آموزش خوشنویسی, مقالات آموزشی, وبلاگ

آموزش چلیپا نویسی توسط استاد غلامحسین امیرخانی

آموزش چلیپا نویسی توسط استاد غلامحسین امیرخانی

توضیحات کامل و با جزئیاتی در مورد قطعه چلیپای نوشته شده توسط استاد امیرخانی و دلایل انتخاب این نمونه ترکیب بندی در سطرهای نوشته شده توسط ایشان، ارائه متن و شعر با مضمون قوی یکی از دلایل انتخاب شعر و همچنین دشواری ترکیب در این دو مصرع، که استاد بیان می کنند در این 4 مصراع ترکیب شدن مصراع دوم بسیار سخت و مشکل میباشد و انتخاب دقیق و درست کاری سخت می باشد.

از نظر استاد امیرخانی تلاش برای انتخاب درست کلمات و نحوه صحیح نوشتن کشیده و ترکیب آنها باعث میشود که هنرمند خوشنویسی به درجه اجتهاد در خوشنویسی برسد! 

اگر چلیپا به درستی نوشته شود رابطه بین حروف و کلمات و ترکیب را میتوان به درستی درک کرد، از نظر استاد امیرخانی در مصراع اول میتوان تنوع بالایی را داشت و انتخاب کشیده ها را به تفاوت های مختلف نوشت، یا انتخاب کلمات به صورت جدا و بهم پیشوسته نیز باعث ایجاد ترکیب های جداگانه میشود.

نحوه ایجاد تنظیم طلایی چیست؟ در مصراع ها با چیدمان کشیده ها در کنار یکدیگر به درستی میتوان به این تنظیمات رسید، همچنین دلایل انتخاب 2 کشیده و سه کشیده در مصرع سوم و نحوه جابجایی کلمات روی کرسی های دوم و سوم برای رعایت توازن وزنی در مصرع و ده ها نکته متفاوت دیگر و استادانه که در این ترکیب بیان شده که برای مشاهده کامل آنها میتوانید فیلم زیر را ملاحظه کنید.

در فیلم زیر بهترین حالت انتخاب کلمات و ترکیب آنها و همچنین بهترین نوع استفاده از کشیده ها در دو مصرع دشوار توسط استاد امیرخانی به صورت کامل توضیح داده شده است

شعر انتخاب شده :

آن جان جهان مرا قلم بود قلم
وان روی نگارگون وان زلف به خم
در صبح امیدبخش و در شام دُژم
وین‌ها همه رفتند و عدم ماند عدم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *