوکسی استفاده کنید تا از حفاظت در برابر خوردگی موثر در مواد عوامل شیمیایی ، دارویی اطمینان حاصل شود.

 ترکیب رزین اپوکسی از اپی کلروهیدرین با فنل یا بیس فنول تشکیل شده است. رزین اپوکسی اصلاح شده با لاستیک ، می تواند خواص مقاومت را بهبود بخشد.

۴- رزین اپوکسی کاربردهای وسیعی دارد.

رزین اپوکسی طیف وسیعی از کاربردها را پوشش می دهد و می تواند به عنوان توده های چسب برای دیوارها ، فیبر کربن ، فایبرگلاس ، فلز ، پلاستیک و غیره مورد استفاده قرار گیرد با افزودن مواد پرکننده اضافی (شیشه ، چینی) ، رزین اپوکسی خواص مکانیکی و پایانی برتری را به دست می آورد.

 رزین اپوکسی در مواد کامپوزیت به دلیل داشتن پلاستیک تقویت شده مورد استفاده قرار می گیرد ، اما می تواند متناسب با هر بستر ایجاد شود.

رزین اپوکسی کاربردهای وسیعی دارد.

رزین اپوکسی دارای کاربردهای وسیعی است.

۵- از مهم ترین مزایای رزین های اپوکسی توانایی قابل توجه در سازگاری با هر کاربردی است.

رزین اپوکسی با انواع مواد آلی (مونومر ، رزین ، لاستیک) و مواد معدنی (مانند پرکننده و غیره) از سازگاری و واکنش پذیری خوب ، کوپلیمر سازی آسان ، اتصال متقابل ، مخلوط کردن ، پر کردن و سایر اصلاحات برای بهبود عملکرد چسب لایه برخوردار است.

 محافظت در برابر خوردگی توسط سطح اپوکسی تضمین می شود و مقاومت را افزایش می دهد. از آنجا که مقاومت در برابر قالب و این واقعیت که آن ها یکپارچه هستند (بدون درز یا اتصالات – برای کاهش میکروبی) ، از رزین های اپوکسی در مواد غذایی یا دارویی استفاده می شود.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه ضروری است که مخلوط بین رزین و سفت کننده به یک نسبت صحیح ثابت برسد تا اطمینان حاصل شود که یک واکنش شیمیایی کامل وجود دارد. اگر دو قطعه اپوکسی به نسبت صحیح با هم مخلوط نشوند ، بعد از پخت شدن ، روی خواص نهایی تأثیر می گذارد. برای کمک به اختلاط دقیق بین رزین در معرض اکسیژن و سخت کننده ، توصیه می کنیم همیشه از متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید.

رزین اپوکسی سازگاری بالایی دارد.

رزین اپوکسی دارای فواید و مضرات بسیاری است.

مضرات رزین اپوکسی:

اگر چه رزین اپوکسی دارای فواید متعددی است اما دارای مضراتی نیز است. در این قسمت مضرات رزین اپوکسی مورد بررسی قرار می گیرد.

۱- رزین اپوکسی ها مبتنی بر حلال هستند و می توانند مشکلات جدی برای سلامتی را ایجاد کنند.

هر گونه مواجهه با مقادیر زیاد اپوکسی به طور مداوم و بدون تجهیزات مناسب ، ممکن است  باعث ایجاد حساسیت به اپوکسی در افراد شود.

رزین اپوکسی مایع است و هنگام کار با آن مقداری از رزین اپوکسی بر اثر حرارت تبخیر می شود ، که این بخار ها می تواند در سیستم تنفسی انسان تأثیر بگذارد. توجه داشته باشید که فرآیند تبخیر با تهویه ضعیف و دمای زیاد برای سلامتی افراد بسیار خطرناک می باشد.

استنشاق دودهای اپوکسی می تواند چشم ، ریه ، گلو و بینی را تحریک کند. استنشاق گرد و غبار اپوکسی در مخاط دستگاه تنفسی به دام می افتد و مشکلاتی را ایجاد می کند.

 ۲- بخارات رزین اپوکسی باعث حساسیت تنفسی می شود.

تنفس بخار اپوکسی بسیار متمرکز باعث تحریک دستگاه تنفسی و ایجاد حساسیت می شود. در دمای اتاق ، بخار اپوکسی بعید است که بسیار متمرکز باشد. اما اگر قبلاً نسبت به اپوکسی حساس شده باشید ، قرار گرفتن در معرض غلظت کم بخارات اپوکسی می تواند یک واکنش آلرژیک ایجاد کند. در دماهای گرم تر و در فضاهای بدون تهویه ، میزان بخار اپوکسی افزایش می یابد.

مواد شیمیایی اپوکسی تا زمانی که پخت نشوند ، واکنشی باقی می مانند. مشکلات بهداشتی جدی می تواند ناشی از ریختن اپوکسی قبل از پخت کامل آن باشد. هنگامی که این ذرات را استنشاق می کنید ، در مخاط دستگاه تنفسی شما گرفتار می شوند.

استنشاق بخارات اپوکسی غلیظ ، اگر به طور مکرر یا برای مدت طولانی انجام شود ، می تواند دستگاه تنفسی شما را تحریک کند. قرار گرفتن در معرض مناطق حساس پوستی ، مانند پلک ها ، در بخارهای اپوکسی بسیار متمرکز ممکن است باعث خارش و تورم شود.

۳- پوشش های رزین اپوکسی سمی می باشند.

 اگر چه ممکن است انواع مختلفی از رزین اپوکسی ها سمی باشند اما این امر بستگی به شرکت سازنده آن دارد. محصولات طراحی شده برای صنایع دستی  و مصارف خانگی ممکن است سمی نباشد. رزین اپوکسی در بسیاری از محصولات تجاری به شکل مایع هستند و بسته به قرار گرفتن در معرض آن ، ممکن است باعث مشکلات شوند. توصیه می شود برای جلوگیری از تنفس آن همیشه از ماسک تنفسی ، دستکش برای جلوگیری از تماس پوست و عینک محافظ استفاده کنید. بسیاری از این رزین ها به شکل مایع برای آبزیان سمی هستند.

۴- رزین اپوکسی دارای اثرات التهاب پوستی می باشد.

کمتر از ۱۰٪ از کاربران اپوکسی وقتی در معرض رزین اپوکسی یا سفت کننده قرار گیرند ، واکنش نشان می دهند. شایع ترین واکنش درماتیت تماسی یا التهاب پوستی است. هم رزین اپوکسی و هم سخت کننده می توانند باعث درماتیت تماسی حاد شوند. ناراحتی می تواند شدید باشد اما معمولاً پس از قطع تماس با محرک از بین می رود.

تماس مکرر پوستی با رزین و سخت کننده ها همچنین ممکن است باعث درماتیت تماسی مزمن شود که معمولاً ملایم تر و ماندگار تر است. این عارضه اگر درمان نشود ، می تواند به اگزما تبدیل شود ، نوعی درماتیت که شامل تورم ، تاول و خارش می شود.

درماتیت آلرژیک یکی از جدی ترین اثرات سلامتی است. درماتیت آلرژیک وقتی بدن بیش از حد به یک آلرژن واکنش نشان می دهد اتفاق می افتد. سیستم ایمنی بدن و میزان و دفعات قرار گرفتن در معرض اپوکسی بر حساسیت شما تاثیرگذار است. اگر به شدت در معرض اپوکسی قرار گرفته اید یا ذاتاً به یک جزء اپوکسی حساس هستید ، بیشترین حساسیت را نشان می دهید.

واکنش های آلرژیک به اپوکسی می تواند منجر به تحریک پوست یا مشکلات تنفسی شود. پوست تحریک شده از این دو اثر به مراتب شایع است.

 

تماس مکرر پوستی با رزین

تماس مکرر پوستی با رزین سبب حساسیت می شود.

۵- رزین اپوکسی در قسمت عملکرد به عنوان پوشش دارای محدودیت هایی است.

اپوکسی ها به نوع سطحی که می توانند پوشش دهند محدود هستند. به عنوان مثال چوب با اپوکسی سازگار نیست زیرا چوب به مراتب انعطاف پذیرتر از رزین اپوکسی ها است و به دلیل انبساط و انقباض چوب می تواند منجر به ترک خوردگی اپوکسی شود.

 هنگام پوشاندن فولاد با رزین اپوکسی مانند پوشش داخلی یک مخزن ، اپوکسی ها از تأثیرات معکوس محافظت نمی کنند. رزین اپوکسی بسیار قابل اشتعال هستند. در هر زمان باید از تهویه مناسب استفاده کنید. آن ها از نظر تعمیر محدود هستند. اپوکسی ها در دمای سردتر عملکرد خوبی ندارند. برای بالا بردن دمای پوشش باید از تجهیزات گرمایشی گران استفاده شود.

در این مقاله فواید و مضرات رزین اپوکسی مورد بررسی قرار گرفت امید است مفید واقع شده باشد.

2 دیدگاه در “فواید و مضرات انواع رزین اپوکسی

  1. Najmeh گفت:

    سلام من برای اولین بار درست کردم و وقتی درست میکردم ماسکم رو با لوازم ها داخل یک کارتن میزاشتم و وقتی میخواستم درست کنم همون ماسک رو میزدم و الان پوستم ریخته بیرون و قرمز شده خیلی میترسم که روی پوستم بمونه لطفاً راهنماییم کنید ممنون

    1. میلاد مهری گفت:

      با سلام اینماد در پایین صفحه قرار داده شده دقت کنید اگر با فیلتر شکن یا پروکسی به سایت وصل میشین نمیتونین اینماد ببینید و باید خاموشش کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *