مقالات آموزشی, نقاشی آبرنگ, وبلاگ

وسایل مورد نیاز نقاشی با آبرنگ (همه چیز درباره نقاشی با آبرنگ قسمت دوم)

وسایل مورد نیاز نقاشی با آبرنگ

لوازم آبرنگ

وسایل مورد نیاز نقاشی با آبرنگ چه چیزهایی هستند؟ بهترین نمونه از هر وسیله کدام است؟ و بسیاری از سوالات دیگر درباره نقاشی آبرنگ که ممکن است برایتان مطرح شده باشند و به دنبال پاسخ این سوالات هستید. تیم قلمتراش با ارائه این مقاله سعی در پاسخ دادن به سوالات شما در زمینه ابزار مورد نیاز برای نقاشی با آبرنگ کرده است. پس با مطالعه این مقاله همراه ما باشید.

همانطور که می دانید نقاشی با آبرنگ دارای طرفداران بسیاریست که یکی از هیجان انگیزترین تکنیک های نقاشی هست چون رنگ به میل خودش حرکت میکند که این نوع نقاشی چالش طلب می باشد و همچنین نیاز به ابزار ساده ای برای شروع کار دارد که در یک دید کلی میتوان لوازم مورد نیاز را اینگونه معرفی کرد: رنگ ، قلمو، پالت، کاغذ، ظرف آب و پارچه. برای آشنایی با هر ابزار و انواع آن به ادامه متن مراجعه کنید.

انواع آبرنگ

آبرنگها در حالت کلی به سه دسته آبرنگ مرطوب ،مایع و خشک تقسیم بندی می شوند و هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند. که در اینجا هرکدام را به صورت جداگانه برایتان توضیح می دهیم.

۱- آبرنگ قرصی یا بلوکی (خشک) : این نوع آبرنگ دارای شکلی همچون بلوک یا قرص مانند هست که در دسته آبرنگ خشک قرار می گیرد و از ویژگی های آن می توان به استفاده راحت تر ،امکان حمل آسان و بدون مشکل، امکان کنترل قدرت رنگ به آسانی اشاره کرد که با این خصوصیات این دسته آبرنگ مناسب برای افرادیست که به صورت مدام به حمل آبرنگ برای کشیدن نقاشی می پردازند.برای استفاده از آنها فقط کافیست مقداری آب در دسترس باشد که با استفاده از یک قلمو میتوان به استفاده رنگ با آب پرداخت و طرح مورد نظر را کشید.

۲- آبرنگ تیوپی (مرطوب) : این نوع آبرنگ همانند گواش است با این تفاوت که گواش داخل ظروف شیشه ای نگهداری می شود و امکان خشک شدن آن در مواجهه با هوا زیاد است اما آبرنگ تیوپی کمتر در معرض هوا قرار می گیرد، همچنین رنگابه رنگ های تیوپی نسبت به رنگهای دیگر پررنگ تر هست و برای سرعت بخشیدن به کار مناسب هستند. از این رو این آبرنگ تیوپی مناسب برای نقاشانی است که پی در پی کار می کنند و به حجم زیادی از رنگ نیاز دارند.

۳-آبرنگ مایع (جوهری) : همانطور که از نام آن مشخص است این نمونه آبرنگ به صورت جوهر (رقیق) می باشد و نسبت به دو دسته دیگر آبرنگ، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

کدام نوع آبرنگ بهتر است؟

حال اگر این سوال که کدام نوع آبرنگ بهتر هست؟ برایتان مطرح می باشد ما در پاسخ به آن می توانیم بگوییم که در ابتدا به سلیقه شخصی ،فرد بستگی دارد زیرا برخی با استفاده از قرص های رنگی احساس بهتری در کار خود دارند و برخی استفاده از تیوپ رنگ یا گواش را ترجیح می دهند. و در یک نتیجه گیری کلی در پاسخ به سوال می توان گفت اگر می خواهید در زمان نقاشی تعداد رنگ بیشتر و همچنین کنترل قدرت رنگ آسان تری داشته باشید و مدام در حال تغییر مکان برای کار خود هستید و حمل آسانی برای رنگها طالب می باشید، استفاده از آبرنگ قرصی پیشنهاد میشود. اما اگر حجم کارتان زیاد است و می خواهید رنگهای پررنگ تری در اختیار داشته باشید و سرعت عمل بیشتری در اختیارتان باشد آبرنگ تیوپی یا گواش پیشنهاد می شود.

انواع قلمو آبرنگ

یکی از مهم ترین وسایل مورد نیاز نقاشی با آبرنگ قلم مو است که هر فردی از همان دوره مقدماتی باید با انواع قلموی مخصوص آبرنگ آشنا شود. قلموهای آبرنگ دارای موهایی نرم و قابل انعطاف هستند که بر حسب تناسب کار و نیاز دارای حجم مویی متفاوت و درجه زبری یا نرمی خاصی هستند. که بهترین نمونه موی قلم ها را می توان موی طبیعی حیوانات معرفی کرد.

امروزه هنرمندان برای انتخاب قلم موی مناسب، دامنه انتخاب وسیعی پیش رو دارند زیرا تعداد قلم موها آنقدر زیاد است که انتخاب قلم موی مناسب را سخت می کند. بنابراین چگونه می توانیم قلم مویی با ترکیب مناسبی برای کار خود انتخاب کنبم؟ حهت پاسخ به این سوال ما به معرفی انواع قلمو ، کاربردشان ، شکل و جنس آنها می پردازیم که در ادامه می توانید مطالعه فرمایید.

دسته بندی کلی قلم موها براساس جنس مو وشکل آنها می باشد که از نظر جنس یا موی طبیعی یا مصنوعی دارند و از نظر شکل دارای ( شکل شاخه زنی، بادبزنی ،تخت، گرد، سرکج و …) هستند.

قلموها براساس جنس مو

موی طبیعی : همانطور که از نام آن مشخص است موی طبیعی از موی حیوانات ساخته می شود که کیفیت عالی دارند زیرا دارای حالت ارتجاعی، نگهداری خوب رنگ و حفظ کیفیت نوک مو از ویژگی های بارز آنها می باشد اما با این وجود می توان گران بودن آنها را جزء معایب دانست. در حالت کلی اگر می خواهید قلم مویی با طول عمر بالا و بسیار با کیفیت داشته باشید میتوانید به خرید این نمونه بپردازید.

موی مصنوعی : این نمونه موها دست ساز هستند که امروزه ساخت آنها به گونه ایست که اغلب تشخیص تفاوت بین قلم موهایی با الیاف طبیعی و مصنوعی بسیار دشوار است. این قلم ها نیز به تناسب خود دارای کیفیت بالایی هستند که قیمت آنها در برابر قلموهای طبیعی یک دهم می باشد که کاملا به صرفه و مناسب برای مبتدیان هستند زیرا اگر تصادفا نوک یک قلم موی مصنوعی خراب شود هزینه زیادی برای جایگزین کردن آن نخواهید داشت.

 

قلموها بر اساس شکل + محصولات مربوطه

قلموی سر گرد را می توان قدیمی ترین و ابتدایی ترین نوع قلمو دانست که اکثر مردم وقتی نام قلمو آورده می شود این نمونه در ذهنشان متصور می شود. این نوع قلمو دارای موهای مرتب و گرد مانند هست که با توجه به شماره آنها نوک گرد، تیزتر می شود.

با استفاده از قلموی گرد هنرمندان و نقاشان می توانند به کشیدن جزئیات و خطوط باریک بپردازند. از ویژگی های این مدل می توان گفت که این نوع سر، چند منظوره است زیرا می توان با آنها ظریف ترین خطوط را کشید و به دلیل داشتن حجم کامل مو ،مقدار زیادی رنگ را هم می تواند تا سطح نقاشی حمل کند.

قلم موهای تخت نمونه ای دیگر از متداول ترین نوع قلمو هستند زیرا حالت سخت تری دارند و برای گرفتن قطرات برجسته رنگ و نیز انجام حرکات محکم ، سریع و دقیق با قلم مو مناسب اند.قلموهای تخت انعطاف پذیرترند و حرکت قلم مو را نرم و ظریف تر می کنند.

این مدل قلم مو دارای موهای منظم و آراسته ، سری نسبتا عریض و نه چندان ضخیم دارند که همانند دیگر قلم ها این قلموها نیز با توجه به کاربرد و سایز شان دارای سری با موی متفاوت هستند. در این نوع قلمو ها بسته به نوع موهای قلم مو و اندازه آن ظرفیت نگهداری رنگ متفاوت است. بدین شکل که یک قلم مو با مو های کوتاه و مصنوعی به نسبت قلم مویی با موهای بلند و طبیعی رنگ کمتری در خود نگه میدارد.

قلم موی سر کج از انواع قلم موهاییست که بیشتر برای ضربات پهن به کار می رود و نوک آن برای نقاشی قسمت های کوچک مناسب است. در صورت کلی می توان گفت این قلم مو ،نمونه تغییر یافته ای از قلموی تخت است که سر آن به صورت زاویه ای ایجاد شده است که این ویژگی به نقاش کمک م یکند تا در انحنا بخشیدن یا سایه زدن حواشی ،آزادانه تر عمل کند.

قلموی سرکج در صورتی که دارای موی طبیعی باشد می توان از آن برای مخلوط کردن رنگ، هموار کردن و پوشاندن سطح استفاده نمود اما در صورتی که موی مصنوعی داشته باشد برای کشیدن برگ درختان و ابرها مناسب می باشد.

قلم موی بادبزنی همانطور که از نام آن مشخص است دارای شکل چتری است که بیشتر برای کشیدن گیاهان و درختان و بوته ها استفاده می شود. همچنین کاربرد های دیگر آن را می توان استفاده برای ترکیب یک دست و خالص رنگ ها و همچنین ایجاد هایلایت نام برد.

این قلمو در صورتی که بافت زیادی داشته باشد و انحنای آن تخت نباشد  ،کاربرد قلموی محو کن را پیدا می کند. پس در صورتی که بخواهید به کشیدن شاخ و برگ و انواع گیاهان ، بوته و چمن بپردازید استفاده از قلم موی بادبزنی بسیار مناسب می باشد.

قلم مو شاخه زنی یا لاینری ، تغییر یافته ی قلموهای گرد و تخت است که می توان با این نوع قلمو خطوط باریک و ممتد و ادامه دار کشید، بدون این که نیازی به برداشتن قلم مو از روی بوم یا کاغذ داشته باشد. 

قلمو شاخه زنی به دلیل بافت زیاد و طولانی که دارد می تواند رنگ زیادی را نگهداری کند. پس در حالت کلی این نمونه قلمو برای کشیدن خطوط مستقیم و صاف و طولانی در ابعاد ظریف کاربرد دارد. همچنین برای کشیدن جزئیاتی مانند سبزه ها، شاخ و برگ و درختان کاربرد دارد.

همانطور که مطالعه فرمودید انواع قلم موی آبرنگ ( وسایل مورد نیاز نقاشی با آبرنگ ) را برایتان شرح دادیم حال پیشنهاد من این است که برای تهیه قلموی مناسب برای شروع کار ابتدا از تعدادی قلم موی مصنوعی شروع کنید و شکل قلمو را برحسب سبک خود برگزینید. اگر از لحاظ مالی توان خرید را دارید حتما یک قلموی سمور خریداری کنید زیرا زمانی که در نقاشی پیشرفت کردید بدان احتیاج پیدا می کنید.

انواع کاغذ آبرنگ

زیبایی یک نقاشی آبرنگ تنها زمانی مشخص می شود که برای کار از کاغذ مرغوب و مخصوص آبرنگ استفاده شده باشد. حال اگر شما درباره کاغذ آبرنگ اطلاع کافی ندارید می توانید با مطالعه این بخش به کسب اطلاعات بپردازید. به صورت کلی کاغذها از نظر کیفیت به دو دسته (کاغذ پنبه ای یا کتان(طبیعی) و کاغذ از الیاف چوب (شیمیایی)) دسته بندی میشوند. که کاغذهای کتان خود دارای ۳ سطح ( زبر Rough و بافت ریز Cold Pressed و بدون بافت یا صاف Hot Pressed) هستند.

میزان فشار وارده در طول عملیات فشرده سازی انواع سطوح کاغذهای آبرنگ را مشخص می کند: کاغذهای داغ فشرده( بسیار فشرده)، کاغذهای سرد فشرده ( نیمه فشرده) و راف ( اندکی فشرده). که این میزان فشردگی از اهمیت زیادی برخوردار هست زیرا میزان نزدیکی و فاصله ی الیاف را مشخص می کند که در نتیجه هر کدام در جذب آب عملکرد متفاوتی از خود نشان می دهند. (برای درک بهتر می توانید به مقایسه یک حوله و یک پیراهن کتان بپردازید که نسبت جذب آب در حوله بیشتر از کتان است که دلیل آن را می توان وجود فضای خالی بیشتری میان الیاف حوله دانست.)

پس برای انتخاب کاغذ مناسب بهتر است درباره فشارهای مختلف کاغذ اطلاعات کسب کنید که ما توضیح مختصری را برایتان بیان می کنیم . 

فیلم آموزش نقاشی با آبرنگ

کاغذ آبرنگ کتان خود دارای سه سطح است که هر فردی با توجه به سبک کار خود می تواند به انتخاب کاغذ مناسب خود بپردازد. البته توصیه ما این است که با همه نوع کاغذ کار کنید تا بتوانید به راحتی کاغذ مناسب برای کار خود را در خریدهای بعدی انتخاب کنید.

* کاغذ زبر (Rough) : این نوع ورق بین ورقه های نمدی در دستگاه پرس کاغذسازی فشرده می شوند به همین خاطر زبری نمد بر سطح کاغذ خیس منتقل می گردد. در کاغذ راف رنگدانه ها به عمق بیشتری نفوذ می کنند که تکنیک خیس در خیس بر روی این سطوح به خوبی انجام می گیرد و مناسب برای تکنیک های اکسپرسیونیست ها می باشد. توجه داشته باشید که حذف یا پاک کردن رنگ از روی این کاغذها بسیار دشوار می باشد.

** کاغذ بافت ریز (Cold Pressed) : این نمونه کاغذ با استفاده از ورق زبر و فشرده شدن آن بدون نمد به دست می آید. این کاغذ به دلیل بافت نیمه زبری که دارد برای کار با آبرنگ بسیار مناسب می باشد. نقاشی بر روی این نوع کاغذ ظاهری نرم و مخملی خواهد داشت. امکان بهره مندی از این نمونه کاغذ برای روش خیس در خیس وجود دارد اما با نفوذ رنگدانه ها خطر تغییر شکل کاغذ وجود دارد پس افرادی که از این کاغذ استفاده می کنند باید بسیار مهارت داشته و کنترل زیادی بر رنگ های فرار داشته باشند. کاغذ بافت ریز دارای سطح صافی است که برای تکنیک قلموی خشک مناسب نمی باشد. اما در صورت نیاز به تغییر و اصلاح نقاشی بر روی این کاغذها به راحتی انجام می گیرد و سطح این کاغذها برای ترکیب پاستل با آبرنگ مناسب هستند.

*** کاغذ بدون بافت یا صاف (Hot Pressed) : این نمونه کاغذ بین غلطک های داغ فشرده می شود که در این صورت سطح براق و صافی پیدا می کنند و مناسب برای نقاشانی است که به جزئیات علاقه مند هستند و از خاصیت دانه دانه شدن استفاده نمی کنند. پس کاغذ بدون بافت مناسب برای آثار آبرنگی نیست زیرا رنگدانه ها به داخل الیاف نفوذ کرده و تنها روی سطح نمی مانند. این نوع کاغذ مناسب نقاشان و طراحانی است که به کار صاف برای تکثیر یا چاپ نیاز دارند و همچنین مناسب افزودن جزئیات ریز و کار با خودکار و مرکب هستند.

کدام نوع کاغذ آبرنگ بهتر است؟

انتخاب کاغذ صحیح معمولا به سلیقه فرد بستگی دارد و بعد از بررسی مزایا و معایب هر نوع کاغذ، انتخاب صحیح بر اساس موضوع نقاشی انجام می گیرد. مثلا برای کشیدن شاخ و برگ درختان و همینطور برای کشیدن لبه های بسیار که به کنترل بیشتری نیاز دارند کاغذ راف مناسب است. و اگر منظره پر از صخره بوده و لبه های نرم زیادی درون تصویر مشاهده نمی شود، کاغذهای سرد فشرده مناسب هستند. همچنین کاغذهای بافت ریز در نقاشی با پاستل برای ایجاد مه ،افزودن بافت یا زیباتر شدن آثار آبرنگی نیز مناسب هستند. کاغذهای گرم فشرده هم به دلیل داشتن سطح صاف در حالت کلی مناسب برای نقاشی آبرنگ نیستند.

کاغذ آبرنگ از الیاف چوب

در ابتدای بخش کاغذ آبرنگ ( وسایل مورد نیاز نقاشی با آبرنگ ) بیان کردیم که در حالت کلی کاغذ ها از نظر کیفیت به دو دسته کتان یا پنبه ای و الیاف چوب تقسیم بندی می شوند که با انواع کاغذ کتان آشنا شدیم و دانستیم که این نوع کاغذ طبیعی هستند. حال می خواهیم بدانیم کاغذ آبرنگ الیاف چوب چیست؟ 

کاغذ الیاف چوب ، از طریق انجام یکسری پروسه های شیمیایی بر روی الیاف چوب تولید میشوند که این کاغذها فقط به صورت Cold Pressed عرضه می شوند که دارای قیمت مناسب و کیفیت خوبی هستند. ازاین نمونه می توان کاغذ کاتمن را معرفی کرد که دارای بافت ریز، قیمت مناسب و کیفیت خوب بدون اسید و سطح آهار زده می باشد. 

کاغذ عاری از اسید (Acid Free)

این موضوع بسیار اهمیت دارد که کاغذ آبرنگ بدون اسید باشد. زیرا در صورت اسیدی بودن بعد از گذشت زمان کاغذها زرد رنگ و شکننده می شوند. پس کاغذ بدون اسید از الیاف عاری از عناصر اسیدی و به وسیله سیستم آهار زنی خنثی ،ساخته می شوند.

انواع مدیوم آبرنگ

مدیوم ها مواد افزودنی هستند که در ترکیب شدن با رنگها یک سری ویژگی به آنها می افزایند که این ویژگی ها می توانند اثراتی همچون ( تغییر در زمان خشک شدن، ایجاد پوششی مات، براق کنندگی و میزان روان بودن ) را داشته باشند. در حالت کلی می توان گفت رنگ، اصلی ترین رکن نقاشی است ،اما مدیوم ها افزودنی هایی هستند که ساخت ترکیبات بیشمار را ممکن می سازند و هر نقاشی با توجه به میزان مواد و ملزومات هنری خود می تواند کار متفاوتی را خلق کند. حقیقت این است که زمان شروع کار با آبرنگ، وجود قلمو، رنگ و آب برای ایجاد اثر کافی است اما چیزی که فرد را ترغیب می کند تا به استفاده از مدیوم ها بپردازد ،گسترش فعالیت و تکنیک و حرفه اش می باشد.

برای آشنایی با انواع مدیوم آبرنگ حتما به مطالعه ادامه متن بپردازید.

 

حتما بخوانید: آبرنگ چیست؟

مقاله آبرنگ چیست؟ قسمت اول از مجموعه مقالات مربوط به نقاشی آبرنگ می باشد.

انواع مدیوم

صمغ عربی (Gum Arabic) از نمونه مدیوم هایی است که برای استفاده معمولا آن را به رنگابه آبرنگ اضافه می کنند و اگر بخواهید در تمام مدت نقاشی از آن استفاده کنید می توانید صمغ را به ظرف آب اضافه کنید. توجه داشته باشید که از استفاده مستقیم صمغ عربی بر روی نقاشی پرهیز کنید زیرا این کار باعث شکنندگی اثر می شود.

ویژگی های صمغ عربی

  • زمان خشک شدن رنگ را کند میکند
  • براقیت رنگ ر افزایش می دهد
  • عمق و روشنایی بیشتری ایجاد می کند

مدیوم آبرنگ

مدیوم آبرنگ (Watercolour Medium) تا حدودی خصوصیاتی همانند صمغ عربی دارد تنها با این تفاوت که این مدیوم میزان مرطوب شدن کاغذ را نیز افزایش می دهد. جهت استفاده معمولا آن را با رنگابه آبرنگ مخلوط می کنند اما اگر خواستار استفاده از مدیوم آبرنگ در زمان نقاشی هستید بهتر است آن را به یک ظرف آب اضافه کنید.

نکات قابل توجه این است که این مدیوم را نباید مستقیما از شیشه استفاده کرد زیرا لایه های ضخیم آن شکننده هستند و همچنین نباید با رنگ های حساس در برابر اسید بکاربرد.

اکس گال

آکس گال (Oxgall) مدیومی است که خاصیت مرطوب کنندگی دارد و وقتی مستقیم با آبرنگ ترکیب شود، رنگ را روان تر می کند. همچنین اگر زمانی کاغذ شما در برابر رنگابه مقاومت کرد می توانید با استفاده از آکس گال رقیق شده کاغذ را پوشش بدهید و بعد از خشک شدن به نقاشی کردن بپردازید. علاوه بر اینها از این مدیوم می توان برای کاهش چسبندگی کاغذهای سخت استفاده نمود.

آکواپاستو

آکواپاستو (Aquapasto) یک ژل مدیوم شفاف است که از روانی رنگ می کاهد و به آبرنگ و گواش حالت حجم دار می هد.اگر می خواهید در زمان کار از خاصیت مخلوط کردن چند رنگابه بر روی کاغذ و در صورت لزوم ،کارکردن مجدد بر روی آنها استفاده کنید می توانید به استفاده از مدیوم آکواپاستو بپردازید که این مدیوم با کاهش میزان روان بودن رنگ، از شره کردن دو رنگابه به درون یکدیگر جلوگیری می کند.

مدیوم میسکیت دایمی

مدیوم میسکیت دائمی (Permanent Masking Medium) برای پوشاندن قسمت هایی از کاغذ که نمی خواهید رنگ به آنها برسد استفاده می شود. همچنین برای جداسازی قسمت هایی که در نقاشی دارای جزئیات ظریف هستند استفاده می گردد. برای بهره بردن از این خاصیت باید قسمت هایی که این ماده در آنجا استفاده شده پیش از ادامه نقاشی خشک شوند که بعد از خشک شدن دیگر رنگی در آن قسمت نفوذ نمی کند. توجه داشته باشید که امکان مقامت این مدیوم در مقابل برخی رنگ ها امکان پذیر هست.

چسب میسکیت

چسب میسکیت (Art Masking Fluid) نیز برای پوشاندن قسمت هایی از کاغذ که نمی خواهید رنگ به آنجا برسد به کار می رود و قسمت هایی که این مدیوم کار شده ، باید قبل از شروع نقاشی خشک شوند. این مدیوم بر خلاف مسکیت دائمی که می توان آن را با آبرنگ نیز مخلوط کرد، این ماده را مستقیما باید روی کاغذ سفید یا قسمت هایی که قبلا رنگی شده اند مالید. 

نکات قابل بیان در رابطه با این ماده این است که :

  • برای کار با چسب میسکیت بهتر است از یک قلم موی کهنه استفاده شود زیرا ماده اصلی آن لاتکس است.
  • قلم مو را حتما بلافاصله با آب و صابون گرم بشویید.
  • از رقیق کردن مدیوم قبل از استفاده خودداری کنید.
  • بعد از اتمام کار نقاشی حتما این مدیوم را از روی کاغذ بزدایید.

چسب میسکیت بی رنگ

چسب میسکیت بی رنگ (Colourless Art Masking Fluid) همان چسب میسکیت (دارای رنگ زرد روشن)  است اما بی رنگ آن. پس اگر از کاغذ نرم استفاده می کنید و یا اینکه احتمال لکه شدن کاغذ وجود دارد از این ماده استفاده کنید.

مدیوم صدفی آبرنگ

مدیوم صدفی آبرنگ (Iridescent Medium) ماده ای است که برای ایجاد حالات درخشان و زرق و برق دار در نقاشی آبرنگ استفاده می شود. برای بهره بردن از این مدیوم می توان آن را مستقیم با آبرنگ مخلوط کرد یا بر روی رنگابه های خشک شده بکار برد.

برای تاثیر پذیری بیشتر در استفاده از این مدیوم بهتر است آن را با شفاف ترین رنگ ها مخلوط کرده و بر روی زمینه تیره بکار برده شود. 

مدیوم گرانول

مدیوم گرانول (Granulation Medium) ماده ای است که در صورت ترکیب با برخی رنگ ها ،رنگابه های یکدستی ایجاد می کند و در صورت ترکیب با رنگ هایی که رنگابه دون دون شکلی دارند به تقویت آن جلوه می پردازد. این مدیوم در تمامی تکنیک های آبرنگ از جمله مناظر خشکی یا آبی و یا فیگوراتیو مفید است. 

برای استفاده از مدیوم گرانول کافی است آن را تنها به رنگ اضافه کرد و با افزودن میزان های مختلفی از آب به این مخلوط درجات متفاوتی از جلوه های آن بدست آورد. توجه داشته باشید نوع کاغذ نقاشی مورد استفاده در میزان جلوه این مدیوم تاثیر گذار هست پس بهتر است از کاغذ زبر (Rough) استفاده کرد.

مدیوم مخلوط کردن

مدیوم مخلوط کردن (Blending Medium) با استفاده از این ماده می توان سرعت خشک شدن آبرنگ را کاهش داد که در این صورت زمان بیشتری برای مخلوط کردن رنگها برای نقاش ایجاد می شود. برای استفاده از مدیوم مخلوط کردن می توان آن را به صورت مستقیم با آبرنگ ترکیب کرد یا اینکه به صورت مستقیم مدیوم را بر روی کاغذ به کار برد. همچنین با رقیق کردن مدیوم توسط آب زمان خشک شدن آن را می توان تغییر داد.

توجه داشته باشید که در زمان مخلوط کردن ممکن است حباب هایی در رنگ ایجاد شود که با ادامه مخلوط کردن این مشکل حل می شود.

مدیوم زمینه ساز رنگبرداری

مدیوم زمینه ساز رنگبرداری (Lifting Prepration Medium) که با استفاده از این مدیوم این امکان را می دهد که بتوان رنگابه های خشک شده را که شامل رنگ های پوششی هم می شود با قلم موی مرطوب یا اسفنج به راحتی از کاغذ برداشت. برای استفاده از آن باید این ماده را همانند آستر بر روی کاغذ مالید و باید بگذارید تا خشک شود سپس نقاشی را ادامه دهید که در این حالت می توان هرگونه اصلاحی را با اسفنج یا یک قلم موی مرطوب انجام داد.

نکاتی که در مورد مدیوم زمینه ساز رنگبرداری قابل بیان است اینکه ،این ماده هیچ تاثیری بر میزان حلالیت رنگها ندارد پس نگران چرکین شدن رنگابه ها در صورت استفاده آنها بر روی هم نباشید. همچنین در شرایط سرد این مدیوم ممکن است حالت ژله ای پیدا کند که در صورت لزوم باید آن را گرم کرد تا حالت مایع پیدا کند.

مدیوم بافت ساز

مدیوم بافت ساز (Texture Medium) از نمونه مدیوم هایی است که از آن می توان برای ایجاد عمق در نقاشی آبرنگ بهره برد. مثلا برای تاکید بر قسمت هایی مانند ساحل ماسه ای یا تنه درخت در نقاشی فیگوراتیو مناسب می باشد.این مدیوم را هم می توان برروی کاغذ بکار برد یا اینکه ابتدا با آبرنگ مخلوط کرد و سپس لایه های بیشتر رنگ را روی آن بکار برد.

 

وسایل مورد نیاز نقاشی با آبرنگ

 

مرجع آموزش نقاشی آبرنگ در ایران

naghashi-abrang.ir

مرجع آموزش نقاشی آبرنگ در ایران تنها سایتی که به صورت تخصصی در زمینه نقاشی آبرنگ فعالیت می کند.

 

2 دیدگاه در “وسایل مورد نیاز نقاشی با آبرنگ (همه چیز درباره نقاشی با آبرنگ قسمت دوم)

  1. سپیده گفت:

    سلام وقت بخیر من مبتدی هستم میخواستم بدونم با چ نوع کاغذ و ابرنگی شروع کنم ، مارکش چی باشه ؟؟؟

    1. میلاد مهری گفت:

      ابرنگ افرا و رایمون برای مبتدیان بسیار مناسب و به صرفه است و کاغذهم از اشتباخ گرم بالا و کاغذهای واتر کالریست بهتره استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *