دسته‌بندی نشده, وبلاگ

چلیپا چیست و چگونه نوشته میشود؟

چلیپا چیست و چگونه نوشته میشود؟

مبحث کلی این است که چلیپا، از مجموع چهار سطر و يا مجموع دو قالب دو سطرى ايجاد مى‌شود. و سطرها در داخل آن به‌شکل مورب و کج قرار مى‌گيرند، این حالت بهترين قالب براى رباعى و دوبيتى است. در اين قالب، سطرها بسيار دقيق و حساب شده در جاى خود قرار داده مى‌شوند. تقارن ميان فضاهاى پر و خالى موجب توازن در چليپا شده و آن را زيبا تر جلوه مى‌دهد. در هر دو سطر بايد تمام اصول و قواعد دوسطرى رعايت شود. معمولاً مقدار شيب سطرها طورى است که خط کرسى سطر اول بر نيسماز زاويهٔ سمت راست بالا عمود باشد.
انواع ديگرى از چليپا وجود دارد که تعداد بيت‌هاى شعر در آن بيش از دو بيت است. گاهى نيز قالب چليپا با قالب‌هاى ديگر مثل دو سطرى ترکيب مى‌شود که به آنها چليپاى مرکب گفته می شود. در ترکيب کلى چليپا ، باید تعداد کشیده ها، طول و محل کشيده‌ها را در نظر داشت . طول سطرهاى چليپا نبايد زياد کوتاه يا بلند باشد. اندازهٔ قلم در چليپاى معمولي، حدود 2/5تا 5 ميلى‌متر است.
تنوع ترکيب در چليپانويسى بسيار زياد است؛ که بخشى از آن مربوط به انتخاب کشيده‌ها و تنظيم آنها نسبت به هم است . در شکل زیر جایگاه کشیده ها و مدات با خط عمود مشخص شده است

کشیده ها و مدات در خط عمود

شابلون-چلیپا

خرید خط کش چلیپا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *