آموزش کار با رزین اپوکسی, دسته‌بندی نشده

مدت زمان خشک شدن رزین اپوکسی

مدت زمان خشک شدن رزین اپوکسی

در این مقاله عوامل دخیل در زمان خشک شدن رزین اپوکسی و نکات ضروری برای سرعت بخشیدن به زمان پخت آن مورد بررسی قرار می گیرد.

عوامل زیادی درگیر هستند که می توانند بر زمان خشک شدن اپوکسی تأثیر بگذارند ، زیرا واکنش های شیمیایی پیچیده ای وجود دارد که در طی فرایند رخ می دهند. در اپوکسی در بعضی موارد ، پیوند ایجاد شده با استفاده از پلیمرهای اپوکسی بسیار قوی تر از بستر اصلی است.

در این قسمت مواردی را که باید در مورد میزان خشک شدن یا پخت شدن اپوکسی های مختلف به یاد داشته باشید را به طور اجمالی بررسی می کنیم.

خشک شدن رزین اپوکسی

    زمان ذکر شده روی بسته بندی اپوکسی ، زمان پخت واقعی لازم برای خشک شدن نیست. این زمان کار محصول پس از مخلوط کردن است  و این نقطه ای است که اپوکسی دیگر نمی تواند بدون آسیب ساختاری تغییر شکل دهد. زمان کار به شما ایده ای می دهد که چقدر می توانید مقادیر لازم را مخلوط کنید و  برای فشار آوردن به آن به چه سرعتی نیاز دارید.

    تغییر جزئی درجه حرارت می تواند تأثیر نمایی بر زمان خشک شدن داشته باشد. به یاد داشته باشید که دمای مواد پیوست شده حتی از دمای اپوکسی مهم تر است. اگر در یک اتاق گرم قرار دارید ، اما سطوح شما برای پیوند زدن سرد است ، مشکلاتی به وجود می آید.

خشک شدن رزین اپوکسی

خشک شدن رزین اپوکسی

    هرگونه آلودگی سطحی روی سطح پروژه شما که از روغن یا محلول در آن باشد نیز بر روی پیوند تأثیر می گذارد ، یا به طور بالقوه باعث می شود که پروژه هرگز خشک نشود.

    اپوکسی قابل پخت ، اغلب در مقایسه با پخت دمای اتاق ، استحکام باند بهتری در پخت گرمای متوسط ​​ایجاد می کند. این به دلیل مرطوب شدن بهتر بستر است زیرا هم سطح انرژی و هم چسبندگی اپوکسی مخلوط کمتر است.

نکاتی برای ارائه بهترین نتایج خشک شدن اپوکسی

    همیشه نسبت های مناسب (معمولاً مخلوط ۵۰-۵۰) را با هم مخلوط کنید. تغییر نسبت ها حتی اندک می تواند اثرات منفی بگذارد یا ممکن است باعث شود پروژه شما به هیچ وجه سخت نشود. فکر نکنید که اضافه کردن سخت کننده اضافی پیوند قوی تری به شما می دهد  اصلاً چنین نیست.

سبت های مناسب

مخلوط کردن نسبت های مناسب

    می توانید قبل از استفاده اپوکسی را به آرامی گرم کنید. برخی از افراد با یک حمام آب گرم موفق به از بین بردن حباب اپوکسی و سفت کننده شده اند. این امر سبب زیبایی مخلوط می شود و در صورت وجود حباب ، تعداد کمی به وجود می آید.

    اگر حباب های در اپوکسی تشکیل شد ، با احتیاط از سشوار استفاده کنید تا حباب ها از بین بروند.

چگونه می توان زمان خشک شدن رزین اپوکسی را کاهش داد؟

با استفاده از گرما ، می توان زمان خشک شدن رزین اپوکسی را کاهش داد و سریع تر رزین اپوکسی را خشک کرد.

در اینجا چند نکته در مورد آنچه باید انجام شود و آنچه که نباید انجام شود تا رزین اپوکسی سریع تر خشک شود آمده است.

برای سرعت بخشیدن به زمان پخت رزین اپوکسی باید چه کاری انجام شود:

    افزایش دما: دمای ایده آل برای پخت رزین اپوکسی ۲۴-۳۰ درجه سانتیگراد است. درجه حرارت گرم تر باعث افزایش سرعت واکنش می شود و دمای سردتر آن را کندتر می کند.

درجه حرارت گرم تر باعث افزایش سرعت واکنش می شود

درجه حرارت بیشتر باعث افزایش سرعت خشک شدن می شود.

    یک بخاری یا چراغ گرمایی را در نزدیکی قطعه خود قرار دهید تا رزین را ترغیب به پخت سریع تر کنید.

    نکته: توجه داشته باشید که دمای هوا را برای ۲۴ ساعت اول پخت ثابت نگه دارید. اگر افت دما وجود داشته باشد ، می تواند سبب عدم انجام واکنش شود.

برای سرعت بخشیدن به زمان پخت رزین اپوکسی چه کاری نباید انجام شود:

    سخت کننده بیشتری به مخلوط اضافه نکنید زیرا اگر فکر می کنید این امر باعث افزایش زمان بهبود می شود صحیح نیست.  اضافه کردن میزان سخت کننده ، باعث می شود رزین شما به هیچ وجه پخت نشود و به طور نامحدود چسبنده بماند.

    گرما یک محصول جانبی از واکنش شیمیایی است که باعث بهبود رزین می شود ، بنابراین اگر خیلی سریع پخت شود ، گرما می تواند رزین اپوکسی را تا زمانی که پخت می شود ، به رنگ زرد تغییر دهد.

بعد از ۲۴ ساعت ، یک قطعه را می توان از موقعیت پخت آن منتقل کرد و روی یک دیوار آویزان کرد. تفاوت سختی بین یک پخت ۲۴ ساعته و ۷۲ ساعت پخت کامل معمولاً تنها یک عامل مهم برای هنرمندانی است که مایل به بسته بندی و حمل و نقل کار خود هستند یا اگر در حال ساخت پروژه های سنگین هستند که به انعطاف پذیری کمتری نیاز دارند.

برخی از پروژه ها حساس به زمان هستند – بنابراین به مراحل پردازش سریع تر نیاز دارند. یکی از چالش ها در هر تلاش ، سرعت بخشیدن به هر یک از کارهای موجود در این فرآیند در صورت امکان است.

فرآیند سخت شدن اپوکسی بستگی به نسبت صحیح مخلوط سخت کننده در مقابل رزین دارد و اگر چه ممکن است برای افزایش مقدار سخت کننده ایده خوبی به نظر برسد اما این امر نادرست است و ممکن است باعث شود قسمت هایی از رزین به هیچ وجه پخت نشود و یا اینکه قطعات به طور نامحدود چسبنده باقی بمانند. در مورد سرعت بخشیدن به فرآیند ، عناصر اضافی دیگری به مخلوط نیز وجود دارد.

عوامل اصلی تأثیر گذار در زمان خشک شدن اپوکسی ها

همان طور که گفته شد نور خورشید و درجه حرارت عوامل اصلی تأثیر گذار در زمان پخت اکثر اپوکسی ها هستند. هرچه مخلوط اپوکسی شما گرم تر شود ، زمان پخت آن کوتاه تر است. شما می توانید با افزایش سرعت واکنش با اضافه کردن حرارت یا کاهش سرعت آن با ساختن آن ، پخت اپوکسی را دستکاری کنید

انواع مختلفی از منابع گرما برای پخت اپوکسی ممکن است مورد استفاده قرار گیرد ، اما در واقع فقط باید از آن استفاده شود که مخلوط از طریق فرآیند پختگی ذاتی آن سخت شود. در حقیقت در بیشتر برنامه های رزین اپوکسی ، درجه حرارت شدید می تواند برای پخت مخرب باشد.

برای اکثر پروژه ها ، زمان پخت ۲۴ ساعته برای استفاده هنری مناسب است. در حالی که برای استفاده در مشاغل باید مدت زمان ۷۲ ساعت طولانی تر اجرا شود. اگر به خاطر داشته باشید ، در ساخت رزین اپوکسی ، گرما محصول فرعی است و پلیمر برای سخت شدن صحیح زمان لازم دارد. کار کردن در یک محیط گرم با مواد گرم می تواند به پیشرفت کارها کمی کمک کند.

رزین اپوکسی ها چه مدت طول می کشد تا خشک شوند؟

مدت زمان خشک شدن اپوکسی ها با توجه به دمای محیط و فصل سال متغیر است. در صورتی که تابستان باشد و هوا گرم باشد و دما بالاتر از ۲۰ درجه سانتیگراد باشد ، رزین اپوکسی در حدود ۱۰ ساعت خشک می شود.

لازم به ذکر است برند های مختلف رزین اپوکسی دارای مدت زمان خشک شدن متفاوتی هستند.

خشک شدن کامل اپوکسی ها در دمای اتاق می تواند تا یک ماه طول بکشد. حتی در این مرحله ممکن است به دلیل وجود سطح پایین مواد اپوکسی و آمین که هنوز به هم متصل نیستند ، آن ها به طور کامل پخت نشوند. عملیات حرارتی باعث بهبودی پخت به بهترین وجهی می شود و معمولاً ۱۶ ساعت در دمای ۳۵ درجه سانتیگراد برای پخت اپوکسی ها  انتظار می رود . پس از پخت ، حتی نواحی مختلفی که در زمان های مختلف سال نیز پخت می شوند ، از بین می رود. پخت اپوکسی در دماهای بالاتر بسته به فرمول دقیق آن ها ممکن است باعث پخت اپوکسی شود ، زیرا معمولاً درجه سختی آن کمی کاهش می یابد.

1 دیدگاه در “مدت زمان خشک شدن رزین اپوکسی

  1. علی گفت:

    تشکر دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *